گوناگون

بی توجهی به درمان بیش فعالی موجب افسردگی در بزرگسالی می شود

81230160 5810734

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، «زهرا مرتضوی» با بیان اینکه امروزه بیش فعالی در مقطع سنی کودکان از جمله مسایل مهمی شده که بسیاری از خانواده ها برای تشخیص و درمان آن به روانپزشکان کودک مراجعه می کنند، افزود: اگر بیش فعالی کودکان کنترل شود این کودکان می توانند جزو افراد موفق جامعه محسوب شوند.

وی بیش فعالی یا در اصطلاح پزشکی «ای دی اچ دی»(A.D.H.D) را بیماری مزمنی دانست که میلیون ها کودک به آن مبتلا هستند و حتی می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد.

این کارشناس سلامت روان خاطرنشان کرد: عوامل این بیماری شامل مشکل در حفظ توجه، فعالیت زیاد و رفتارهای ناگهانی است و کودکانی که دچار بیش فعالی هستند، ممکن است دچار ناراحتی هایی از جمله عزت نفس پایین، مشکل در ارتباط برقرار کردن و عملکرد ضعیف در مدرسه شود.

به گفته مرتضوی، امروزه بیش از پنج درصد کودکان بیش فعالی دارند که می تواند زمینه ساز انواع بزهکاری ها از جمله سرقت و اعتیاد باشد.

وی علل بوجود آمدن بیش فعالی را عوامل ژنتیکی و محیطی دانست و افزود: از عواملی که می تواند در بروز این اختلال موثر باشد سیگار کشیدن، مصرف الکل در دوران بارداری توسط مادر یا حتی استنشاق تحمیلی دود سیگار باشد؛ استرس مادر هم با این موضوع مرتبط است.

این کارشناس سلامت روان، عواملی مانند مسمومیت ناشی از سرب حاصل از دود اتومبیل و آلودگی هوا، غذاهای محتوی مواد افزودنی مانند شیرین کننده های مصنوعی یا رنگ دهنده های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا – که در برخی غذاهای آماده وجود دارد – نیز در ایجاد این اختلال سهیم هستند.

مرتضوی، حیوان آزاری، آتش بازی، بی قراری، دروغ گویی، لجبازی، علاقه مند بودن به انجام کارهای خطرناک، جنب وجوش زیاد یا همان وول خوردن، ناتوانی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزییات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه و سایر وظایف محوله، بی دقتی و بی نظمی و گم کردن مدام وسایل را از جمله علایم بیش فعالی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: دانش آموزانی که بطور مدام برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می خواهند و نمی توانند آرام روی صندلی بنشینند، معمولا پرحرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می زنند، نیز ممکن است به بیماری بیش فعالی مبتلا باشند.

مرتضوی با بیان اینکه تشخیص بیماری بیش فعالی کودکان کار ساده ای نیست، گفت: صرفا باید متخصصان این امر و روانپزشکان کودک ونوجوان به این موضوع بپردازند، بنابراین به خانواده ها توصیه می شود که صرفا با دیدن نشانه هایی از بیش فعالی در کودکان، فکر نکنند که کودکشان دچار این بیماری است بلکه به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی افزود: بهترین زمان تشخیص این بیماری در کودکان، سه سالگی است و تنها می توان با داروها و مشاوره، شدت آن را کم کرد.

مرتضوی یادآور شد: تشخیص و درمان به موقع بیش فعالی، تاثیر زیادی بر نتیجه حاصل شده دارد و تاکنون بیماری بیش فعالی کودکان بسیاری تحت کنترل قرارگرفته و این کودکان می توانند جزو افراد موفق جامعه محسوب شوند.

اجتمام(1) ** 9185 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا