گوناگون

تالاب گاوخونی از دست رفت

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در سال‌های گذشته بدترین شرایط و فجایع برای محیط‌زیست ایران رخ داده است و مدت‌ها است این موضوع دانشگاهیان و مجامع زیست‌محیطی کشور را درگیر خود کرده است.

حسین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: این فجایع محیط‌زیست طبیعی و انسانی را با هم نابود کرده است. کشتار حیات وحش، آلودگی هوا، بنزین‌های تولیدی پتروشیمی و پروژه‌های عجیب و غریبی که نیازمند اجرا نبود و پروژه بزرگراه شهید کاظمی که از میان پارک قمیشلو عبور می‌کند از جمله عوامل و فجایع زیست‌محیطی رخ داده برای کشور و اصفهان است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: سازمان محیط زیست در دولت جدید با همکاری رییس جمهور در ابتدای راه هم در گفتار و هم در رفتار و عمل محیط‌زیست را مهم و شاخص نشان دادند و به وجود آوردن امید پس از این فجایع یکی از کارهای دشواری بود که ابتکار و دولت از پس آن برآمد.

مرادی به دستاوردهای یک سال گذشته دولت در بخش محیط زیست اشاره کرد و گفت: مدیران این سازمان ابتدا باید کم و کاستی‌ها را جبران کنند تا بتواند محیط‌زیست را روی ریل حرکت قرار دهد، به همین منظور شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست تشکیل شد و مدیران متخصصی به مدیریت اداره‌های کل رسیدند.

تشکیل صندوق ملی محیط زیست راهکار خروج از شرایط کنونی

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های که امید می‌رفت مدیریت جدید سازمان محیط زیست انجام دهد، گفت: یکی از امیدهای دانشگاهیان و مجامع زیست‌محیطی این بود که دولت جدید و رییس جدید سازمان محیط‌زیست صندوق ملی محیط‌زیست را دنبال و مطرح کنند که تاکنون صحبتی از آن به میان نیامده است چرا که دانشگاهیان معتقد هستند یکی از راه کارهای برون رفت از وضعیت ناگوار زیست‌محیطی کشور همین صندوق ملی محیط‌ زیست خواهد بود.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: متاسفانه هر روز شاهد از دست دادن تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور هستیم که ارومیه و گاوخونی از بارزترین آنها است؛ متاسفانه با وجود اینکه کارشناسان و دانشگاهیان سال‌ها نسبت به خشکی ارومیه و گاوخونی هشدار دادند اما کسی گوش به حرف آنها نداد، ولی دولت و سازمان محیط‌زیست این بار فریاد کارشناسان و دوستدارن محیط‌زیست شنیده‌اند و کارگروه‌هایی برای رفع این مشکل ایجاد کرده‌اند.

مرادی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی اصفهان تاکید کرد: مسئله این است که اگر روزی بهترین دولت مدافع محیط‌زیست در کشور روی کار بیاید و مدیران محلی ما دغدغه محیط‌زیست نداشته باشند به هیچ نتیجه‌ای در خصوص وضعیت زیست‌محیطی اصفهان نمی‌رسیم و اگر امروز وضعیت محیط‌زیست اصفهان اینگونه است باید از استانداری و مدیریت بحران پرسید که آیا شما نباید جلوی چنین اتفاقات را بگیرید؟

وی اضافه کرد: حتی اگر دولت بدترین شرایط زیست‌محیطی را به اصفهان تحمیل کند آیا باید استانداری و مدیران اصفهان بپذیرند؟ چرا در خصوص توسعه‌های صنعتی ازجمله فولاد و پالایشگاه، استانداری مشکل را حل نمی‌کند زیرا مسئولان استانی هستند که از طرح‌های مخرب درون اصفهان خبر دارند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مشکلات محیط‌زیست امروز اصفهان 90 درصد توسط مدیران استانی و فقط 10 درصد توسط دولت‌ها ایجاد شده است، گفت: متاسفانه در اصفهان مدیریت‌ها دارای قالب است و هرکسی از بیرون بیاید باید در درون این قالب بنشیند.

حذف دانشگاه از بدنه اداره‌های محیط زیست

مرادی گفت: ارتباط محیط‌زیست با دانشگاه قطع شده و هنوز قطع مانده است و در استان اصفهان فاجعه عمیق‌تر است که حتی دانشگاه را از بدنه محیط‌زیست نیز جدا کرده‌اند و هیچ تصمیمی نیز برای برقراری ارتباط وجود ندارد.

وی در خصوص آب اصفهان با مطرح کردن این موضوع که برای حل مسئله آب اصفهان هیچ راهی جز نشستن سر یک میز وجود ندارد، اظهار کرد: افراد جامع‌نگر از تمام استان‌های ذینفع باید سر یک میز بنشینند و در مورد مسئله آب به نتیجه‌ای برسند که برای همه استان‌ها برد- برد باشد نه اینکه مثل سال‌های قبل یک استان پیروز و استان دیگر شکست‌خورده به شمار بیاید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: متاسفانه ارتباط بین محیط‌زیست و صنعت، ضعیف و حتی قطع شده است و دانش سازمان از نظر فنی در خصوص صنایع کم است و افرادی که در بدنه فنی سازمان هستند بر روی صنایع تسلط کافی ندارند.

مرادی ادامه داد: متاسفانه مشکلات اقتصادی امروز به صورت ناخودآگاه برای برخی از طرح‌های توسعه‌ای، محیط‌زیست را از اولویت خارج می‌کند، اما خوشبختانه در این دولت انگیزه زیست‌محیطی وجود دارد پس با ارتباط بیشتر دانشگاه با سازمان از دولت خواهیم خواست که سازمان را بیش از گذشته تقویت کند و محیط‌زیست را هم تراز دیگر وزارتخانه‌ها ببیند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا