گوناگون

تاکسیدرمی، هنر ماندگاری حیوانات

نمایش طبیعی جسم حیوانات به شکل زنده، از طریق هنر تاکسیدرمی انجام می‎گیرد که در آن جسم بی جان حیوان را با حالات طبیعی خود برای زمان‎های طولانی نگهداری می‎کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، به سخنی دیگر می‎توان این گونه عنوان کرد که تاکسیدرمیست حیواناتی را خلق می‎کند که همیشگی هستند ولی راه نمی‎روند، غذا و دانه نمی‎خورند و پرواز هم نمی‎کنند و ضمن خیره بودن به نقطه‎ای مثال بی جانی از جانورانند و دارای ژست واقعی حیوانات به حالت زنده خود پس از مرگ هستند.

نمونه‎های تاکسیدرمی شده در شناسایی گونه‎های جدید کمک می‎کند و نتایج بسیاری از مطالعات را به اثبات رسانده یا آنها را رد می‎کند.

نمونه‎ها مدرک معتبری از رویداد یک گونه خاص در یک منطقه خاص را فراهم کرده و بدون استفاده از آنها نمی‎توان ناپدیدی متعاقب یک گونه را به اثبات رساند. این مسئله در بسیاری از ارزیابی‎های مربوط به حفاظت و تنوع زیستی امری حیاتی است.

نگهداری و استفاده مکرر از نمونه‎های تاکسیدرمی شده مانند استفاده از کتاب‎های یک کتابخانه است که می‎توان از آن به طور مکرر در مطالعات استفاده کرد.

اکثر نمونه‎های موجود در موزه‎ها مربوط به صدها سال پیش است و از آن زمان تا کنون خیلی از مناطق که محل جمع‎آوری این نمونه‎ها بوده، بخصوص مناطق استوایی، تخریب شده‎اند. تعیین خصوصیات اکولوژیکی این منطقه با استفاده از نمونه‎های تاکسیدرمی شده همراه با عکس‎های هوایی جدید منطقه می‎تواند در مکان یابی مناطق باقی مانده از زیستگاه مناسب به یک گونه خاص کمک کند و حتی شاید منجر به کشف جمعیت‎های ناشناخته شود.

همچنین شاید بتوان نتیجه گیری‎های متفاوتی از اکولوژی گونه‎ها از طریق نمونه‎های تاکسیدرمی بدست آورد که در تعیین بهترین زمان و مناسب‎ترین مکان برای انجام مطالعات صحرایی و اقدامات حفاظتی کمک بزرگی کند.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تاکسیدرمی مرکب از دو واژه یونانی تاکسیز taxis به معنی آراستن و درما Derma به معنی پوست است و در واقع فن و هنری در زمینه پوست آرایی، پوست آمایی و در کل مجسمه سازی حیوانات مرده یا شکار شده به شمار می‌آید.

بهرام رمضانی اضافه کرد: تاکسیدرمی اولین بار توسط مصری‎ها و در پنج هزار سال قبل با مومیایی کردن حیوانات صورت می‎گرفت. مصری‎ها با خالی کردن شکم حیوانات و پرندگان، با پارچه‎های آغشته به موم بدن آن ها را می‎پوشاندند.

وی تصریح کرد: اگرچه اولین کارگاه تاکسیدرمی خصوصی در ایران در سال ۱۳۴۸ کار خود را آغاز کرد، اما می‎توان گفت شروع این فعالیت به صورت علمی مربوط به سال ۱۳۵۰ است.

رمضانی یادآور شد: از پیشگامان تاکسیدرمی در ایران می‎توان دکتر تاج‎بخش و دکتر بلوچ را نام برد که در طول فعالیت خود آثار ارزشمند بی‎شماری را پدید آورده‎اند.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش گفت: به طور خلاصه در فرآیند تاکسیدرمی ابتدا پوست حیوان باید با دقت به شکلی که پاره نشود و آسیب نبیند کنده شود. بعد چربی‎های پوست را کاملاً جدا کرده و پوست را دباغی می‎کنند.

وی ادامه داد: سپس مجسمه بدن حیوان را می‎سازند که برای ساخت آن باید به علم آناتومی جانوران کاملاً وارد بود. پس از آماده شدن مجسمه، پوست را بر روی مجسمه ساخته شده کشیده می‎شود، البته ساخت چشم‎ها، دندان‎ها، زبان و دیگر ریزه کاری‎ها را به آن اضافه می‎کنند.

رمضانی خاطرنشان کرد: اما سخن مهم اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست اولاً حفظ و نگهداری از طبیعت کشور به خصوص گونه‎های نادر جانوری است که در طبیعت به صورت زنده به حیاتشان ادامه دهند و تاکسیدرمی نباید بهانه‎ای برای سودجویان طبیعت شود.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش در خاتمه بیان کرد: متأسفانه سودجویان نا آگاه به طبیعت تمامی همتشان را جهت از بین بردن حیات‎وحش گذاشته‎اند و ما تلاش خود را در حفظ و نگهداری از طبیعت خدادادیمان به کار بسته‎ایم و در این راه شهادت بیش از 100 نفر از محیط بانانمان گواه این مدعا‌ست.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا