گوناگون

تب داغ استفاده از وسایل شهربازی/ از ایمنی دستگاه های مراکز تفریحی اطمینان یابید

سلامت نیوز:در تعطیلات تابستان خیلی ها علاقه مند هستند که در محیط های باز به ورزش و بازی مشغول باشند. فضاهای مناسبی را در برخی از نقاط شهر مشاهده می کنیم که برای بازی کودکان طراحی شده اند؛ اما گاهی اوقات تأمین نکات ایمنی برای آن ها به حفاظت از جان کودکان کمک می کند.

در برخی از فضاهای بازی کودکان می بینیم کف پوش های لازم را نصب نکرده اند؛ ولی در برخی از نقاط شهر مشاهده می کنیم این کف پوش ها نصب شده اند. شاید نرده ها و دیگر مواردی که مربوط به نکات ایمنی استفاده فرزندمان از وسایل بازی می شود در برخی از نقاط دچار نقصان باشد که باید والدین به این نکته توجه کنند و علاوه بر آن کودکان را آموزش دهند که هر هیجانی برای آن ها ممکن است در لحظه مفید نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، از ميان تمام افرادي که به شهربازي مي‌روند، کودکان بيش از ديگران در معرض خطر قرار دارند و ممکن است در حين سوارشدن به وسايل بازي شهربازي آسيب ببينند. به اين دليل که کودکان قد و قواره کوچکي دارند و از سوي ديگر پرهيجان و شيطان هستند و وقتي در دنياي بازي‌ها قرار مي‌گيرند کنترل ناپذير مي‌شوند. به طور معمول آنها تجربه چنداني درباره چگونگي استفاده ايمن و بي‌خطر از اين وسايل ندارند. در هنگام انتخاب وسيله بازي براي فرزندتان دقت کنيد که اين وسيله براي کودکان در چه سني طراحي شده است و آيا مناسب استفاده کودکان نوپا يا پيش دبستاني به تنهايي است يا نه؟ اگر چنين نيست و کودک شما هم اصرار به سوار شدن آن وسيله دارد، خودتان نيز براي حفظ امنيت او، با او همراه شويد. بدون شک تجربه‌اي لذت بخش و به يادماندني خواهد بود.
جلال ملکی، کارشناس و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در برنامه «تلنگر» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلات مدارس، کودکان بیشتری به فضاهای شهری از قبیل بوستان ها، پارک ها و شهربازی ها مراجعه می کنند، گفت: یک اقدام خوبی که شهرداری تهران در چند سال اخیر انجام داده است، این است که تقریباً تمامی پارک ها و بوستان های شهر را به وسایل ورزشی و بازی مجهز کرده است. هر چند که این وسایل توسط مسئولان این مراکز نظارت و بازرسی می شود؛ اما بهتر است والدین هنگام استفاده کودکشان از این وسایل آن ها را نظارت و یک بازدید اجمالی از دستگاه ها داشته باشند و اگر نقص و شکستگی مشاهده کردند، از آن وسیله بازی استفاده نکنند و حتماً مورد را به مسئولان آن مرکز اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در شهر تهران مراکز تفریحی از قبیل شهربازی هایی وجود دارند که دستگاه های بازی شان مورد تایید می باشد، ادامه داد: کودکان، بانوان و به خصوص سالخوردگان از وسایل بازی متناسب با سن و سال شان استفاده کنند و والدین نیز کودکان را با وسایل بازی متناسب با سن شان آشنا کنند و به آن ها بگویند که با این گونه وسایل بازی کنند.
وی با بیان اینکه هنگام بهره گیری از دستگاه ها از تجهیزات ایمنی دستگاه ها مثل کمربند ایمنی و غیره استفاده کنند، اظهارکرد: شهروندان حتماً به توصیه های اپراتور و مسئولان دستگاه ها که قبل از سوار شدن به آن ها ارائه می کنند، اهمیت دهند و آن ها را به کار ببندند. همچنین تا پایان بازی و زمانی که دستگاه کاملاً متوقف نشده است از بازکردن تجهیزات ایمنی خودداری کنند و در عین بازی نیز از جا به جایی، ایستادن، متمایل شدن، چرخیدن و غیره اجتناب کنند؛ چرا که این کار تعادل دستگاه را به هم می زند و برای شهروندان خطر آفرین است.
با بیان اینکه اگر افراد دچار بیماری های قلبی و … هستند، قبل از سوار شدن حتماً مسئولان شهربازی را از این موضوع آگاه کنند، بیان کرد: در داخل این اماکن تفریحی واحد سرویس و نگه داری وجود دارد که این واحد هر روز قبل از آغاز فعالیت خود تمامی دستگاه های موجود در شهربازی را بررسی و از سلامت آن ها اطمینان حاصل پیدا می کنند و تنها دستگاه هایی مجاز به فعالیت روزانه هستند که تأییدیه لازم را اخذ کرده باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان مجموعه های تفریحی باید بدانند هر اتفاقی که در این گونه مراکز رخ می دهد، مسئولیتش مستقیماً به مسئولان این مجموعه باز می گردد و باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز بر حسب وظیفه از تمامی اماکن تجمعی و اماکنی که خطر بالایی دارند، بازدیدهایی را انجام می دهد و توصیه های لازم را به مالکان و مدیران این اماکن و مجموعه ها ارائه می کند.
گفتني است، «تلنگر» برنامه اي از گروه سلامت جسم و پيشگيري شبکه راديويي سلامت است که روزهاي زوج هر هفته از ساعت 11:50 و تکرار آن روزهاي فرد همان ساعت از صداي دانش، نشاط و آرامش پخش مي شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا