گوناگون

تثبیت نرخ بیکاری اولویت اشتغال قزوین

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با اشاره به اولویت حوزه اشتغال استان قزوین در سال جاری در بحث تثبیت مشاغل و نرخ بیکاری گفت: طبق مطالعات، جلسات و بررسی‌های صورت گرفته برای ایجاد 9 هزار و 300 شغل متعهد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، مسعود بابایی در نشست خبری که با اصحاب رسانه به مناسبت پیش رو بودن هفته تعاون برگزار شد، اظهار کرد: طبق بررسی‌های گذشته که با رشد 8 درصدی اقتصادی صورت گرفته بود برای امسال ایجاد 23 هزار شغل تعهد شده بود که این رقم با رشد اقتصادی موجود دست نیافتنی و دور از واقعیت جامعه است.

وی افزود: استان قزوین در سال گذشته نسبت به سال‌های 90 و 91، با کاهش 1.8 درصدی نرخ بیکاری مواجه بوده است که در سال 90 برابر با 12.8 درصد، سال 91 برابر با 12 درصد که در پایان سال گذشته به 10.2 درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با اشاره به ابراز امیدواری در افزایش مشارکت اقتصادی و حجم سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی استان قزوین تصریح کرد: آمار مشارکت اقتصادی استان در سال 91 برابر با 37.4 درصد بود که در پایان سال 92 به 40.6 درصد ارتقاء پیدا کرد.

وی افزود: در پنج ماهه سال جاری، هشت هزار و 363 نفر جویای کار به 14 کاریابی‌های سطح استان مراجعه کردند که سه هزار و 563 نفر مشغول به کار شده اند.

بابایی آمار مراجعین جویای کار سال گذشته را 14هزار و 563 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 10 هزار و 114 نفر به توسط معرفی کاریابی‌ها مشغول به کار شده‌اند.

با مراکز کاریابی متخلف برخورد می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین ادامه داد: سال گذشته دو مجوز کاریابی متخلف در استان لغو شده است و به طور کل عملکرد کاریابی‌های استان مطلوب نیست که برای رفع این معضل اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولین این مراکز کرده‌ایم و امیدواریم که حل شود.

وی با اشاره به اینکه حوادث ناشی از کار استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: 638 فقره حادثه ناشی از کار سال گذشته توسط بازرسان بررسی شد که شاهد 43 فقره فوت، 64 مورد قطع عضو و 9 فقره نقص عضو بوده‌ایم.

بابایی، پنج مورد فوت، پنج مورد قطع عضو و دو مورد نقص عضو را قربانیان حوادث مشاغل ساختمانی در سه ماهه نخست سال‌جاری برشمرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 10 هزار و 175 فقره بازرسی ادواری و موردی از واحدهای مشمول قانون کار صورت گرفته است.

بابایی همچنین از ارائه 17 هزار و 138 فقره درخواست به شکل انفرادی و 5هزار و 378 فقره درخواست به شکل گروهی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازنشستگی پیش از موعد در خصوص مشاغل سخت و زیان آور از سال 86 تا پایان مرداد ماه امسال خبر داد.

وی عدم نظارت کافی کارفرمایان را مهم‌ترین دلیل وقوع حوادث ناشی از کار دانست و بی احتیاطی و سهل انگاری کارگران و غیراستاندارد بودن تجهیزات را از عوامل بعدی برشمرد.

از تعاونی‌های برتر استان تجلیل می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین از برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر استان به مناسبت هفته تعاون خبر داد.

وی آمار شرکت کنندگان در جشنواره تعاونگران نمونه را 240 تعاونی اعلام کرد و توضیح داد: پس از بررسی و داوری‌های صورت گرفته تعاونی‌های برتر در یکی از روزهای هفته تعاون با برگزاری جشنواره معرفی و تجلیل خواهند شد.

این مسئول با مطرح کردن اینکه در حال حاضر بیش از 3هزار تعاونی در استان قزوین به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ‌هزار و 42 تعاونی در بخش‌های مختلف خدمات، صنعت و کشاورزی فعال هستند.

بابایی تعاونی‌های فعال بخش کشاورزی را 231 تعاونی و مسکن را 302 ذکر کرد و گفت: استان قزوین در بخش خدمات 148و صنعت 138 تعاونی فعال دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین افزود: با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت در حال حاضر 720 هزار نفر از جمعیت استان عضو یک یا چند تعاونی هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا