گوناگون

تخریب کاخ مروارید طراحان و معماران اولیه اش را شوکه کرد/ سرعت نابودی اثر در حد بالایی است

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز پیش از ظهر سه شنبه به همراه طراحان و معماران کاخ شمس به از این اثر تاریخی دوران معاصر ایران بازدید کردند.

ابوالفضل عبیدی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از ابلاغ رسمی دادستان در واگذاری مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ مروارید به اداره کل میراث فرهنگی البرز اقدامات مرمتی آغاز شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مرمت و بازسازی این بنای با ارزش تاریخ معاصر ایران با طراحان و معماران این اثر تماس حاصل شد و نتیجه این تماس ها بازدید امروز است.

IMG14050906

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز تصریح کرد: مرمت های اضطراری بنا توسط تیم های کارشناسی شروع شده است و امیدواریم این اثر ملی به زودی برای بازدید عموم آماده شود.

در ادامه بازدید یکی از طراحان این اثر گفت: کاخ مروارید یکی از بارزترین و ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوره های قبل است.

مهندس کمانه در ادامه بیان کرد: این اثر با پیروی از اصول مهندسی و معماری و با استاندارهای جهانی ساخته شده بود ولی در حال حاضر و با مشاهده میزان تخریب ها شوکه شده ام.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاخ مروارید از بناهای دوره معاصر ایران است و در همین چند دهه اخیر ساخته شده است متاسفانه سرعت نابودی آن در حد بسیار بالایی بوده است و این بسیار جای تاسف دارد.

طراح کاخ مروارید یادآور شد: امیدواریم با همت اداره کل میراث فرهنگی البرز شاهد باز سازی و درخشش این مجموعه نه تنها در استان البرز بلکه در سطح کشور باشیم.

IMG14044646

گفتنی است، کاخ مروارید کرج که اخیرا با ابلاغ دادستان کرج در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز قرار گرفته توسط گروه معماری نظام عامری – کمال کمونه – و خسروی که نمایندگی بنیاد (فرانک لوید رایت) در خاورمیانه را داشته طراحی شده است.

این بازدید به همت اداره کل میراث فرهنگی استان البرز برای حفاظت، مرمت و ساماندهی ترتیب داده شده است تا با همکاری طراحان و معماران اولیه این اثر تاریخی، در روند ساماندهی مجموعه و کاخ سرعت بیشتری ایجاد شود و همچنین از نقطه نظرات فنی معماران و طراحان این اثر برای احیا استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا