گوناگون

تخریب 2700 واحد بهسازی شده در جریان زلزله آذربایجان/ عملکرد برخی ناظران جای تاسف دارد

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، اکبر کلانتری ظهر چهارشنبه در اولین همایش اخلاق مهندسی ویژه ناظرین نظام فنی روستایی اظهار داشت: ایران کشور زلزله خیزی است و هر لحظه انتظار می رود در هر گوشه ای از کشور زلزله ای اتفاق بیفتد و موجب بروز خسارت های مالی و جانی شود.

وی در ابتدای سخنرانی خود کلیپی از صحنه های زلزله بم و زلزله آذربایجان را نمایش داد و خطاب به ناظران حاضر در این همایش گفت: بایستی این تصاویر پخش شده را در ذهن به خاطر بسپارید چرا که شما ناظران وظیفه خطیری را بر عهده دارید و مسئول جان هزاران انسانی هستید که ممکن است بارها دچار حوادث غیرمترقبه ای از جمله زلزله شوند.

رئیس گروه نظام فنی روستایی کشور افزود: ابعاد فاجعه در این کلیپ مشخص بود و اینها حوادثی هستند که نمی توانیم بگوییم در جای دیگری بوده و برای ما هم اتفاق نمی افتند.

کلانتری ادامه داد: زلزله یک پدیده طبیعی است که خداوند مقرر فرموده است و طبیعت زمین نیز ایجاب می کند که برای زنده ماندن دچار تکان هایی شود، بنابراین در اعماق زمین همیشه زلزله وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این ما انسان ها هستیم که بایستی با ساخت بناهای مقاوم خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله را به حداقل ممکن برسانیم.

2700 واحد مقاوم سازی شده روستایی در زلزله آذربایجان تخریب شدند

رئیس گروه نظام فنی روستایی کشور ناظرین را متعهد به نظارت اصولی در زمینه ساخت و ساز دانست و عنوان کرد: ما در بحث ساختمان سازی به علومی مجهز هستیم که این تخصص را در اختیار ما گذاشته اند و همگی بایستی در این زمینه هم درست نظارت کنیم و هم درست اجرا کنیم.

کلانتری فعالیت های ناشی از ساخت و ساز را در لرستان مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: طی شش سال گذشته 37 هزار واحد در مسکن روستایی استان احداث شده است که این کار بزرگی است.

وی به بررسی ابعاد زلزله مرداد ماه سال 91 در آذربایجان اشاره کرد و گفت: در بررسی های کارشناسانه ای که از مناطق زلزله خیز آذربایجان به عمل آوردیم متوجه شدیم که تعدادی از واحدهای بهسازی شده روستایی نیز دچار آسیب شده اند که این موضوع واقعا جای تاسف دارد.

رئیس گروه نظام فنی روستایی کشور افزود: طبق بررسی های بعمل آمده از مناطق هریس، اهر و ورزقان تعداد 11 هزار و 888 واحد مسکن روستایی از سال 84 تا سال 90 در این شهرستان ها ساخته شده بود که از این تعداد دو هزار و 788 واحد آن آسیب جدی دیده و تخریب شدند.

عملکرد برخی ناظران قابل قبول نیست

کلانتری ادامه داد: کمیته کارشناسی اعزامی به این مناطق خسارت واحدها را در پنج سطح ارزیابی کرد که سطح اول و دوم مربوط به خسارت های در حد نازک کاری بود که تعداد 386 واحد در این سطح دچار آسیب شدند.

وی عنوان کرد: سایر سطوح دارای خسارت های کلی و غیرقابل بهره برداری بودند که امکان بهسازی آن ها وجود نداشت و تمامی آن ها تخریب شدند.

رئیس گروه نظام فنی روستایی اظهار داشت: اگر چه به لحاظ آماری تعداد واحدهای تخریبی در این زلزله نسبت به تمامی واحدهای موجود رقم کمی بود ولی این رقم در بین ناظران و کارشناسان عدد بسیار بالایی برای سه شهرستان خسارت دیده بوده و اصلا قابل قبول نیست.

کلانتری با بیان این مطلب که بازسازی مناطق زلزله زده کاری نیست که در کوتاه مدت انجام شود گفت: در میان ویرانی های زلزله ساختمان هایی نیز وجود دارند که با صلابت در جای خود ایستاده اند و این نشان دهنده احساس مسئولیت ناظر آن ساختمان ها و وظیفه شناسی آن ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا