گوناگون

تداوم زمین‌خواری در فارس و شیراز

بازرس کل استان فارس گفت: زمین‌خواری در استان فارس و شهر شیراز بسیار گسترده و تعدد افرادی که بی‌محابا در آن ورود کرده‌اند قابل توجه است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرسول محمود‌آبادی عصر پنجشنبه 13 شهریور در نشست اعضاء جامعه روحانیت شیراز گفت: برخی اشخاص سودجو توانسته‌اند افرادی را که در مورد زمین دخیل هستند و باید جلوی روندهای خلاف را بگیرند، آلوده کنند. در زمین‌خواری، حیله‌ها، زد و بندها و دور زدن قانون‌های عجیبی وجود دارد.

محمودآبادی توضیح داد: موردی وجود دارد که در آن فردی به بهانه درختکاری و تلطیف هوا و ایجاد فضای سبز، کوه را تصاحب کرده و قصری بر روی آن ساخته است. در این زمینه تقاضا کردیم منابع طبیعی گزارشات خود را ارائه دهد که اعلام کردند این مورد زیر نظر راه و شهرسازی است و بعد از اصرار ما، منابع طبیعی از آن فرد به دادگستری شکایت کرد، جالب اینکه پس از مدتی دیدیم منابع طبیعی به دستگاه قضایی پیشنهاد داده در راستای ماده 59، جنبه کیفری موضوع برداشته شده و تخفیف داده شود.

بازرس کل فارس با اشاره به وجود تفاهمنامه‌ای سال 50 مابین منابع طبیعی و اوقاف در خصوص حل اختلاف اراضی، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اوقاف اگر تعدی به اراضی صورت گرفته شده اما موقوفه باشد اوقاف می‌تواند با قراردادی ماندن فرد در آن اراضی را تنفیذ کند.

رئیس منطقه سه سازمان بازرسی کل کشور به ماجرایی که در زمان بررسی یک پرونده اتفاق افتاد اشاره و تصریح کرد: در یکی از پرونده‌ها زمانیکه می‌خواستیم کامپیوتر اداره‌ای را بررسی کنیم همان لحظه برق طبقه را قطع کردند اما همکاران ما کیس رایانه را به بازرسی آوردند و متوجه شدیم در قرارداد اجاره عدد سه را به دو تبدیل کرده و یک سال به قبل برده‌اند تا بتوانند موافقت قانونی را برای ماندن در زمین توجیه کنند.

بازرس کل استان فارس افزود: این موارد نمونه‌ای از مشکلاتی است که سازمان بازرسی در اجرای وظایف خود با آن روبرو است و گاه فشارهایی از داخل و خارج استان در مسیر اجرای وظایف ما وارد می‌شود و در این زمینه نیازمند حمایت و دعای خیر بزرگان استان و علمای عظام هستیم.

وی تاکید کرد: در راستای افزایش اقتدار سازمان، بازرسان افتخاری را فعال کردیم که تاکنون در سطح استان بیش از 500 نفر را آموزش داده‌ و به عنوان بازرس افتخاری جذب کرده‌ایم.

محمود‌آبادی افزود: بازرسان افتخاری ما دارای مدارک دکترا و کارشناسی ارشد بوده یا از کارشناسان خبره ادارات هستند و نسبت به مسائل اشراف دارند.

رئیس منطقه سه سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان فارس ادامه داد: ما گزارش‌ها و سرنخ‌های این بازرسان افتخاری را از ادارات دریافت می‌کنیم و در مواقع مورد نیاز برای آنان حکم می‌زنیم تا به بازرسی از اداره‌ای در شهرستانی اقدام کنند.

این مقام قضایی با اشاره به افزایش شمار بازرسی‌ها در یکی دو سال اخیر، اضافه کرد: یک نوع بازرسی که انجام می‌دهیم بر اساس شکایات مردم است و در این زمینه بیش از 600 مورد شکایت مردم نسبت به ادارات فارس را رسیدگی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی برنامه‌ای ما نیز مواردی است که در ابتدای سال برنامه‌ریزی می‌شود که در سال 91، 40 بازرسی برنامه‌ای داشتیم و در سال 92 به 76 مورد افزایش یافت.

محمودآبادی تصریح کرد: بازرسی‌های فوق‌العاده ما نیز به درخواست مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، رئیس قوه قضاییه، رئیس کمیسیون اصل 90 و … انجام و گزارش آن به مراجع درخواست‌کننده ارجاع داده می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما در این دو سال افزایش اقتدار سازمان بازرسی در استان بود چرا که هر چه اقتدار این مجموعه افزایش یابد نیاز به بازرسی‌های میدانی کاهش خواهد یافت.

بازرس کل استان فارس همچنین گفت: در اقدام دیگری که در کشور برای نخستین بار انجام می‌شود هماهنگی لازم با 23 نفر از رؤسای دادگستری شهرستان‌های فارس انجام و توافق شد تا به عنوان قاضی پاره وقت با ما همکاری کنند.

وی افزود: در شرایط عادی یک رئیس دادگستری از نظر قانونی اجازه ورود در ادارات را ندارد اما وقتی از طرف ما حکم داشته باشد می‌تواند بازرسی از سطح ادارات شهرستان‌های مورد نظر را انجام دهد.

محمودآبادی ادامه داد: بازرسی اکیپی دیگر موردی بود که در دستور کار قرار گرفت و از این طریق هر شهرستان را با کل گستره آن مورد بازرسی قرار می‌دهیم که در این زمینه نخستین شهرستان آباده بود.

به گفته محمودآبادی، موج نظارتی بازرسی اکیپی در ادارات، بیمارستان‌ها و شهرداری‌های هر شهرستان برکاتی به همراه دارد.

این مقام قضایی اضافه کرد: در گذشته سازمان بازرسی کل کشور جایگاه واقعی را در فارس نداشت و برخی تنها وظیفه این سازمان را در حد نظارت بر قیمت نخود و عدس می‌دانستند.

وی خاطر نشان کرد: ما ضمن ترمیم جایگاه سازمان بازرسی، سعی کردیم اعتماد متقابلی را در ادارات ایجاد کنیم که آنها ما را در کنار خود بدانند.

محمودآبادی متذکر شد: مواردی وجود دارد که مدیری سوء نیت نداشته و کاری برای آن انجام شده که خدمتی پیش رود یا اعتباری جذب شود و ما این موارد را با زمانی که فرد بیت‌المال را به سوی جیب خود روانه کرده، تفاوت قائل می‌شویم.

بازرس کل فارس تصریح کرد: مجموع ادارات دولتی فارس مکلف شدند در مورد مزایده‌ها و مناقصه‌های برگزار شده خود به ما گزارش دهند و اگر گزارش داده نشود با مدیر آن اداره برخورد می‌کنیم.

وی بیان کرد: در سال 92 یک‌هزار و 895 مناقصه و 642 مزایده در سطح استان فارس برگزار شده که از این تعداد، بازرسی در یک هزار و 725 مناقصه و 622 مزایده حضور داشته و سقف این مناقصه و مزایده‌های برگزار شده در سطح استان 28 هزار و 463 میلیارد ریال بوده است.

بازرسی از دانشگاه آزاد فارس دیگر مسئله‌ای بود که مورد اشاره وی قرار گرفت و در ادامه گفت: مباحثی در شهرداری‌ها وجود دارد که رویه شده و مردم نسبت به آن متعرض هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا