گوناگون

تدوین برنامه جامع برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان از تدوین برنامه جامع برای احیای روخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایان (ایسنا)، منطقه اصفهان، حمیدظهرابی در کمیته آب اتاق اصفهان از تدوین برنامه جامع برای احیای روخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی خبر داد و اظهار کرد: این برنامه نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و ذینفعان رودخانه است.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در موضوع احداث تونل گلاب 2 گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست بر اساس تفاهم نامه موارد مد نظر خود را مطرح کرده است. تغییر نکردن دبی آب رودخانه، استفاده از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها کنار رودخانه، اصلاح شبکه آبرسانی و جلوگیری از برداشت آب‌های بدون مجوز از موارد مطرح شده است.

ظهرابی با انتقاد از صدور مجوز برای صنایع آلاینده در استان اظهار کرد: بسیاری از استان‌ها به برخی از صنایع موجود استان اصفهان مجوز فعالیت نمی‌دهند اما این صنایع به راحتی مشغول فعالیت‌اند.

وی با رد شایعه‌هایی در مورد اظهار نظر منفی سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تونل بهشت آباد تصریح کرد: سازمان هنوز اظهار نظر کارشناسی در مورد انتقال آب به روش تونل یا لوله ارایه نکرده است.

هم‌چنین، مهدی بصیری، مسؤل کمیته آب اتاق اصفهان با انتقاد از ارایه آمار بی اساس در موضوع مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی استان اصفهان گفت: در بهترین شرایط ترسالی 70 درصد آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی، ارایه آمار و اطلاعات دقیق از سوی منابع مستقل را لازم و ضروری دانست و گفت: متاسفانه در بحران زاینده رود آمار و اطلاعات متناقضی ارایه می‌شود که نیازمند یکپارچه سازی است.

هم‌چنین، احمد خاتون آبادی، عضو کمیته آب اتاق اصفهان از ایجاد طوفان نمک در تالاب خشک شده گاوخونی به سمت مرکز ایران خبر داد و گفت: بی توجهی به تالاب گاوخونی هزینه‌های بسیار بر کشور وارد خواهد کرد زیرا جریان داشتن آب در این تالاب از ایجاد بادهای نمک زا جلوگیری می‌کند.

هم‌چنین، بابک سپهریان نسب، عضو کمیته آب اتاق اصفهان گفت: انتقال آب بهشت آباد به صورت لوله برای محیط زیست هزینه‌های به مراتب بیشتر از احداث تونل دارد.

وی، خواستار متوقف شدن طرح‌های توسعه فولاد در استان‌های مرکزی کشور شد و افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست باید با ایجاد و توسعه شرکت‌های فولادسازی در مرکز ایران مخالفت کند. افزایش فلزات سنگین در آب و هوا و هم‌چنین مصرف بالای آب و ایجاد آلودگی برای محیط زیست از پیامدهای احداث مراکز فولادسازی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا