گوناگون

تذکر میراث فرهنگی اصفهان به مترو در زمینه عمق و نوع حفاری‌ها

رییس میراث فرهنگی اصفهان گفت: اگرچه طی روزهای گذشته جلسات و مذاکرات مشترکی میان سازمان میراث فرهنگی و مدیران سازمان مترو صورت گرفته اما احداث مترو در ایستگاه میدان امام حسین (ع) هم‌چنان ادامه داد.

فریدون الهیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با تکذیب خبر توقف ساخت ایستگاه مترو میدان امام حسین (ع) (دروازه دولت) اظهار کرد: طی روزهای گذشته جلسات و مذاکرات مشترکی به منظور انجام برخی مطالعات پژوهشی پیش از اجرای نهایی پروژه میان سازمان میراث فرهنگی اصفهان و مدیران سازمان مترو برگزار شده، چراکه از دید کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان انجام نظارت‌های باستان شناسی برای حفظ آثار احتمالی موجود در حین اجرای پروژه مترو لازم و ضروری است.

وی در خصوص گمانه‌زنی‌های موجود برای وجود تونل‌های باستانی در دو ایستگاه موجود در دو میدان انقلاب و امام حسین(ع) افزود: با وجود این‌که صحبت از وجود احتمالی برخی سازه‌های باستانی در ایستگاه چهارباغ عباسی وجود دارد و از این لحاظ نیز لازم است که توافقات جدیدی میان سازمان مترو اصفهان و سازمان میراث فرهنگی منعقد شود اما تا به امروز کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان با مورد به خصوص میراثی در ایستگاه میدان امام حسین (ع) روبه‌رو نشده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر این‌که سازندگان مترو اصفهان ملزم به رعایت مقررات ویژه‌ای برای حفظ آثار باستانی احتمالی در این مسیر هستند، گفت: اگرچه سازمان میراث فرهنگی تاکنون خللی در پروسه ساخت مترو ایجاد نکرده است اما تذکراتی در خصوص کمیت، عمق و نوع حفاری‌ها به سازمان مترو اصفهان داده شده است و این حفاری‌ها باید با نظر مستقیم کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.

الهیاری ادامه داد: میراث فرهنگی و شهرداری دو مجموعه‌ای هستند که باید همواره با یکدیگر در تعامل باشند چراکه نباید به میراث فرهنگی یک شهر نگاه بخشی داشت بلکه این آثار متعلق به همه شهروندان هستند. نباید این نکته را از خاطر برد که متولی اصلی حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی یک شهر بر عهده میراث فرهنگی آن شهر است، همان گونه که شهرداری متولی توسعه شهری و به ثمر رساندن پروژه‌های گوناگون شهرسازی است و وجود تفاهم نامه‌های موجود میان شهرداری‌ها و میراث فرهنگی زمینه توسعه شهرها بدون آسیب رساندن به میراث فرهنگی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که پروژه مترو اصفهان دیگر اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: مدیریت جدید میراث با فرایندی به نام احداث ایستگاه‌های مترو روبه‌رو است و باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا این مسئله را به گونه‌ای حل کند که دغدغه شهروندان دوست دار میراث فرهنگی در این زمینه رفع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا چهارباغ عباسی توان پذیرش تبعات احداث مترو در این منطقه را دارد، تصریح کرد: با وجود این‌که در گذشته بدون شک بحث‌ها، مناقشات و صحبت‌های بسیاری در خصوص محل ساخت مترو میان شهرداری و مدیران میراث فرهنگی اصفهان صورت گرفته اما نباید این نکته اساسی را فراموش کرد که خیابان چهارباغ عباسی دیگر در مسیر ساخت خط شماره یک مترو اصفهان قرار گرفته است و اکنون تنها کار ممکن نظارت دقیق در ساخت ایستگاه‌هایی است که در این خیابان احداث می‌شود.

الهیاری از امضای توافق‌نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی اصفهان و پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی تهران برای صیانت هر چه بهتر از آثار باستانی اصفهان خبر داد و گفت: با وجود این‌که مدیران مترو اصفهان امضای این توافق نامه را بی‌مورد می‌پنداشتند اما کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان بر این عقیده بودند که انجام هر چه بیشتر مطالعات و نظارت‌ها در این بخش لازم و ضروری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا