گوناگون

ترجمه رهبر معظم انقلاب از جهاد، نقشه راه جهاددانشگاهی است

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: جهاد دانشگاهی به مثابه پلی بین جامعه و دانشگاه بوده و نیازهای صنعتی استان را با استفاده از نگرش‌ها و تئوری های دانشگاهی رفع می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، دکتر نجف قراچورلو در نشستی با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار تاکید کرد: اصحاب رسانه رصدکنندگان عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران استانی هستند.

وی با بیان این‌که ارتباطات می‌تواند در تمام مولفه‌های توسعه یک کشور موثر باشد، گفت: گردش اطلاعاتی که توسط اصحاب رسانه در جامعه انجام می‌شود، می‌تواند بستر مناسبی برای فرهنگ سازی و چشم انداز توسعه کشور در جامعه فراهم کند.

وی گفت: رویکردهای مسئولان ارشد نظام زمانی اجرایی می‌شود که در سطح جامعه جاری شود و در این راستا صرف دستور و بخشنامه کافی نیست، بلکه باید فرهنگ سازی لازم نیز انجام شود و این مورد به رسالت رسانه بازمی‌گردد که با ارائه تحلیل‌هایی از صاحب نظران، در جهت رفع نقص و فرهنگ سازی این رویکردها در جامعه گام بردارند و در راستای تولید فکر و حمایت و جهت دهی به این رویکردها حرکت کنند.

قراچورلو در تبیین رویکردهای جهاددانشگاهی اظهار کرد: در دیدارهای اخیر جهادگران دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب، ایشان همان معنایی از جهاد را بیان فرمودند که در سال 59، رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره)، هنگام صدور دستور تشکیل جهاد دانشگاهی ارائه فرمودند.

ترجمه‌ای که رهبری از جهاد ارائه کردند نقشه راه ماست

وی با بیان این که طبق فرموده رهبری، جهاد، امری است که برآیند آن حرکتی بهینه، جهت دار، سنجیده و با تخصیص کمترین منابع باشد، افزود: ترجمه‌ای که رهبری از جهاد ارائه کردند نقشه راه ما جهادگران بوده، چرا که ایشان ما را با ابعاد و مفاهیم جدیدی از جهاد آشنا کردند و با تامل در فرمایشات ایشان بیشتر به عمق معنای مدیریت جهادی می‌توان پی برد.

وی با بیان این‌که در چند سال اخیر رهبری توجه ویژه‌ای به مفهوم جهاد داشته‌اند، گفت: در نام‌گذاری سال جدید نیز ایشان، بحث مدیریت جهادی را مطرح فرمودند و اگر این عبارت را از شعار سال برداریم کل شعار ابتر می‌ماند، چرا که مدیریت جهادی برای زنده کردن و حرکت دادن اقتصاد و فرهنگ و تحقق بیانات رهبری، لازم و ضروری است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: مدیریت جهادی در کنار سایر مکاتب مدیریتی، مدیریتی پویا بوده و این مکتب مدیریت از صدر اسلام وجود داشته است، برای نمونه مکتب جهاد علمی امام صادق(ع) در دوران ولایت آن حضرت(ع) مبتنی بر مدیریت جهادی بوده است.

وی با بیان این‌که سه محور اصلی در رابطه با مدیریت جهادی قابل طرح است، گفت: ساختار مدیریت جهادی، خدمت برای خدا و در راه خداست و این نوع مدیریت در لوای نقش روحانی معمار کبیر انقلاب در جای جای تاریخ انقلاب جاری بوده و رهبری نیز همین رویکرد را برای کمک و بهبود به بخش اقتصادی و فرهنگی کشور نقشه راه تمامی مسئولان، اعلام فرموده‌اند.

وی بر لزوم وجود رویکرد رفتاری خاص در مدیریت جهادی تاکید کرد و افزود: تلاش وافر، پویایی، خلاقیت، ارائه ایده‌هایی نو و اجرای این ایده‌ها با روش بهتر، از خصوصیات این رویکرد رفتاری به حساب می‌آید.

قراچورلو تاکید کرد: محور سوم مدیریت جهادی همه موارد فوق را یک جا جمع کرده و مدیریت جهادی را مبتنی بر مشارکت و همکاری همه و استفاده از تفکر جمعی تعریف کرده است.

قراچورلو با اشاره به این‌که پس از دیدار اخیر جهادگران دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب، جهاد دانشگاهی لبیک جدیدی به رهبری اعلام کرده و کمیته‌های جدیدی در جهاد دانشگاهی برای تحقق خواسته‌های رهبری تشکیل شده است، گفت: رئیس جمهوری نیز در جمع جهادگران بر رسالت جهاد دانشگاهی تاکید کرده و خواستار نزدیکتر شدن صندلی‌های مسئولان اجرایی شدند.

وی افزود: جهاددانشگاهی به مثابه پلی بین جامعه و دانشگاه بوده و وظیفه این نهاد این است که با استفاده از نگرش‌ها و تئوری‌های دانشگاهی نیازهای صنعت کشور را رفع کند.

جهاددانشگاهی در حال راه‌اندازی مرکز جامع آموزشی- تحقیقاتی

وی بر ضرورت سنجش اعتبارات اختصاص یافته به بودجه‌های عمرانی توسط مسئولان تاکید و اظهار کرد: یک مرکز آموزشی- تحقیقاتی می‌تواند راهگشای مسائل و مشکلات کشور باشد و این در حالی است که حتی یک دهم اعتبارات نیز به تشکیل و ساخت این مراکز تخصیص داده نمی‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: جهاددانشگاهی در حال راه‌اندازی مرکز آموزشی- تحقیقاتی با زیر بنای 4500 متر مربع در کنار بقعه دوکمال می‌باشد که در راستای تکمیل این مرکز از مسئولان استانی کمک می‌خواهیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را حدود 10 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با اجرای بخش‌هایی از این پروژه، هم اکنون برای اتمام آن به 2.5 میلیارد تومان دیگر نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که با پارک علم و فناوری استان داشته‌ایم در صورت راه‌اندازی مرکز آموزشی تحقیقاتی توسط جهاددانشگاهی، حدود 10 شرکت دانش بنیان در این مرکز مستقر می‌شوند و اگر دولت و مسئولان ما را در راه اندازی این مرکز یاری کنند در چند سال آینده به قطب تحقیقاتی منطقه تبدیل خواهیم شد.

قراچورلو به فعالیت معاونت آموزشی این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: دو رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز علمی کابردی جهاددانشگاهی استان ایجاد شده و از مهر یا بهمن ماه سال جاری پذیرش دانشجو خواهد کرد که این رشته‌ها در راستای رفع نیازهای موجود در جهت تحقق جهاد علمی مد نظر رهبری ایجاد شده است.

ایجاد دو رشته جدید در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان

وی عنوان رشته‌های جدید را ” مهندسی فناور ارشد طراحی و ساخت نیروگاه‌های هیبریدی ” و ” مهندسی فناور ارشد ربات‌های عیب یاب زیر سطح آبی” دانست و گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برای نخستین بار در سطح کشور موفق به طراحی و ساخت نیروگاه‌های هیبریدی شده که اولین نمونه آن نیز هم اکنون در جزیره خارک نصب شده است.

وی ادامه داد: ربات‌های عیب یاب زیر سطح آبی در کشور وجود ندارد و شرکت نفت با هزینه‌های کلان این ربات‌ها را از سایر کشورها اجاره می‌کند و ایجاد این رشته در راستای رفع این نیاز کشور و دستیابی به تکنولوژی ساخت ربات‌های مذکور است.

تامین برق مورد نیاز عشایر، توسط جهادگران دانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی استان هم‌چنین از تامین برق مورد نیاز عشایر استان با سلول‌های خورشیدی توسط جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: تامین روشنایی مناطق عشایرنشین همیشه با مشکل مواجه بوده و عشایر حتی برای شارژ موبایل خود نیز مجبور بودند مسافت‌های طولانی را طی کنند که پژوهشگران ما با مناسب‌ترین قیمت توانستند برق مورد نیاز آنها را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنند.

وی ادامه داد: هم‌چنین یخچال خورشیدی پرتابل قابل حمل توسط پژوهشگران ما طراحی و ساخته شده که در نمایشگاهی که در پانزدهم شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود تولیدات خود را به طور کامل و تکمیل شده ارائه می‌کنیم.

قراچورلو در رابطه با ویژگی‌های پکیج‌های شارژی خورشیدی، گفت: در ساخت این پکیج‌ها تمامی موارد لحاظ شده و این سلول‌ها حتی در مواقع ابری نیز قابلیت شارژ دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا