گوناگون

ترکیه باید در مساله فلسطین بیطرف باشد

خبرگزاری ایرنا: ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ نامزد ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه در مساله فلسطین و اسراییل باید بی طرف باشد.

وی در گفت وگوی زنده در شبکه تلویزیونی ˈسی.ان.ان.ترکˈ این مطلب را بیان کرد.

احسان اوغلو در پاسخ به این سوال که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری از دید وی سیاست ترکیه در قبال مساله فلسطین می باید چگونه باشد، از سیاستش مبنی بر بی طرفی ترکیه در مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی سخن گفت.

او که 9 سال ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را عهده دار بود، افزود: سیاست ترکیه می باید بی طرفانه باشد، چرا که اگر سیاست بی طرفی اتخاذ نکنید، در صورت صلح بین دو طرف شما بد خواهید شد. ترکیه با تمامی کشورها در خاورمیانه می باید روابط خوبی داشته باشد.

احسان اوغلو با اشاره به این که ترکیه یکی از اولین کشورهای جهان بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، مدعی شد که بسیاری از کشورهای عربی نیز اسراییل را به رسمیت می شناسند.

او گفت: ترکیه تنها کشوری بود که در زمان اشغال بیت المقدس قادر به حمایت از کشورهای عربی بود و این را کشورهای عربی نیز می دانند؛ ترکیه می باید بی طرف بماند و بین طرفین درگیر در خاورمیانه در موقعیت میانجی گری باشد.

روابط رسمی ترکیه با رژیم صهیونیستی بعد از حمله نیروهای اسراییلی به کشتی ˈمرمره آبیˈ در آب های بین المللی و کشته شدن 10 تبعه ترکیه روبه تیرگی نهاد و روابط رسمی بین طرفین تا حد قطع شدن پیش رفت.

در حال حاضر روابط طرفین در سطح پایین قرار دارد، ولی مذاکرات بین دو طرف برای ارتقای سطح روابط ادامه دارد.

به رغم نبود روابط سیاسی بین دو طرف، بنا به گزارش های منتشرشده، روابط اقتصادی طرفین در طول چهار سال گذشته توسعه یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا