گوناگون

تریبون مداحی نباید ابزار جناحی باشد/ آوردن ماهواره به خانه یعنی آوردن جهنم به محیط خانواده

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در همایش مقابله با ماهواره (دجال واره) که صبح امروز 3 تیرماه در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد، در ابتدا با مقدمه ای به چندین نکته اشاره و بیان کرد: مکتب ما با دو بال عقل و احساس رشد کرده همان طور که عنصر عقل در مکتب ما جایگاه بلندی دارد عنصر عاطفه نیز جایگاه خاص خودش را دارد و راز ماندگاری عاشورا این است که اهل بیت(ع) از عنصر عاطفه حداکثر استفاده را کردند. عنصر مظلومیت همان عنصر عاطفه است. امام حسین(ع) در روز عاشورا دنیای مظلومیت را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: ظلمت یک مقوله است و مظلومیت مقوله ای دیگر. ما باید از مظلومیت آل الله بگوییم. نکته دوم اینکه از تاریخ اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) تا امامان دیگر می بینیم که به همان اندازه از عالمان برجسته تجلیل شده از شاعران برجسته هم تجلیل شده است. راز این همه تجلیل از شاعران این بوده که اهل بیت(ع) به پیروانشان بگویند از هنر مقدس هم باید تجلیل کرد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: به نظر می رسد که امروز مداحان می توانند نقش کمیته ها و … را با خواندن هدفمند و ارزشی ایفا کنند. قبل از انقلاب در جریان انقلاب مداحیهای انقلابی نقش شان کمتر از سخنرانیهای آتشین نبود.

خاتمی در ادامه سخنانش افزود: نخست نگاه ارزشی به مداحی است که مداحی یک شغل نیست و شغل دیدن مداحی، کسر شأن آن است، چرا که کالای این میدان عشق به اهل بیت(ع) است. مداحان یک صنف هم نیستند چرا که روحانیت و مداحان ستایشگر اهل بیت(ع) اند چون اهل بیت(ع) متعلق به همه است پس مداحی نمی تواند یک قشر یا صنف باشد. حرف درست در این رابطه این است که مداحی یک عشق است.

وی در ادامه سخنانش به عناصر اصلی موفقیت مداحی اشاره کرد و گفت: 6 عنصر اصلی موفقیت در عرصه مداحی عبارتند از: عنصر اخلاص، مداح باید مخلصانه بخواند هرچند که صدایش گرفته باشد. عنصر دوم عنصر باور است، یعنی آنچه می گوییم خودمان به آن باور داشته باشیم اگر از کرامت اهل بیت(ع) می گوییم باید خودمان به آن باور داشته باشیم. عنصر سوم عنصر محبت و عشق به آل الله است.

وی ادامه داد: عنصر چهارم مطالعه مداوم است. فصل مداحی ماه های محرم، صفر و … است. عزیزان در اوقات دیگر مدام مطالعه کنند و مطالعه شان را از متون قابل اعتماد شروع کنند و این متون را با هنر مداحی پرورش بدهند، از کتب بی اصل و سند استفاده نکنند. عنصر پنجم ابتکار است؛ تقلید نکنید چرا که خداوند به هر کسی ذوق و استعدادی داده است. از خودتان ابتکار داشته باشید.

احمد خاتمی تصریح کرد: عنصر ششم پاکی و ترک گناه است. واعظ و مداح چون با دل سر و کار دارند تا دلشان پاک نباشد گیرندگی حاصل نمی کنند. سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. با چشم و دل پاک است که می توان تاثیر گذاشت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به نکات دیگری پرداخته و اظهار داشتند: نکته سوم این است که مراقب ذی مداحی و انتصاب به اهل بیت(ع) باشیم. انتصاب به اهل بیت(ع) افتخار است و به همان اندازه مسئولیت می آورد. بنابراین از مداح انتظار می رود هر رفتار و حرفی را نزند. نکته چهارم مراقب خانواده هایتان باشید همان طور که باید مراقب انتصاب به اهل بیت(ع) باشید خانواده هایتان هم باید مراقب باشند. پنجم در پی رشد مداحی و شکل مداحی باشیم. روی سبکها توجه داشته باشیم. استفاده از سبکهای مبتذل در مداحی حرام است.

وی به نکته ششم اشاره کرد و گفت: فقط خطیب در برابر جامعه مسئولیت ندارد، بلکه مداح هم مسئولیت دارد. مداحان با توجه به محبوبیتی که دارند در عرصه مقابله با فضای مجازی مبتذل باید وارد شود که روشنگری اولین گام مقابله است.

وی اشاره کرد: در بسیاری از خانواده ها ابتدا ماهواره توسط فرزندان به عنوان یک وسیله برای کارهای ورزشی و یا علمی وارد خانه می شود در صورتی که نمی دانند آوردن ماهواره به خانه یعنی آوردن جهنم به محیط خانواده و روشنگری در این زمینه ها یکی از وظایف مداحان است. نکته هفتم از استقبالها مغرور و از خلوت بودن مجالس محزون نشوید. یادمان باشد هرچه داریم از اهل بیت(ع) است و برخورد متکبرانه نداشته باشیم.

خاتمی در ارتباط مداح با سیاست گفت: مداح به عنوان یک عضو جامع نمی تواند سیاسی نباشد. مداح باید بینش و موضع سیاسی داشته باشد اما کدام خط سیاسی را دنبال کنیم؟ به صراحت می گویم خط ولایت. در شأن یک روحانی و مداح نیست که جنایی باشد. ما باید خودمان را با ولایت تنظیم کنیم. سیاسی باشید اما سیاست زده نباشید. روضه جای ذکر مصیبت است نه جای سیاست. تریبون مداحی نباید ابزار جناحی باشد.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: تریبون مداحی تریبون اختصاصی اهل بیت است و مراقب باشید به دام افراطیون شیعه نیفتید. همانطور که افراطیون اهل سنت در شکل داعش، القاعده و طالبان خودشان را نشان می دهند که  اهل سنت هم در مقابلشان موضع دارند ما یکسری افراطیون شیعه هم داریم. آقایی که در قم نشسته و هفته وحدت را هفته برائت می داند برائت از چه؟ اسم این افراد افراطی شیعه است. وقتی علمای ما می گویند اهانت به بزرگان و اهل سنت جایز نیست، چرا باید این گونه رفتار کرد. در نهایت اینکه تولی بدون تبری نمی شود ما باید ولایت مدار باشیم اما نمی توانیم با کسانی که ضد ولایتند مرز نداشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا