گوناگون

تشکیل صندوق حمایت از سرمایه گذاری در لرستان/بخش خصوصی باید فرهنگ کار و خودباوری ایجاد کند

وی با بیان اینکه هر جا که توسعه سرعت دارد به خاطر حضور پررنگ بخش خصوصی بوده است، تصریح کرد: هر جا هم که بخش خصوصی حضور کم رنگ دارد قطعا توسعه یافتگی چندانی به چشم نمی آید.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه لرستان علی رغم همه ظرفیت هایی که دارد نتوانسته به نقطه قابل توسعه برسد و برآیند این امر بیکاری است که امروز مشاهده می شود، گفت: بیکاری به حدی گریبان گیر شده که در همه خانواده ها نفوذ کرده است.

حمایت از سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی تنها در حد حرف نباشد

بازوند با بیان اینکه همه افراد نیز از این وضعیت تعجب می کنند که چگونه با این همه ظرفیت و امکانات لرستان این میزان مشکل دارد، تصریح کرد: در همه تحلیل ها به این نتیجه می رسیم که شاید تنها موضوعی که باعث شده لرستان نسبت به سایر استانها توسعه نیافته باشد عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در لرستان هنوز این امر به خوبی ایجاد نشده است، افزود: حمایت از سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی باید عملی باشد و نه تنها در حد حرف و مخاطب این جمله من مدیران دولتی هستند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه حمایت مدیران از بخش خصوصی باید به شکل عملی و برای سرمایه گذار کاملا روشن و ملموس باشد، اظهار داشت: اگر می خواهیم حمایت عملی داشته باشیم باید نگرانی های بخش خصوصی را برطرف کنیم.

بازوند با بیان اینکه دو نوع چالش در راه توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد که باید برطرف شود، تصریح کرد: یکسری چالش ها مربوط به دولت است و دسته ای دیگر مربوط به خود بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید یکسری چالش ها را که کم هم نیستند برطرف کند، افزود: خود بخش خصوصی نیز باید چالش هایی که ناشی از حرکات و رفتار خود بخش خصوصی است را رفع کند.

فرهنگ کار و خودباوری در لرستان را باید بخش خصوصی ایجاد کند

استاندار لرستان با اشاره به اینکه یکی از چالش هایی که بخش خصوصی علت آن است تولید کالای بی کیفیت توسط واحدهای تولیدی است، گفت: امروز به تنهایی در میبد یزد 200 کارخانه تولید کاشی وجود دارد بنابراین محصول کارخانه های ما باید در حدی باشد که قابل رقابت با این کارخانه ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه من نمی خواهم بگویم که این چالش ها بیش تر از چالش های بخش دولت است، افزود: اما این چالش ها بهانه می دهد دست سایر دستگاه ها مثل بانک ها که به طور مثال در ارائه تسهیلات سخت بگیرند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه اگر این کارهای عجولانه در بخش خصوصی برطرف نشود مشکل ایجاد می شود، اظهار داشت: فرهنگ کار و خودباوری در لرستان را باید بخش خصوصی ایجاد کند.

بازوند با بیان اینکه اگر می خواهیم فرهنگ کار در مردم ایجاد شود نیازمند به حضور بخش خصوصی هستیم، تصریح کرد: با توجه به اهمیت زیادی که فعالیت بخش خصوصی در لرستان دارد من هر هفته روزهای شنبه از ساعت 8 صبح تا 11 برای سرمایه گذاران وقت می گذارم که بیایند و مشکلات خود را مطرح کنند.

اقتصاد لرستان دیگر تحمل فرصت سوزی ندارد

وی با اشاره به اینکه تصمیم داریم که با کمک بخش خصوصی دیگر فرصت سوزی در استان صورت نگیرد، گفت: اگر فرصت سوزی ها برطرف شود می توان ادعا کرد که برای توسعه استان حرکتی انجام داده ایم.

استاندار لرستان با بیان اینکه فرصت سوزی ها به نوعی حق الناس است خواه این فرصت سوزی توسط بخش خصوصی باشد و یا توسط دولت باشد، تصریح کرد: اقتصاد لرستان دیگر تحمل فرصت سوزی را ندارد.

بازوند با تاکید بر اینکه یکی از چالش های اساسی بخش خصوصی مسئله سرمایه در گردش است، ادامه داد: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به لرستان این مسئله مطرح و بانک مرکزی متعهد شد که یک هزار و 500 میلیارد تومان برای پروژه های با درصد پیشرفت بالا و پروژه های نیازمند به سرمایه گذاری اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه منابع بانکی ما اصلا با مصارف قابل مقایسه نیست، یادآور شد: سیستم های بانکی پاسخگوی نیاز نیست.

حضور سرمایه گذران خارجی نیز برای توسعه لرستان ضروری است

استاندار لرستان با بیان اینکه اقتصاد کشور یک اقتصاد بانک محور است بنابراین نمی توان بدون درنظر گرفتن بانک ها حرکت کرد، افزود: در بانک مرکزی یک کمیته تشکیل شده است برای بررسی لیست پروژه ها و واحدهای تولیدی که برای دریافت این یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار معرفی می شوند.

بازوند با اشاره به اینکه حضور سرمایه گذران خارجی نیز برای توسعه لرستان ضروری است، اظهار داشت: در چند روز گذشته نیز سرمایه گذاران لرستانی مقیم خارج اظهار علاقه کرده اند که برای فعالیت اقتصادی در لرستان حضور پیدا کنند.

وی افزود: یک سرمایه گذار لرستانی مقیم کشور آلمان با شهرداری خرم آباد قرارداد ساخت یک مرکز تجاری را منعقد کرده و گفته که 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه برنامه داریم که یک صندوق حمایت از سرمایه گذاری در لرستان را تشکیل دهیم، گفت: در خیلی از کشورهای دنیا این صندوق وجود دارد و امیدورایم بتوانیم با ایجاد این صندوق ظرفیت های استان را شکوفا کنیم.

بازوند در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه قوه قضاییه و سازمان بازرسی در حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی جلوتر از ما حرکت می کنند، اظهار داشت: ما نیز اعتقاد داریم که کار باید توسط بخش خصوصی باشد و دولت از آن حمایت کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا