گوناگون

تغییر الگوی کشت بهترین راه احیای دریاچه ارومیه/ کشاورزی و محیط زیست همگام حرکت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار پنجشنبه شب در جمع کشاورزان روستای قره داغ مهاباد و دیدار با مدیران و مسئولان این شهرستان و مدیران کل حفاظت محیط زیست استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهارداشت: تمام تلاش دولت برای توسعه همگام بخش کشاورزی و محیط زیست است چرا که معتقدیم کشاورزی و محیط زیست با هم همخوانی دارند.

وی با تاکید بر جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی و نیز مدیریت منابع آبی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی با منابع آبی فراوان در مصرف آب دقت کرده و بهینه مصرف می کنند زیرا زندگی و آینده بشریت به وجود آب وابسته است.

ابتکار با اعلام اینکه کشاورزان تامین کننده مایحتاج کشور بوده و هستند و کشاورزی و محیط زیست برای ما ارزشمند است افزود: تلاش ما بر این است که در کنار کشاورزی دریاچه ارزشمند ارومیه و تالابها را نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: تمام تلاشهای دستگاهها و تشکل ها بر روی این اصل متمرکز است که بتوانیم کشاورزی و محصولاتمان را همراه با مصرف کم آب و سموم همزمان داشته باشیم و از آلوده کردن خاک نیز خودداری کنیم.

ابتکار یاد آور شد: برنامه ای که دولت تدبیر و امید برای نجات دریاچه ارومیه تصویب کرده است برنامه کشاورزی در کنار محیط زیست است تا هر دو در کنار هم بتوانند بهره وری را افزایش دهند و مصرف آب و هزینه ها با حفظ حق آبه دریاچه ارومیه و تالابها کاهش یابد.

طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار می دهد.

این طرح با مشارکت ۱۵ هزار نفر کشاورز و ۳۰۰ نفر کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) انجام می شود.

بررسی و بازدید از طرح آموزش جوامع زنان روستایی و بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد از دیگر برنامه های رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هیات همراه در مهاباد است.

روستای قره داغ در ۳۵ کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی تالاب بین المللی کانی برازان قرار دارد و از جمله چهار روستای این شهرستان است که طرح کشاورزی پایدار در آن اجرا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا