گوناگون

تغییر چهره منطقه گردشگری بوذرجمهر قاین تا دو سال آینده

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم منطقه گردشگری “بوذرجمهر” قاین تا دو سال آینده به منطقه­‌ای کاملا مناسب برای جهانگردی تبدیل شود.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، به مجوز صادر شده منطقه گردشگری بوذرجمهر اشاره کرد و افزود: اخیرا سرمایه‌گذاران زیادی وارد منطقه بوذرجمهر شده‌اند. امیدواریم بتوانیم ظرف یک یا دوسال آینده منطقه­‌ای کاملا جهانگردی و ایرانگردی در این منطقه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در طرح تفصیلی منطقه گردشگری بوذرجمهر مراکزی اعم از تالار همایش‌های بین‌المللی، مراکز گردشگری، مراکز تفریحی و مراکزی که مورد توجه جوانان باشد دیده شده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس خاطرنشان کرد: در منطقه قاینات یا قهستان قدیم آثار باستانی عدیده‌ای وجود دارد که می‌توانند شهرت جهانی داشته باشند. قلعه “خواجه نصیر” یا “قلعه کوه قاین” در منطقه قاینات واقع شده که متعلق به دوره هخامنشیان بوده و به نام آرتاگوانا مشهور است و با گذراندن چندین دوره تاریخی به دوره اسماعیلیان رسیده است.

وی به کتابخانه بزرگ قلعه کوه قاین اشاره کرد و یادآور شد: این قلعه کتابخانه عظیمی داشته که خواجه نصیرالدین طوسی را به این منطقه می‌کشاند که در نهایت وی کتاب “اخلاق ناصری” را در همین محل می‌نگارد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس افزود: بسیاری از بناهایی که در قلعه کوه بوده همچنان سالم مانده و درخور ملاحظه است، ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین مراکز اسماعیلیه در ایران در این قلعه و در این منطقه واقع شده است.

وی ادامه داد: آرامگاه “ابوبزرگمهر حکیم”، عارف بزرگ قرن چهارم در منطقه قاین بوده است. این آرامگاه از جمله بناهایی است که مرمت شده اما در رابطه با قلعه کوه توجه خاصی نشده در حالی که اگر این بنا هرجای دیگر در دنیا بود، یکی از مهم‌ترین مراکز جذب توریست به شمار می‌رفت.

هروی به معرفی مسجد جامع قاین پرداخت و در این رابطه گفت: مسجد جامع قاین یکی از مهم‌ترین آثار مذهبی و تاریخی ایران و جهان است که متأسفانه کنار افتاده و مقبول واقع نشده و این در حالی است که شاید نخستین مسجد در تاریخ اسلام در ایران باشد.

وی ادامه داد: چند تا اثر دیگر نیز در منطقه قاینات مثل آرامگاه “ابوالمفاخر” وجود دارد که از اسم او مشخص است جزء عالمان و عارفان به نام منطقه قهستان سرزمین خراسان بوده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس همچنین به شهرستان‌های کوچکی مثل منطقه “افین” اشاره کرد و افزود: مسجد”افین” یکی از زیباترین چشم‌اندازها را دارد که به دوره سلجوقی می‌رسد و گنبد و طبقات آن هنوز سالم و بسیار زیبا است اما این اثر تاریخی را حتی مردم ایران نیز به خوبی نمی‌شناسند.

هروی افزود: آب انبارها و کاروانسراهای قدیمی در این ناحیه وجود دارند اما متأسفانه نه دیده می­‌شود و نه مورد پسند قرار می­‌گیرد و نه جذب توریست دارد، حتی گردشگران داخلی هم آشنایی ندارند و به دلیل پایین بودن بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توجه خاصی به این آثار نمی‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا