گوناگون

تلاش دوحه برای خروج از انزوای سیاسی با اعمال فشار بر فتح و حماس

2245489 622“حسن هانی‌زاده” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تشکیل دولت وفاق ملی و توافق بوجود آمده بین حماس و فتح گفت: امضای توافق بین فتح و حماس در غزه برآیند برخی تحولات داخلی و منطقه‌ای بوده، علاوه بر این فشار جامعه جهانی به تشکیلات خودگردان و شخص “محمود عباس” به دلیل شکست در روند مذاکرات صلح میان فتح و رژیم غاصب صهیونیستی بوده است.
 
این تحلیل‌گر سیاست خارجی اظهار داشت: از سویی با سرنگونی جنبش اخوان‌المسلمین در مصر جایگاه حماس در سطح داخلی و منطقه تنرل پیدا کرد به این دلیل دو جنبش تصمیم گرفتند  برای بازسازی جایگاه خودشان به سمت وحدت ملی، وفاق ملی و همگرایی حرکت کنند.
 
هانی‌زاده تصریح کرد: این توافقنامه برآیند اعتقاد و باور رهبران این دو جنبش برای حل اختلافات، تشکیل یک دولت وحدت فلسطینی و اجرای انتخابات پارلمانی آزاد است، در صورت اجرای این توافق کمکی برای رسیدن به وحدت ملت فلسطین و جلوگیری از  گسترش شکاف میان غزه و کرانه باختری خواهد بود.  
 
وی در ادامه افزود: تشکیل جبهه مشترک میان فتح و حماس می‌تواند در برابر زیاده‌خواهی‌ها، تجاوزها و ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی قدرتمندتر از گذشته ایستادگی کند، در صورتی که دولت خودگردان استفاده ابزاری از حماس نکند این اقدام مناسبی برای ملت فلسطین است.
 
هانی‌زاده با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در بن‌بست سیاسی قرار گرفته است، تصریح کرد:  رژیم اشغالگر قدس سعی می‌کند با فرافکنی و حمله مجدد به غزه از این بن‌بست خارج شود، اگر جنبش فتح و حماس اتحاد خود را حفظ کنند قطعا در آینده می‌توانند در برابر حملات این رژیم جعلی بایستند.
 
وی تاکید کرد: مانور رژیم صهیونیستی در این برهه زمانی نیز بی‌ارتباط با وضعیت آینده غزه نخواهد بود، سیاست تشکیلات خودگردان این است که حماس را دچار استحاله سیاسی کند و این جنبش‌ را از فاز نظامی وارد فاز سیاسی کند به هر حال تشکیل یک جبهه مشترک می‌تواند همکاری تنگاتنگی بین گروه‌های ملی‌گرا و اسلامی‌گرا تلقی شود و اگر این اتحاد باقی بماند می‌تواند جبهه‌ای گسترده‌ای علیه رژیم صهیونیستی با شرکت همه طیف‌های سیاسی فلسطینی ایجاد کند.   
 
هانی‌زاده در ادامه افزود: این توافق می‌تواند جایگاه ملت فلسطین را در جوامع بشری گسترش دهد، حضور فلسطین به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل و عضویت در 15 نهاد بین‌المللی مقدمه‌ای خوبی بر تشکیل یک دولت مستقل به پایتختی بیت‌المقدس است به همین دلیل هرچه حضور در نهادهای بین‌المللی افزایش پیدا کند به نفع ملت فلسطین خواهد بود.   
 
وی با اشاره به نقش برخی کشورهای مرتجع عرب منطقه در این معادلات افزود: عربستان سعودی و قطر به طور آشکار سیاست‌های خود را با رژیم صهیونیستی هماهنگ می‌کنند بنابراین این دو کشور در برابر این توافقنامه سکوت اختیار کردند که این نشان دهنده آن است که توافق ایجاد شده مورد قبول آنها نبوده و به عنوان هم پیمانان و کشورهایی که با سیاست رژیم صهیونیستی هم سویی دارد در واقع از توافق فتح حماس خشنود نیستند.
 
هانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر دوحه از آنجایی که اخوان‌المسلمین را در مصر از دست داده سعی دارد که نقطه نظرات خودش را بر این دو گروه تحمیل کند تا به نوعی بر فتح و حماس تسلط پیدا کند و به قدرت سیاسی خود بیافزاید تا از انزوای سیاسی که بعد از افول اخوان‌المسلمین در مصر برایش پیش آمده رهایی پیدا کند.   
 
وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی آمریکا نیز فشارهایی را بر تشکیلات خودگردان وارد می‌کند تا آنها را به میز مذاکره با رژیم جعلی صهیونیستی برگرداند تا این غده سرطانی منطقه را از این انزوای سیاسی خارج کند و بدون دادن امتیاز به تشکیلات خودگردان این برنامه را عملی کند اما از آنجا که تشکیلات هیچ‌گونه امتیازی از این مذاکرات به دست نیاورده نمی‌تواند بدون پیش شرط به مذاکرات برگردد.
   
این کارشناس سیاست خارجی در رابطه با واکنش کشور‌های اسلامی به این مسئله(توافق فتح و حماس) تصریح کرد: اغلب کشورهای اسلامی از این توافق استقبال کردند زیرا توافق فتح و حماس به نفع ملت فلسطین است.
 
وی در پایان مهم‌ترین پیامد این توافق را در اتحاد و ایستادگی ملت فلسطین در برابر دشمنان خود دانست.
 
انتهای پیام/    
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا