گوناگون

تنباکوی میوه‌ای باعث رشد قارچ‌های کشنده می‌شود

یک فوق تخصص ریه گفت: تنباکوی میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت، موجب رشد انواع قارچ‌ها و میکروب‌های کشنده در آن می‌شود و افزودن ‏الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان‌های میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال این قلیان‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش فارس،علیرضا آذرگون گفت: قلیان از زمان صفویه وارد ایران شد و به خاطر نحوه ‏استفاده و ظاهراً کم زیان بودن آن به نسبت چپق، باب طبع ایرانیان قرار گرفت. از قرن 16 به بعد تصور نادرست طریق سالم و ایمن مصرف ‏تنباکو به صورت استفاده از قلیان مطرح شد.

هر پک قلیان 40برابر، پک سیگار دود به ریه فرد منتقل می کند

وی گفت: هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و قلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ ‏سیگار ایجاد می‌ کند، به صورتی که مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌ کند، اما استفاده یک بار از قلیان 10 ‏تا 20 لیتر دود تولید می کند.

وی ادامه داد:‌ دود استنشاق ‌شده از قلیان، نه تنها همه مواد سرطان ‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن ‏بیشتری هم دارد و در فرهنگ جامعه ما به این حقیقت علمی توجهی نمی ‌شود

مردم تا نبینند فردی از مصرف قلیان دچار بیماری حاد شده، مضر بودن آن را باور نمی کنند

آذرگون افزود: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، قلیان فرآورده‌ای است که نیمی از مردان ایرانی و 37درصد زنان، آن را تجربه کرده‌اند. ‏در مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات انجام شده، 23 درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان مصرف ‏می‌کنند.

وی افزود: این رقم در غیرسیگاری‌ها 25 درصد است و این بدین معناست که غیرسیگاری‌ها حتی بیشتر از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان ‏هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند.

آذرگون گفت: تنباکو مثل مواد دیگر اعتیاد آور یک نوع دخانیات است که ضررهای فراوانی از جمله انواع ‏سرطانها دارد اما افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند این باور نادرست را دارند که چون تنباکو را از طریق قلیان و به واسطه آب مصرف ‏می‌کنند تمام مواد مضر آن از طریق آب مصرف می شود اما باید گفت به هیچ وجه آب مواد سرطانزای تنباکو را تصفیه نمی کند.‏

آب قلیان مواد سرطانزای آن را نمی‌گیرد

وی بیان کرد: نیکوتین ماده‌ای اعتیادآور است که در تنباکو وجود دارد، این مطلب که چون دود قلیان از روی آب گرفته می‌شود، ضرر ندارد، ‏باور غلطی است که در اذهان وجود دارد و آب قلیان فقط نیکوتین آن را گرفته و کم می‌کند. این در حالی است که کم شدن نیکوتین باعث ‏می شود فرد قلیانی برای تأمین نیاز خود قلیان بیشتری مصرف کرده و در نتیجه خطرات بیشتر و مضرات زیادتری برای او ایجاد می شود.‏

قلیان و جوانان

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: با عرضه تنباکو طعم دار معطر، مصرف قلیان به طور چشمگیری در میان جوانان و نوجوانان ‏پسر و دختران رو به افزایش است. مانند بسیاری از کشورهای همسایه، قلیان یکی از وسایل تفریحی رایج در ایران است که گرچه بارها از ‏سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و به خصوص سفره خانه‌های سنتی منع شده، اما انگار به راحتی ‏نمی شود شر آن را از چنین مکان هایی کم کرد.

وی افزود: در این بین جوانان تمایل بیشتری به مصرف تنباکوی میوه‌ای دارند به گمان اینکه ضررش ‏کمتر است اما باید گفت تنباکو میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و میکروبهای کشنده در آن می‌شود و افزودن ‏الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیانهای میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال این قلیانها به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا