گوناگون

تنها ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی کشور، گرفتار کمبود بودجه

81167040 5700864

ˈسعید خوشقامتˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: در سال جاری دو میلیارد ریال اعتبار برای این ایستگاه پیشنهاد شده بود که نیمی از این اعتبار اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: این در حالی است که این مرکز برای گسترش فعالیت و اصلاح نژاد این گونه دامی دست کم به سالانه هفت میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و باید در این بخش مساعدت های مالی لازم صورت گیرد.

وی اهداف تاسیس ایستگاه پرورش گوسفند کردی را خالص سازی، توسعه و گسترش پرورش گوسفند کردی، حفظ و ذخیره ژن نژاد کردی به عنوان منبع ژنتیکی و بانک ژن در منطقه ذکر کرد.

خوشقامت گفت: گوسفند کردی گونه ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای رنگین بدن دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده که خراسان شمالی و رضوی، کردستان و برخی نواحی کوهستانی غرب کشور زیستگاه اصلی این گونه دامی است.

به گفته وی تا چند سال پیش، به جز ایستگاه شیروان، یک ایستگاه دیگر نیز در زمینه پرورش و اصلاح نژاد کردی در استان کردستان فعالیت داشت که کار آن به تعطیلی کشید.

وی افزود: اکنون استانهای غربی کشور نیز نیاز گله های خود در خصوص اصلاح نژاد دامی را از طریق این ایستگاه برآورده می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان افزود: این نژاد گوسفندی در گروه دومنظوره گوشتی و شیری قرار دارد که علی رغم طولانی بودن مدت پرواربندی، به دلیل رشد زودهنگام بره، دارای صرفه اقتصادی است.

خوشقامت کمبود نیروی انسانی متخصص، نداشتن منابع مالی قابل اطمینان و مرتع اختصاصی را از دیگر معضلات ایستگاه پرورش و اصلاح گوسفند کردی شیروان عنوان کرد.

این مسوول فرسودگی ماشین آلات و تاسیسات موجود و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی اصلاح نژاد را از دیگر مشکلات تنها ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی کشور در شیروان برشمرد.

به گفته وی با وجود برخی مشکلات در این مرکز سالانه 60 تا 100 راس قوچ اصلاح شده در بین دامداران استان های خراسان شمالی و رضوی، گلستان و مازندران توزیع می شود.

خوشقامت افزود: این در حالی است که در صورت تقویت مالی، تجهیز امکانات آزمایشگاهی و افزایش نیروی انسانی، این مرکز سالانه قادر به تولید حداقل 500 تا 600 راس قوچ اصلاح شده است که می تواند درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی در سال 1368 در روستای حسین آباد این شهرستان، در زمینی به وسعت 10 هکتار تاسیس شد که گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند. ک/3

7186/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا