گوناگون

تهدید دامنه‌های ایرانی، ادعا یا واقعیت؟

خبرگزاری ایسنا: چند روز از انتشار اخباری که اخیرا درباره رای یک دادگاه آمریکایی مبنی بر واگذاری حق دامین برخی از دامنه‌های ایرانی به یک گروه اسرائیلی منتشر شده می گذرد و همچنان صحت و سقم آن در هاله‌ای از ابهام است.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده‌اند دادگاهی در آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته حق دامین ir و تمام آی پی آدرسهای ایرانی را به گروهی از اسرائیلی‌ها که مدعی لطمه خوردن از جمهوری اسلامی ایران هستند، واگذار کرده است.

بر این اساس نیتسانا دارشان – وکیل مرکز حقوقی شورات هادین – به نمایندگی از این افراد مدعی شده در نتیجه این حکم دادگاه آمریکایی، ایران به نوعی توسط آیکان (سازمان مدیریت اینترنت مستقر در لس آنجلس) از اینترنت اخراج خواهد شد!

بنا براین مرکز حقوقی شورات هادین امیدوار است بتواند مبلغی را که ایران در نتیجه این حکم کذایی برای حفظ اینترنت خود پرداخت می‌کند، دریافت کند، زیرا در غیر اینصورت دارایی‌های اینترنتی ایران برای رضایت شاکیان به حراج گذاشته می‌شود!

حال در شرایطی که بیش از سه روز از انتشار این اخبار گذشته تا کنون تماس خبرنگاران با هیچ یک از مسوولان وزارت ارتباطات یا سازمان فناوری اطلاعات به نتیجه نرسیده و هیچ یک از مسوولان اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکرده و حتی در مواردی این گونه گفته اند که خود آنها هم از طریق رسانه‌ها در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند که به هرحال این مساله جای سوال دارد. حتی در این ارتباط تاکنون یکی از مسوولان سازمان فناوری اطلاعات که به گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها پرداخته هم از اعلام نام خود خودداری کرده است.

در این باره پویان افضلی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی به اطلاعات منتشر شده برروی اینترنت اشاره و اظهار کرد: با توجه به اطلاعاتی که در برخی سایت‌ها منتشر شده، دو وکیل آمریکایی و اسرائیلی در حال پیگیری این پرونده هستند. اگر این حکم اجرایی شود شاکیان پول‌هایی که توسط ایران برای تمدید یا ثبت دامنه جدید به آیکان ( سازمان مدیریت اینترنت) پرداخت می‌شود را تصرف می‌کنند.

به گفته او در اطلاعاتی که انتشار پیدا کرده اعلام شده که تمامی دامنه‌های ir مسدود یا تمدید نخواهند شد و بعضی از آدرس‌ها که متعلق به سازمان‌ها و ارگان‌های حکومتی ایران است تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی در تشریح این خبر مطرح کرد: این موضوع به این معنی است که هر فرد یا سازمان دولتی که دامنه خود را با نام ir ثبت کرده تا پایان اعتبار دامنه خود از آن استفاده می‌کند و دیگر نمی‌تواند دامنه مورد نظرش را تمدید کند چرا که تایید آن توسط یک سازمان اسرائیلی صورت می‌گیرد. به علاوه اگر سایت جدید دولتی بخواهد با دامنه ir ثبت شود بعد از بررسی‌ها به احتمال زیاد به ثبت نخواهد رسید.

افضلی همچنین اضافه کرد: با توجه به اطلاعاتی که روی سایت‌های معتبر منتشر شده حکم دادگاه مذکور به موسسه آیکان اعلام شده و این موسسه دو روز فرصت داشته به این حکم پاسخ دهد. اگر جواب منفی باشد پرونده به دادگاه تجدیدنظر راه پیدا می‌کند درغیراین صورت بعد از 10 روز حکم اجرا خواهد شد و تمام دامنه‌ها و جوازهای اینترنتی در اختیار شاکیان قرار می‌گیرد.

به گفته این کارشناس حالت خوشبینانه این است که درصورت صحت این موضوع، تنها سازمان‌های دولتی دامنه ir خود را از دست دهند و حالت دومی نیز وجود دارد و آن از دست دادن تمام دامنه‌های ir ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه در صورت وقوع این اتفاق دامنه ir متعلق به اسرائیلی‌ها می‌شود گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد دامنه ir تبدیل به دومین دامنه ملی اسرائیل می‌شود چراکه آن‌ها تعیین می‌کنند چه دامنه تایید شود و کدام یک درحالت تعلیق قرار گیرد.

این کارشناس در مورد اینکه اگر آیکان اطلاعات ایران را در اختیار این افراد قرار دهد کار قانونی انجام داده یا نه پاسخ داد: بهتر است که یک حقوقدان به این موضوع بپردازد اما قاعدتا حتی اگر آیکان دامنه‌ها را تسلیم کند و کارش قانونی باشد غیراخلاقی خواهد بود. بسیاری از سایت‌های دولتی ما با دامنه ir بارگذاری می‌شوند و اگر این موضوع اتفاق بیفتد یعنی ما دیگر مالکیت دامنه‌های ir خود را نداریم.

افضلی تصریح کرد: حال اگر تصور کنیم که دامنه ir به سایت‌های دولتی تعلق نگیرد، سازمان‌ها باید به دنبال پیدا کردن یک واسطه برای ثبت دامنه com یا هر نام دیگری باشند چراکه برخی از شرکت‌ها، ارائه دهنده دامنه‌های بین المللی به ایران را ممنوع کرده‌اند و به احتمال زیاد ایران بتواند نهایتا به دادگاه شکایت کند. پیش‌بینی من این است اگر دامنه‌های ایران به این سازمان داده شود جنگ‌های سایبری به راه خواهد افتاد.

اما مسوول ثبت دامنه اینترنتی “دات آی آر” پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در گفت‌وگویی، درباره‌ی آخرین وضعیت این بحث اظهار کرد: متاسفانه همچنان در این حوزه بی‌خبر هستیم و تاکنون خبر جدیدی به دست ما نرسیده است.

علیرضا صالح با تاکید بر این‌که بعید می‌داند چنین اتفاقی رخ دهد، گفت: تاکنون چنین موضوعی سابقه نداشته و بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. با این حال ما از سوی سازمان جهانی آیکان در حال پیگیری صحت و سقم این موضوع هستیم.

وی در واکنش به این موضوع که ولی به طور معمول در مراودات بین‌الملل افراد شماره تماس یکدیگر را نیز دارند و می‌شود با یک تماس ساده تا حدی از وضعیت ماجرا اطلاع پیدا کرد، گفت: تقریبا در تمام این مدت آیکان یا در تعطیلی بوده یا مشغول اجلاس عمومی آیکان بوده است. در واقع روز گذشته اولین روز کاری آیکن بوده و ما ایمیل‌ها و تماس‌های مختلفی با آنها برقرار کردیم و قرار بر آن است که اخبار صحیح در این زمینه به ما اعلام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه که به ما گفته شده این است که مدتی صبر کنیم تا اطلاعات صحیح را در اختیار ما قرار دهند.

مسوول ثبت دامنه اینترنتی “دات آی آر” پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه تعداد از سایت‌های با دامنه ir دولتی محسوب می‌شوند توضیح داد: آماری در این زمینه وجود ندارد و اصلا مشخص نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد. من فکر می‌کنم در حال حاضر بهترین راه آن است که صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی قرار است بیفتد.

صالح در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پرداخت غرامت از سوی ایران نیز اظهار کرد: بحث غرامت اصلا مطرح نیست و همان‌طور که گفتم بهترین کار آن است که فعلا صبر کنیم تا مشخص شود چه اقدامی باید انجام داد.

به گزارش ایسنا، در هر حال در شرایطی که مسوولان مختلف وزارت ارتباطات از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند رسانه‌های خارجی و به ویژه روزنامه‌های رژیم صهیونیستی اخباری منتشر کرده و در قالب آن اعلام کرده‌اند گروهی از اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها که مدعی‌اند قربانی تروریسم هستند، حکم دادگاهی آمریکایی را برای ضبط جوازها و نام‌های دامنه‌های اینترنتی متعلق به سه کشور ایران، سوریه و کره‌شمالی دریافت کرده‌اند که این حکم ضبط 10روز دیگر قابل اجرا خواهد شد.

نکته دیگر این که در گزارش های اولیه ای که در این زمینه منتشر شده اینگونه ادعا شده بود که آیکن دو روز (تا پایان هفته گذشته) فرصت داشته تا به این حکم پاسخ دهد. به عبارت دیگر یا باید همه دامنه‌ها و جواز‌های اینترنتی ایرانی را به شاکیان تسلیم کند یا در برابر این حکم از دادگاه درخواست تجدیدنظر کند و هنوز «آیکن» واکنشی در این‌باره نشان نداده است.

البته در قالب اولین اخباری که در این زمینه منتشر شده بود نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ضمن تاکید بر اینکه از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفته است، گفت که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

او همچنین توضیح داد که این موضوع از طریق «آیکن» به ایران اعلام نشده تا ما هم بتوانیم وکیل گرفته و دفاع کنیم.

جهانگرد ادامه داد: سازمان «آیکن» تا به حال در هیچ مقطعی چنین کاری انجام نداده است. سازمان آیکن دادگاه‌های تخصصی دارد که این دادگاه‌ها تنها می‌توانند در حوزه مباحث مربوط به نت وارد شوند. مثل ورود در دعوای شرکت‌ها بر سر مسایلی مثل اختلاف بر سر نام دامنه یا مالکیت دامنه.اساسا آیکن مرجع رسیدگی به دعواهای سیاسی یا اقتصادی که خارج از این حوزه اتفاق می‌افتد نیست. هدف این گروه‌ها محدودکردن همکاری ایران با این سازمان‌هاست اما چنین موضوعی امکانپذیر نیست و طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان هیچ کشوری را از دسترسی به «اینترنت» محروم و محدود کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا