گوناگون

تهران می‌تواند به پایتخت کتاب جهان بدل شود

به گزارش «خبرنگار مهر، احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت علیان جاسبی، مدیر فقید انتشارت پیام آزادی که امروز 19 اردیبهشت در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد، با اشاره به این‌که تهران می‌تواند به پایتخت کتاب جهان تبدیل شود، گفت:البته تبدیل تهران به پایتخت کتاب کاری نیست که دولت بتواند آن را عهده دار شود اگرچه ارشاد رکن اساسی در این زمینه است اما اتحادیه ناشران، تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی و شهرداری در توسعه همکاری های بین‌المللی می‌توانند تهران را به پایتخت کتاب جهان بدل کنند.

مسجد جامعی همچنین به ویژگی‌های روحی و کاری مرحوم علیان پرداخت و تاکید کرد: مرحوم علیان که از پیشگامان بحث نشر کتاب کودک وبویژه کتاب های دینی برای این گروه سنی بود و علی رغم اینکه به عنوان ناشر برگزیده و فعال شناخته شده بود اما هیچ وقت برای طرح مسایل شخصی خود مطالبه ای نداشت و تمام مطالباتش متوجه عموم ناشران بود. آن هم در زمانی که نشر ما با فراز و فرودهای زیادی مواجه بود.

رییس شورای شهر تهران گفت: با ورود به دهه 70 بحث کتاب کودک به لحاظ محتوایی به فرهیختگی رسیده بود اما من فکر می کنم این ادبیات  علی رغم رشد کمی که حاصل کرده است به لحاظ کیفی و غنای ادبی وتحولات اجتماعی فعلی تناسبی با نیازهای نسل امروز ندارد و نیازمند بازبینی است .

در این مراسم که با حضور فعالان عرصه فرهنگ و نشر همراه بود محمدتقی حق‌بین از انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در مورد ویژگی های علیان جاسبی مدیر فقید انتشارت پیام آزادیی تاکید کرد: علیان کسی بود که ما هیچ وقت چهره او را گرفته ندیدیم و او پیوسته خندان بود.

حق‌بین تصریح کرد: انتشارت پیام آزادی در سالهای 67 ،68در حوزه کتاب کودک و کتابهای دینی برترین ناشر بود کما اینکه در بسیاری از زمینه های دیگر مثل کتابهای علمی در دوران سازندگی  پیشگام بود عرصه ای که امروز خیلی ها ادعای آن را دارند. بهتر است تاریخ نشر تدوین و تالیف شود تا آیندگان بدانند چه کسانی با چه تلاش‌هایی چه خدماتی را به فرهنگ و ملت  کرده اند.

نادر قدیانی، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم  با اشاره به سابقه آشنایی اش با  مدیر انتشارت پیام آزادی گفت: مرحوم علیان در حوزه نشر کتاب کودک از پیشگامان بود او با شناخت نیاز جامعه پیوسته از اولین و از بهترینها در بحث نشر بود. با وقوع جنگ تحمیلی او از اولین ناشرانی بود که در زمینه تامین کتاب های رزمندگان وارد عمل شد و صداقت ایشان در بحث نشر همیشه برای من سرآمد بود.

مصطفی زمانی، برادر مرحوم علیان هم با حضور در این مراسم به بیان خاطراتی ازمرحوم علیان پرداخت وگفت وی سی و پنج سال با علاقه و استقامت و با حفظ ارتباط با نویسندگان متعهد کار کرد و کتابهای خوبی را در عرصه های مختلف از جمله کتابهای کودک ونوجوان و کتابهای دینی با دید نو منتشر کرد. شیوه کار او مثل واقعی شعار امسال بود که به  نام «فرهنگ و اقتصاد  با  عزم ملی و مدیریت جهادی »شناخته شده است .

وی گفت: در جامعه ما هنوز مشکل توزیع وجوددارد. در حالی که در گذشته با همت جهادسازندگی خیل عظیم کتاب ها در اختیار مخاطبان در دورترین مناطق قرارمی گرفت.می توان با حساسیت نسبت به این موضوع وارد شد و از مدیران نشر خواست تا در این زمینه راهکارهای مطمئنی ارایه دهند.

مدیرعامل خانه کتاب، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران، رییس انجمن اسلامی ناشران و رییس انجمن ناشران دانشگاهی در این نشست حضور داشتند و لوح تقدیری به فرزند و برادر آن مرحوم  اهدا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا