گوناگون

توسعه روستایی نیازمند عزم ملی است/ لزوم تغییر الگوهای معماری روستایی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شاملو  پیش از ظهر جمعه در جلسه تبیین محورها و برنامه‌های “همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی” در اردبیل اضافه کرد: برنامه های توسعه ای روستاها باید در سه بخش اقتصادی، کالبدی و عمرانی و مدیریت اعمال شود که در این زمینه نیز مصوبات بسیار خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به سکونت 30 درصد جمعیت کشور در قالب 21 میلیون نفر تصریح کرد: این مناطق به عنوان مهمترین منبع تولید محصولات غذایی نقش عمده ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد، بنابراین با در نظر گرفتن جایگاه روستاها در توسعه ملی توجه به آن یک امر ضروری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه جامعه روستایی مشکلات و کاستی های قابل توجهی دارد، ادامه داد: تحقق توسعه پایدار روستایی نیازمند بهره گیری از اندیشه های نو و کارشناسان و اساتید علوم روستایی است و باید از مراکز دانشگاهی و پژوهشی برای توسعه روستاها استفاده کرد که در این راستا اولین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی در این استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی و شورای علمی و اجرایی این همایش از سال گذشته متذکر شد: پس از انتشار فراخوان بیش از هزار مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی 460 خلاصه مقاله پذیرش که از این تعداد نیز تاکنون 275 نسخه اثپصلی مقاله به دبیرخانه رسیده است.

شاملو محورهای این همایش را در سه موضوع ابعاد مکانی و فضایی توسعه پایدار روستایی، مسکن و بهسازی روستایی و حکمروایی محلی و مدیریت برشمرد و افزود: در محور اول جایگاه منظومه های روستایی و نقش آن در توسعه، برنامه ریزی مکانی در روستاهای کوچک و پراکنده، توسعه کالبدی روستاهای حاشیه شهرها، مکان یابی برای روستاهای جدید و روابط  و پیوند روستاهای شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی موضوعات مورد بررسی در محور دوم این جشنواره را جایگاه طرح هادی در توسعه پایدار روستایی و توجه به نقش اجتماعی و فرهنگی این طرح، مقاوم سازی مسکن روستایی، برنامه ریزی و طراحی مسکن روستایی، بهشازی و احیا بافت های فرسوده، توجه به معماری و طراحی روستایی و جایگاه گردشگری روستایی برشمرد.

رئیس اولین همایش ملی توسعه پایدار کلبدی، فضای روستایی کشور یادآور شد: محور سوم همایش توجه به مدیریت در توسعه روستایی است، اعتقاد داریم حکمروایی محلی و مدیریت روستایی از نکات بسیار مهم در توسعه پایدار روستایی است و می تواند در تحقق این مهم نقش آفرین باشد.

وی یکی از موضوعات مهم این همایش را توجه به معماری بومی و محلی دانست و تاکید کرد: چهره روستاها به دلیل توسعه نامناسب شهری شده، در مرحله اول تلاش می شود این مسائل با پرداخت علمی کنترل شود، ضمن اینکه در ترغیب مهاجرت معکوس و در طراحی و برنامه ریزی مدئیرین روستاها اراضی کشاورزی مرغوب و باغات تخریب نشوند.

شاملو با بیان اینکه باید بتوانیم این شیوه را ترویج کنیم که با ابرازهای موجود ساخت و سازها با معماری بومی انجام شود، بیان داشت: باید الگوهایی ارائه شود که ضمن نمایش بافت اصیل نیازها را نیز برآورده کند.

وی دیگر موضوعات مهم این همایش را توجه به منظومه های روستایی دانست و با بیان اینکه این موضوع اولین بار پرداخت می شود، عنوان کرد: روابط بین شهری و روستایی یک روابط شبکه ای است، در این محور نگاه یکپارچه داریم، این طرح به تازگی مطرح شده و اگر همین محور در همایش اردبیل تبیین شود کافی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا