گوناگون

توسعه صنعتی یزد بدون لحاظ مسائل زیست‌محیطی!

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت و محیط زیست استان یزد گفت: توسعه صنعتی بدون لحاظ مسائل زیست محیطی و کنترل آلاینده‌ها، استان را در آینده با بحران مواجه خواهد کرد.

محمدرضا کوچک‌زاده در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: استان یزد با وجود نزدیک به 3000 واحد صنعتی یک استان صنعتی به شمار می‌‏‏رود و به همین دلیل سهم آلایندگی منابع ثابت آن که همان صنایع و کارخانجات هستند، به‎‎سزا است.

وی یادآور شد: تعداد قابل توجهی از صنایع استان را واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک، آجر، فولاد و یک سری واحدهای پتروشیمی تشکیل داده‎‎اند که شهرهای محدوده دشت مهریز – عقدا را متاثر از آلایندگی‏‏‌های خود کرده‎‎اند.

کوچک‎‎زاده افزود: متاسفانه در سالهای گذشته استقرار این واحدها بدون هیچ معیاری و تنها بنا بر ضرورت‎‎های صنعتی انجام شده و مطالعات خاصی در رابطه با میزان بار این واحدها به لحاظ تناژ آلودگی و اقتصادی به طور کامل صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها و آنالیزها در مورد آلاینده‏‏‌های صنعتی هوای یزد، میزان گاز SO2 که یکی از آلاینده‌‏‏های شاخص فرآیندهای صنعتی است، در سال 1386 نسبت به 10 سال قبل از آن تا 2.8 برابر افزایش داشته است و این موضوع یک هشدار است تا بدانیم اگر توسعه صنعتی بدون لحاظ مسائل زیست محیطی و کنترل آلاینده‎‎ها باشد، می‎‎تواند در آینده بحران‏‏های خاصی را ایجاد کند.

کوچک‌زاده تصریح کرد: در بسیاری از استان‎‎ها مثل تهران، درصد بالایی از آلودگی به منابع سیار یا اتومبیل‎‎ها باز می‏‏گردد ولی در یزد این موضوع تقریباً عکس تهران است، یعنی آلودگی ناشی از منابع ثابت(صنایع) از منابع سیار بیشتر است. البته اخیراً مطالعاتی برای تعیین این سهم بندی در استان در حال انجام است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: استراتژی‎‎های خاصی برای استان تدوین شده که در نتیجه آن در استقرار صنایع سنگین و آلاینده در محور مهریز – عقدا محدودیت ایجاد می‌شود و صنایع موجود برای کنترل آلاینده‌ها به فیلترگذاری و جابه‌جایی از محدوده شهری مانند کوره‌های آجرپزی ملزم می‌شوند.

وی بیان کرد: تیم نظارت و پایش این اداره ‌کل به صورت شبانه‌روزی برای نظارت بر واحدهای آلاینده بازدیدهایی انجام می‏‏‌دهد و به واحدهای متخلف نیز اخطار می‎‎دهد و در صورت رفع نشدن نواقص در مهلت قانونی اخطارهای اولیه و ثانویه، جریمه و گاهاً پلمب می‎‎شوند.

کوچک‌زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شش ماهه اول سال جاری صنایع همکاری لازم را در این رابطه داشته‎‎اند و در صورت دریافت اخطار نسبت به رفع مشکل برآمده‎‎اند و موردی از تعطیلی واحد نداشته‎‎ایم.

وی اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌های محیط زیست استان طی یکی دو سال گذشته، رفع آلایندگی و ایجاد محدودیت صنایع آلاینده بوده‌ است. احساس می‌شود که این آلایندگی کمتر از گذشته شده باشد.

کوچک‌زاده، یکی دیگر از اقدامات انجام شده را ملزم کردن واحدهای صنعتی به داشتن کارشناس ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) بیان کرد و گفت: این کارشناسان به نوعی رابط بین ‌محیط زیست و واحد صنعتی هستند.

معاون اداره کل محیط زیست استان یکی دیگر از مهمترین آلاینده‎‎های یزد را ذرات معلق در هوا دانست و گفت: متاسفانه به دلیل فرآیندهای تولیدی که در ساخت کاشی، سرامیک و آجر بکار می‌رود و استفاده این واحدها از انواع خاک، ذرات معلق در هوا منتشر می‎‎شوند. وجود ذرات معلق به دلیل اقلیم خشک و فاقد رطوبت یزد که فرو نشستن این ذرات را به تاخیر می‎‎اندازد، یکی از معضلات استان یزد است. این ذرات گاهاً از طریق مجاری تنفسی جذب ریه افراد می‏‏‌شوند و به همین دلیل از فاکتورهای پرخطر در استان محسوب می‌‏‏شوند.

وی بیان کرد: هوای یزد از وجود ریزگردها نیز رنج می‎‎برد که منشاء بخشی از آن برخی کانون‎‎های تخریب خاک در منطقه و بخشی نیز ناشی از ریزگردهای منتشر شده در کشورهای همسایه به ویژه عراق است.

کوچک‌زاده یادآور شد: به طور کلی میزان آلاینده‌‏‏های ناشی از فرآیندهای صنعتی و ذرات معلق ناشی از فرآیندهای مرتبط با خاک، بیش از سایر آلاینده‏‏‌ها در یزد قابل توجه است.

وی، وضعیت آلودگی هوا در یزد را متناسب با فصول، متغیر دانست و گفت: طبیعتاً در فصول خاصی مثل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا، مقدار آلاینده‌ها در سطح زمین بیشتر می‎‎شود و آلایندگی صنایع بالاخص آنهایی که از مازوت استفاده می‎‎کنند از فاکتورهایی است که می‌تواند میزان آلایندگی استان را افزایش دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر افزایش فرهنگ‏‏سازی در جهت آگاهی دادن بیشتر به مردم و تولیدکنندگان، افزود: اگر این اداره کل از لحاظ امکانات مورد عنایت بیشتر مسئولان قرار بگیرد، شاید بتوان مفیدتر از گذشته در این رابطه حرکت کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا