گوناگون

توصیه‌های علمی برای تغذیه در ماه رمضان

‌کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ابتدا روزه را با غذاهای سبک مثل سوپ و آش افطار کنید و بعد از حدود دو ساعت شام بخورید.

به گزارش ایسنا، افروز جعفرنیا تاکید کرد: با توجه به کاهش فعالیت دستگاه گوارش در زمان روزه‌داری، مصرف سریع مواد غذایی سنگین با حجم زیاد می‌تواند موجب بروز ناراحتی‌های گوارشی شود.

وی با تاکید براینکه بهترین نوع افطاری، نان،‌ پنیر، سبزی و مایعات است، گفت: افطار را با مایعات گرم مانند چای کم رنگ یا شیر گرم، حلیم کم روغن به همراه خرما یا کشمش، عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید و برای جلوگیری از اختلال در هضم غذا در هنگام افطار، آب زیاد ننوشید و کمبود آب بدن را با نوشیدن مایعات کافی بعد از افطار تا زمان خواب جبران کنید.

این کارشناس درعین‌ حال با تصریح اینکه روزه‌داران بهتر است از مصرف نوشابه‌های گازدار، مایعات سرد یا مایعات خیلی داغ پرهیز کنند، گفت: خوردن حداقل یک لیوان شیر یا معادل آن ماست، ‌پنیر،‌ گوشت یا تخم مرغ در افطاری و غذاهای متداول خانواده‌ها (غذای شام در ماه‌های غیر رمضان) به عنوان افطاری و یک غذای دیگر در سحری توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم همچنین گفت: روزه‌داران بهتر است که خرما و کشمش را جایگزین زولبیا و بامیه کرده و به این ترتیب اشتها را کنترل کنند و نوجوانان هم از خوردن غذاهای پرحجم اما کم کالری و آبکی در هنگام افطار خودداری کنند، بهتر است بین زمان افطار و شام کمی فاصله وجود داشته باشد.

وی با تصریح اینکه روزه‌داران نباید حذف وعده ناهار را در زمان افطار جبران کنند، گفت: عوارض پرخوری در روزه‌داری دوچندان بوده و موجب سنگینی، احساس کلافگی، خواب‌آلودگی و گاه سوءهاضمه خواهد شد.

این کارشناس تغذیه میوه را بهترین میان‌ وعده در حد فاصل افطار تا سحر عنوان و اضافه کرد: در وعده‌های غذایی سحر و افطار مصرف سبزیجات و لبنیات توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از وعده سحری، حذف آن خصوصا برای نوجوانان در حال رشد را مضر دانست و گفت: در وعده سحر حتماً از غذاهای گرم و تازه، کم چرب و کم نمک استفاده شده و برای میل غذا به اندازه کافی وقت در نظر بگیریم و از نوشیدن دوغ (به جهت نمک و چربی موجود در آن)، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنیم.

جعفرنیا تاکید کرد: به هیچ عنوان بلافاصله پس از صرف غذا در وعده سحری نباید خوابید، در حد امکان اگر چند دقیقه پیاده‌روی انجام شود، برای وضعیت عملکرد دستگاه گوارش، بهتر خواهد بود.

وی گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند انواع کوکو، کباب و همچنین مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می‌شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده پرهیز و از خوردن چای زیاد خصوصاً پررنگ و نیز قهوه خودداری کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: چای و قهوه به‌ دلیل خاصیت ادرارآوری، موجب تشنگی در طول روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا