گوناگون

توضیح درباره دلیل گرد و غبار اخیر تهران

خبرگزاری مهر: یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه جهت وزش باد غالب در پایتخت غرب به شرق است گفت: بنابراین با توجه به این که گرد و غبار دوشنبه شب تهران به سمت غرب و در البرز و قزوین دیده شده نمی توان آن را به معادن شن و ماسه موجود در تهران نسبت داد.

بهمن ایزدی با بیان این مطلب افزود: گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت منشاء داخلی داشت و این منشاء بیابانهای اطراف تهران به ویژه بیابانهای غرب پایتخت بودند.

به گفته وی این گرد و غبار به تدریج از سمت وردآورد به سوی تهران وارد و ظرف نیم ساعت بر غلظت آن به شدت افزوده شد گفت: در همان زمان طی تماسهایی که با ساکنین مردم کردان و نظرآباد داشتیم آنها نیز شاهد چنین وضعیتی بودند.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به اینکه اما معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرده که علت ورود گرد و غبار معادن شن و ماسه موجود در تهران هستند گفت: این معادن همواره در تهران وجود دارند و البته یکی از عوامل ایجاد ذرات معلق در پایتخت همین معادن هستند اما گرد و غبار دوشنبه شب که شرایط آن خاص و فراتر از همیشه تهران بود ناشی از این منشاء نیست چرا که جهت باغ غالب تغییر نکرده و با این حال نمی توان گفت که گرد و غبار از معادن تهران به سمت کرج و کردان رفته است.

وی در پاسخ به اینکه بیابانهای اطراف تهران نیز همواره در اطراف تهران وجود دارند و شرایط هواشناسی در دوشنبه شب نیز شرایط خاصی نبوده و شدت باد 12 متر بر ثانیه یعنی بسیار ملایم بوده چرا در این روز بیابانها که همیشه در اطراف تهران هستند موجب بروز گرد و غباری با این غلظت شدند، تصریح کرد: شدت بادی که در منشاء یعنی حوالی قزوین موجب برداشت و بازکندگی ذرات معلق شد، در آن شب زیاد بود که به تدریج با افت شدت باد به سمت تهران این ذرات نیز به صورت آهسته و تدریجی به سوی کریدور غرب به شرق تهران رانده شده و در آسمان تهران دقایقی معلق بودند.

ایزدی با اشاره به این که از بعد از سوراخ شدن لایه ازن به دلیل تغییرات اقلیمی پیش بینی شرایط آب و هوایی سخت تر از گذشته شده، اظهار داشت: با این وجود با استفاده از برخی تجهیزات و امکانات ماهواره ای می توان جریانات هوایی، بادها و جهت ابرها را تا حدودی پیش بینی کرد که متاسفانه سازمان هواشناسی این کار را نکرد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه غلظت ذرات معلق در آن روز با افزایش 100 واحدی به حدود PFI190 رسید یادآور شد: صبح آن روز غلظت ذرات معلق حدود 90 واحد بود که این 90 واحد ناشی از معادن شن و ماسه و دیگر عوامل ثابتی است که همواره در پایتخت وجود دارند است اما افزایش ناگهانی و 100 واحدی ذرات معلق ناشی از منشاء دیگری که بیابانهای غرب پایتخت است بود و نه این عوامل ثابت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا