گوناگون

توقف فعالیت معدن مس طارم در راستای حفظ گونه‌های زیست‌محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: باید مولفه‌های قانونی قوی‌تری در این حوزه ایجاد شود، زیرا علاوه بر تعداد قابل توجهی از شهدای محیط زیست، تعدادی نیز در زندان منتظر اجرای حکم قصاص هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، “قربان‌علی محمدپور” ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه 113 شهید محیط زیست در کشور داریم، اظهارکرد: مسئله محیط زیست مقوله فراجناحی است و باید مولفه‌های قانونی قوی‌تری در این حوزه ایجاد شود، زیرا علاوه بر تعداد قابل توجهی از شهدای محیط زیست، تعدادی نیز در زندان منتظر اجرای حکم قصاص هستند.

وی افزود: ضروری است تا امکانات این سازمان به روز شود تا بتوان در برابر متخلفان و متجاوزان به حریم محیط زیست مقتدرانه حضور پیدا کرد.

محمدپور تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر، صدور مجوز برای اسلحه‌های شکاری بیش از ظرفیت منطقه، تغییر کاربری، برداشت بیش از حد از ظرفیت و همچنین ایجاد سازه‌های ناهمگون، از جمله عوامل کاهش تعداد و زاد و ولد آهوان دشت سهرین هستند که باید با نگاه جدی وارد این حوزه شد.

این مسوول با بیان اینکه 16 سازمان مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست در سطح استان فعالیت دارند، تاکید کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد بازوان قدرتمند این سازمان در رسیدن به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست هستند که باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر لازم زمینه حضور هرچه بیشتر مردم را در این حوزه فراهم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از ابتدای امسال 97 فقره تخلف به این اداره‌کل ارجاع داده شده که از این تعداد 59 فقره تخلف بوده و 52 پرونده نیز در جریان رسیدگی قرار دارد و در صورت احراز تخلف هیچ پرونده‌ای از مرجع قضایی نمی‌تواند برائت بگیرد.

محمدپور با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی مورد توجه ویژه‌ این اداره‌کل قرار دارد، خاطرنشان کرد: امسال با همکاری اداره‌کل آموزش و پروش سه مدرسه زیست‌محیطی در شهر زنجان فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تلاش می‌شود تا مدارس زیست‌محیطی در مناطق حفاظت شده و مناطق همجوار این مناطق، از جمله دشت سهرین و طارم نیز راه‌اندازی شود تا لزوم توجه به محیط زیست از ابتدا در رفتار کودکان نهادینه شود.

وی افزود: 10 هزار نسخه لوح فشرده در قالب ترانه‌های کودکانه با محوریت لزوم حفظ محیط زیست طراحی شده است که به محض تکثیر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: احترام و تکریم سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی مهم است، ولی در صورت محرز شدن آلایندگی واحدهای تولیدی و تصویب در کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی اخطارهای لازم به صنایع صورت می‌گیرد و در نهایت و عدم رفع آلایندگی تعطیلی واحد انجام می‌شود.

محمدپور در خصوص بوی نامطبوعی که در شهر به مشام می‌رسد، خاطرنشان کرد: منشاء این بو در دست بررسی است و پایش محسوس و نامحسوس از واحدها در حال انجام است که پس از نظرات کارشناسی و طرح در کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی، حکم نهایی صادر می‌شود و تجمع مردمی برای رفع معضل، راه‌کار پسندیده‌ای نیست، بلکه باید همه مراحل از مسیر قانونی پیگیری و بررسی شود.

این مسوول در خصوص فعالیت معدن مس طارم نیز گفت: با توجه به اینکه این معدن در منطقه شکار ممنوع “خرمنه‌ سر” طارم واقع شده، با هدف ارتقای منطقه و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری فعلاً فعالیت این معدن متوقف شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا