گوناگون

تولید بیش از 3000 تن تخمه آفتابگردان در نهاوند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 3000 تن تخم آفتابگردان از مزارع شهرستان برداشت شود.

“احد ظفری” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، با اعلام این خبر اظهار کرد: از این میزان تخم آفتابگردان تولیدی، 2000 تن برای تولید روغن و 1000 تن برای مصارف آجیلی و تازه خوری اختصاص می‌یابد.

وی افزود: این محصول بیش از 1500هکتار از اراضی شهر نهاوند را در بر می‌گیرد به طوری‌که آفتابگردان تولیدی به صورت آجیلی، تخمه‌ای و روغنی در این شهر کشت می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات کاشت، داشت و برداشت این محصول به صورت مکانیزه و با استفاده از آبیاری تحت فشار انجام می‌شود که سبب کاهش در مصرف و صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی است.

ظفری با بیان اینکه دانه‌های روغنی به منظور فرآوری به کارخانه‌های روغن‌کشی فرستاده می‌شوند، تصریح کرد: سطح بسیار وسیعی از مزارع بخش‌های خزل، زرین‌دشت و گیان زیر کشت محصول آفتابگردان می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: محصول آفتابگردان در نوع خود دارای انواع گوناگون شامل نوع اصفهانی، سفید بلند و کوتاه است که در نهاوند دو نوع سفید بلند و دانه‌ای کوتاه کشت می‌شوند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند یادآور شد: شهرستان نهاوند با تولید ۹۸ درصد آفتابگردان در استان رتبه نخست تولید این محصول را دارد و به شهر آفتابگردان معروف است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا