گوناگون

دامداری‌های سنتی از مشکلات استان کرمان

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان گفت: یکی از مشکلات در دام‌های استان کرمان، سنتی بودن دامداری‌هاست. چون دامداری با اطلاعات کم، بازده خوب و بهداشتی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «فرید صباغ» صبح امروز(سه‌شنبه هشتم مهرماه) بمناسبت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کار دامپزشکی از چند بعد قابل ردیابی است که می‌توانیم به بعد بهداشتی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد که این مسأله به ارتقاء سطح بهداشتی مردم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در بحث مرغداری‌ها نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم و در دو سال اخیر بیش از 280 مرغداری صنعتی در استان یا مجوز گرفته و یا بهره‌برداری شده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه خشکسالی مشکل دیگر استان است و این امر لطمه زیادی به جمعیت دامی استان وارد کرده است، ادامه داد: با اختصاص اعتباراتی و خرید و تولید سموم و مکمل‌ها در سال‌های گذشته، عوارض خشکسالی را کاهش داده‌ایم.

صباغ افزود: پارسال، اداره‌ی نظارت دامپزشکی کرمان 113 هزار و 900 نوبت بازدید از مراکز تولید، فرآوری و عرضه‌ی فرآورده‌های خام دامی در استان داشته که از این تعداد 2960 مورد غیربهداشتی محرز و 63 تن فرآورده‌ی غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها 5 مرکز پلمب شد، تصریح کرد: در شش ماهه‌ی نخست سال حدود 885 فقره مجوز حمل بهداشتی در استان صادر و 58 رأس گاو و 1473 رأس گوسفند بومی غیرمجاز کشف شده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: در این مدت بعلت اقدامات دامپزشکی و نیروی انتظامی، قاچاق دام غیربومی در گاو نبوده و گوسفند 4 رأس بوده است.

صباغ گفت: سالانه 18 تا 20 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها سطح استان انجام می‌شود و 800 مرغداری فعال در شمال استان کرمان داریم.

وی یادآور شد: کار درمان دامپزشکی و مدیریت بهداشتی مرغداری‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و دامپزشکی در سطح استان 27 واحد درمانگاه تمام وقت، چهار واحد نیمه وقت، 11 مرکز واکسیناسیون مستقل و هفت شرکت پخش دارو، 52 داروخانه و سه واحد آزمایشگاه خصوصی داریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا