گوناگون

‌«فروس فومارات» راهی مدارس می‌شود

‌در سنین مدرسه، بدن برای رشد به آهن بیشتری نیاز دارد و مصرف ناکافی منابع حاوی آهن در این دوران منجر به کمبود آهن در جوانی و بزرگسالی می‌شود.

سوسن خدام کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، گفت: دانش‌آموزان دختر برای پیشگیری از کم‌خونی باید 16 عدد قرص آهن در سال مصرف کنند.

وی این مقدار مصرف را برای پیشگیری از کم‌خونی کافی دانست و اظهار کرد: کم‌خونی در کشور ما بسیار شایع است و اگر کسی مبتلا به این بیماری است باید حتماً به پزشک مراجعه و مقدار بیشتری از آن را زیر نظر او مصرف کند.

خدام افزود: در بررسی‌ ریزمغذی‌ها که در سال 80 صورت گرفت و امسال نیز در دستور کار بهداشت مدارس قرار دارد، نشان داده شد که 30 الی 40 درصد از دانش‌آموزان دختر و پسر دچار کم‌خونی هستند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی عدم رغبت دانش‌آموزان به مشارکت در اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس را ناشی از عدم فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف قرص آهن و عوارض جانبی قرص‌ها مانند ایجاد حالت تهوع و استفراغ عنوان کرد.

وی دلیل اصرار بر خوردن قرص آهن از سوی مسئولین در بین دانش‌آموزان را فرهنگ‌سازی مصرف آن در بین دانش‌آموزان عنوان و اضافه کرد: اگر معلم هم در کنار دانش‌آموزان از این قرص مصرف کند، بچه‌ها بیشتر به خوردن آن ترغیب می‌شوند.

خدام افزود: برای تهیه این قرص‌ها هزینه شده و اهدافی به‌ دنبال آن است وقتی قرص به منزل برده شود، ممکن است مصرف آن‌ فراموش شده‌ یا دور انداخته شود که هم در سلامتی خود فرد مشکل ایجاد می‌کند و هم هزینه‌ها به هدر می‌رود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به حساسیت به قرص آهن گفت: معمولاً بعد از خوردن قرص‌های آهنِ فروس سولفات فرد دچار حالت تهوع و مشکلات گوارشی می‌شود و در نتیجه میل او به مصرف آن کاهش می‌یابد.

خدام بیان کرد: مقرر است امسال به جای قرص‌های فروس سولفات که حالت تهوع ایجاد می‌کنند، قرص‌های فروس فومارات که عوارض جانبی کمتری دارند، در مدارس توزیع شوند.

وی جذب آهن را وابسته به ویتامین C عنوان و خاطرنشان کرد: آهن در سبزیجات و مرکبات یافت می‌شود، به همین دلیل بهتر است همراه قرص از میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده شود.

خدام گفت: مواد غذایی کلسیم‌دار مانند لبنیات و چای باید با فاصله از قرص آهن مصرف شوند تا بیشترین جذب در بدن صورت گیرد.

انتهای پیام

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا