گوناگون

«سرخه‌دیزه» در دل دره‌ای از زیبایی‌ها

‌«سرخه‌دیزه» یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است که در دل دره‌ای از زیبایی‌ها واقع شده است.

منوچهر پاشایی، کارشناس گردشگری روستایی در گفت و گو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه در خصوص این روستا اظهارکرد: روستای سرخه دیزه از توابع شهرستان دالاهو استان کرمانشاه، در فاصله 25 کیلومتری شهر سرپل‌ذهاب، 20کیلومتری کرندغرب و 120کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد.

وی افزود: این روستا از شمال به کوه «بانه ریزه» و از غرب به کوه «نواکوه»، از جنوب غرب به کوه «گورجوتاریک» محدود می‌شود. سرخه دیزه اقلیمی معتدل و خشک دارد، آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و خشک است.

پاشایی با بیان اینکه سرخه دیزه از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است، گفت: قلعه سرخه دیزه در کنار روستا واقع شده و از آثاردوره ساسانی بوده که بیانگر قدمت طولانی روستاست.

وی خاطرنشان کرد: مردم این روستا به زبان کردی و لهجه کردی صحبت کرده و مسلمان هستند. اکثر مردم سرخه دیزه اهل حق و بخشی نیز پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. بر اساس سرشماری سال 1390، روستای سرخه دیزه 54 خانوار و 211 نفر جمعیت دارد.

این کارشناس گردشگری روستایی تصریح کرد: درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و باغداری تامین می‌شود. بخشی ازمردم این روستا به فعالیت‌های خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند و قالیبافی عمده‌ترین صنعت‌دست این روستاییان است.

وی ادامه داد: روستای زیبای سرخه دیزه که در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته، بافت مسکونی متراکمی دارد. اطراف روستا جنگل‌های انبوهی فرا گرفته و خانه‌های روستایی از مصالح بومی ساخته شده است. روستای سرخه دیزه به دلیل استقرار در کوهپایه و اقلیم معتدل، مناظر و جلوه‌های طبیعی منحصر به فردی دارد. طبیعت زیبا و پوشش جنگلی اطراف آن، در بهار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره و حیرت زده می‌کند.

پاشایی خاطرنشان کرد: روستای سرخه دیزه از اطراف به کوهستان محدود شده است، دامنه این کوه‌ها از درختان کهنسال بلوط‌، ارژن و زالزالک وحشی پوشیده شده است. در فصل زمستان نیز برف کوهستان چشم‌انداز زیبایی را پدید می‌آورد، دره‌های عمیق مارآو‌(ماراب) نیز جزو مناظر بسیار جذاب این روستاست. از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای سرخه دیزه دیوارهای بلند صخره‌ای است که در میان آنها جریان آب عبور کرده و پوششی سرسبز و خرم به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: منطقه جنگلی اروند چوب و انارک با گیاهان دارویی گل گاوزبان، گل سفید، تلخ بیان، گون و ریواس پوشیده شده است. همچنین دشت‌های پر از شقایق از دیگر زیبایی‌های این روستا‌ست. گونه‌های جانوری کبک، شغال، روباه و خرگوش، و… هم از دیگر دیدنی‌های این روستاست.

این کارشناس گردشگری روستایی گفت: در فصل کوچ نیز که عشایر از مناطق اطراف کرمانشاه به ارتفاعات و مراتع روستای سرخه دیزه کوچ می‌کنند، با بر پا کردن سیاه چادرهای خود در اطراف روستا، جلوه‌های بسیار دیدنی به پدید می‌آورند.

پاشایی افزود: مراسم تنبورنوازی درجمخانه روستا بسیار جالب توجه است که در اکثر مواقع سال برگزار می‌شود. در میان بازی‌های متداول این روستاییان می‌توان به گرزان، توپان، زره مشتکی، هفت سنگ و هلش ملش اشاره کرد. رایج‌ترین موسیقی روستا نیز نواختن مقامات سنتی تنبور، سرنا و دهل و همچنین آواز محلی (هوره) است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا