گوناگون

‌مرد روزهای سخت

حادثه و حریق جزیی از زندگیشان شده، وقتی حادثه‌ای به مرکز گزارش می‌شود همه از راننده تا فرمانده مأمور هستند تا یک وظیفه خطیر را که نجات جان هموطن است انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، روز هفتم مهرماه و شماره سه رقمی( 125) یادآور زحمات و فداکاری جسور مردانی به نام آتش‌نشان است، مردان خطری که همیشه در صحنه حاضرند تا در بروز حادثه لباس رزم بر تن کنند و به مقابله با حادثه بروند.

در مراسم پاسداشت فداکاری جسورمردان آتش‌نشان شهر اراک، پای صحبت این فولادمردان نشستم.

از نظر آنان، تلخ‌ترین حادثه زمانی رخ می‌دهد که در آن یک هموطن جان خودش را از دست بدهد اما، وقتی در حادثه‌ای جان یک انسان را نجات می‌دهیم شیرینی کار خود را در می‌یابیم.

مخصوصا شیفت شب!

شماره 125 برای مأمورین یادآور استرس و نگرانی از رخداد حادثه ناگوار برای یک هموطن است، مخصوصا در شیفت شب.

آنان پاداش و شیرینی کار خود را در بازخورد خوب مردم خلاصه می‌کنند و می‌گویند وقتی در صحنه حاضر می‌شوند و مردم پس از عملیات از آنان قدردانی می‌کنند برایشان یک دنیا ارزش دارد.

یکی نجات یک راننده و دیگری نجات یک کودک و یکی غلبه بر ترس از ارتفاع را بهترین خاطره‌ی کاری‌اش تعریف می‌کند اما، همه معتقدند سوانح رانندگی و حوادثی که در شیفت شب رخ می‌دهد از سخت‌ترین مأموریت‌ها برای یک آتش‌نشان است.

به گزارش ایسنا اما، در کنار رشادت و فداکاری این مردان خدوم نباید صبر و ایستادگی خانواده‌هایشان را نیز فراموش کرد.

خانواده حامی همیشگی

خانواده‌های آتش‌نشانان، حامیان اصلی آنها هستند، چراکه آنان نگرانی خطر را برای عزیزان خود به جان می‌خرند تا انسانی دیگر از خطر نجات پیدا کند.

خانواده‌هایشان را براس پاسداشت صبوری‌شان به این جشن دعوت کرده‌اند، پای حرف‌هایشان که می‌نشینی قریب به اتفاق‌شان علیرغم تمامی نگرانی‌ها از شغل پدران و همسرانشان راضی هستند.

آنان معتقدند ارزش کاری آتش‌نشانان در نجات یک انسان سبب شده تا ما با وجود سختی و مشقت‌های زندگی و تحمل دوری همسران، گرمی کانون زندگی را حفظ کنیم.

این زنان درک کرده‌اند که آسودگی خاطر یک اصل برای موفقیت آتش‌نشان است، از این‌رو فضای آرام را در خانواده فراهم کرده‌اند.

آنان بیان کردند: شب‌کاری، استرس و نگرانی ناشی از کار، خانه نبودن‌ها و نظارت نداشتن پدر بر فعالیت درسی فرزندان از سختی‌های زندگی با یک آتش‌نشان است.

یک همسر آتش‌نشان بیان کرد: سخت‌ترین زمان برای من وقتی است که همسرم در منزل است و وقتی تصمیم گرفته زمانی را برای من و فرزندانم صرف کند، یک تماس از اداره او را به مأموریت اعزام می‌کند.

یک همسر دیگر از نگرانی‌هایش از بروز اتفاق خبر داد و گفت: گزارش یک حادثه در پایان شیفت کاری و اعزام آنها به مأموریت بدون هماهنگی با خانواده و عدم دسترسی به تلفن در زمان مأموریت سبب می‌شود تا نگرانی خانواده دو چندان شود.

همسران آتش‌نشانان معتقدند نه تنها 80 درصد مسئولیت خانواده با زنان، بلکه استرس و نگرانی ناشی از حادثه برای ما همسران بسا بیشتر از خود مأموران است.

برخی از مادران دوست داشتند فرزندانشان ادامه‌دهنده راه پدرانشان باشند اما، برخی به خاطر سختی شغل آتش نشانی علاقه‌ای نداشتند که فرزندشان در این صحنه پا بگذارد.

فرزندان آتش‌نشانان اما، از اینکه پدراشان اتش‌نشان هستند به خود می‌بالند و احساس غرور می‌کنند.

در پایان از خانواده‌های آتش‌نشانان خواستم مرد آتش‌نشان را در یک کلمه توصیف کنند و آنان با عناوینی همچون قهرمان، فداکار، خستگی‌ناپذیر، ایثارگر، شجاع و دلیر، مردخطر و صبور این مردان را توصیف کردند.

گزارش از: رضوان سماعی، خبرنگار ایسنا، منطقه استان مرکزی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا