گوناگون

تولید عسل کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافت

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تولید عسل به دلیل وضعیت نامناسب بارندگی و آب و هوا نسبت به سال قبل کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد محمد جعفر طالبیان‌پور با اشاره به ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در تولید عسل افزود:80 درصد عسل تولید شده در استان دارای کیفیت بالاست.

وی اظهارکرد: بالغ بر 1800 زنبور‌دار در استان وجود دارد و حدود 3000 نفر در حرفه زنبور‌داری مشغول به کار هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وضعیت تولید عسل استان در سال‌جاری را مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: سال گذشته از هر کندوی عسل بین 15 تا 20 کیلو عسل به دست آمد و میزان عسل تولید شده در سال گذشته 790 تن بود.

طالبیان با بیان اینکه سرشماری جدید وضعیت کندوی زنبور عسل و تولید عسل از اول مهر ماه امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: این سرشماری با هدف بررسی تعداد افراد شاغل در حرفه زنبورداری، وضعیت تعداد کندوی‌های عسل، وضعیت تولید عسل و میزان اشتغال انجام می‌شود و به مدت یک هفته نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تولید عسل به دلیل وضعیت نامناسب بارندگی و آب و هوا نسبت به سال قبل کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سرشماری سال گذشته 92 هزار کندوی عسل مدرن و طبیعی شناسایی شد، بیان کرد: سرانه مصرف عسل در استان 1,5 کیلوگرم است.

طالبیان عنوان کرد: 80 درصد عسل تولید شده استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود اما به دلیل قیمت بالا بازاریابی عسل با مشکل مواجه است.

وی تأکید کرد: خشکسالی، وجود ریزگردها، کاهش بارندگی در مناطق سردسیری، عدم وجود نقدینگی و نبود بازار مناسب برای فروش عسل مرغوب و با کیفیت استان از مشکلات تولید عسل در کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در حال حاضر یارانه برای خرید نهاده‌ها به زنبور‌داران پرداخت نمی‌شود که ضروری است یارانه برای خرید این نهاده‌ها به زنبورداران داده شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا