گوناگون

تولید نانوکاتالیست قابل بازیافت توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش خبرگزاری مهر، به تازگی استفاده از اورگانوکاتالیست‌ها به عنوان کاتالیست‌های همگن در انجام واکنش‌‌های شیمیایی، مورد توجه محققین قرار گرفته است. برای بهبود خواص کاتالیستی و افزایش قابلیت بازیافت، می‌توان این اورگانوکاتالیست‌ها را بر روی سطح نانوذرات مغناطیسی تثبیت کرد. این تحقیق با هدف تولید کاتالیست‌های ناهمگن کارآمد با قابلیت جداسازی آسان صورت گرفته است. تلاش پژوهشگران، دستیابی به اهداف شیمی سبز و کاهش مشکلات ناشی از استفاده از کاتالیست‌های اسیدی است. در این گزارش با تثبیت ویتامین B1 بر روی نانوذرات مغناطیسی دارای پوشش، یک اورگانوکاتالیست تولید شده است.

به گفته کبری عزیزی، دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، کاتالیست تولید شده مغناطیسی است و با اعمال میدان مغناطیسی خارجی، به راحتی از محیط واکنش جدا می‌شود. به عبارتی، قابلیت بازیافت این کاتالیست بسیار بالاست و تا حدود 5 بار بدون هیچ‌ گونه کاهشی، در فعالیت کاتالیستی قابل استفاده مجدد خواهد بود. هزینه تولید و درجه ی سمیت پایین از دیگر ویژگی‌های بارز این کاتالیست به شمار می‌رود. از طرفی به دلیل استفاده از ویتامین B1 در ساخت آن، به عنوان یک کاتالیست سبز و سازگار با محیط زیست عمل می‌کند.

به گزارش ستاد نانو، این کاتالیست که در تهیه محصولات مورد نظر در واکنش آسیل‌ دارکردن الکل‌ها بازده بالایی دارد، در صنایع کشاورزی، غذایی و دارویی قابل استفاده خواهد بود. نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری کبری عزیزی و دکتر اکبر حیدری ـ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ـ است، در مجله RSC Advances ( جلد 4، سال 2014، صفحات 8812 تا 8816) انتشار یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا