گوناگون

تولید پسماند خطرناک در کشورهای صنعتی مشکلات فراوانی بوجود آورده است

مدیر اداره محیط زیست الیگودرز گفت: تولید پسماند خطرناک در کشورهای صنعتی مشکلات بهداشتی فراوانی برای کشورها به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بلکی‎وند در سمینار آموزشی «اصول مدیریت پساب‌های صنعتی» که در محل آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: تولید پسماند خطرناک در کشورهای صنعتی و مدیریت غیراصولی این مواد مشکلات بهداشتی و زیست ‎محیطی فراوانی را برای سایر کشورها به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: ‌کشورهای صنعتی اقدام به صدور غیرقانونی پسماند خطرناک به کشورهای در حال توسعه کرده‌اند. این مواد برای قرن‎ها بدون توجه به اصول زیست‌ محیطی و مسائل بهداشتی دفع شده‎اند و به آنها عنوان مواد زائد داده می‎شد که باید به هر طریق ممکن از محل تولید دور شوند؛ این رویه کم و بیش در تمام کشورهای صنعتی وجود داشته است.

بلکی‎وند ادامه داد: با رشد صنایع و تمرکز آنها در قطب‎های صنعتی و رشد سریع تولیدات، دفع غیربهداشتی پسماند صنعتی، به وقوع حوادث زیست‎محیطی منجر شده است.

مدیر اداره محیط زیست الیگودرز اظهار کرد: به خاطر وقایع و حوادثی که بعضاً به مرگ دسته‌ جمعی مردم منجر شد کشورهای صنعتی به فکر چاره‌اندیشی افتادند.

وی یادآور شد: ژاپن اولین کشوری بود که بعد از حادثه میناماتا که بسیاری از مردم در اثر خوردن ماهی‎های آلوده به متیل مرکوری تخلیه شده در دریا، جان خود را از دست دادند، کنترل پسماند خطرناک را در دهه 1960 مورد توجه قرار داد.

بلکی‎وند تصریح کرد: در ایالات متحده آمریکا قانون دفع پسماند در 1965 وضع و در 1970 تحت عنوان قانون عمومی 512-91 اصلاحیه‌ای بر آن نوشته شد.

لازم به ذکر است در این سمینار آموزشی به آخرین روش‎ها و راهکارهای تصفیه پساب واحدهای صنعتی صنایع لبنی، شن و ماسه و کشتارگاه‎ها(عمده‎ترین صنایع آلاینده منابع آب لرستان) پرداخته شد؛ در حاشیه سمینار نیز نمایشگاهی از آخرین دستگاه‎ها و تجهیزات تصفیه پساب شرکت دیسال نیرو برپا شد.

همچنین در پایان برنامه نیز با اهدای هدایایی از 15 واحد صنعتی سبز استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا