گوناگون

ثبت حدود 5 میلیارد تومان فروش کتاب با کارت خوان ها/سالن تیم ملی فردا افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار مهر اولین نشست خبری رئیس و مدیران ارشد بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در جریان برگزاری این رویداد فرهنگی در مصلای امام خمینی (ره) عصر امروز جمعه 12 اردیبهشت در محل کمیته روابط عمومی نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد اللهیاری فومنی معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه امسال کتاب تهران با اشاره به جمعیت زیاد بازدید کننده در دو روز نخست به تمهیداتی که برای سهولت استفاده مردم از نمایشگاه کتاب تهران اندیشه شده است پرداخت و نتیجه گرفت: می توان ادعا کرد زنگ تغییر در نمایشگاه کتاب تهران به صدا در آمده است.

وی سپس آماری از میزان تراکنش های مربوط به خرید کتاب ها از ناشران در دستگاه های کارت خوان ارائه کرد و گفت: برابر آمار نمایشگاه سال قبل در روز اول هشت هزار و 800 تراکنش صورت گرفته است در حالی که امسال در روز اول 25 هزار و 912 تراکنش ثبت شده است این در حالی است که مدت زمان انجام این تراکنش ها در سال قبل 5 ثانیه بود اما امسال با برنامه ریزی خاصی که صورت گرفت مدت این تراکنش ها به یک ثانیه کاهش یافت.

همچنین به گفته اللهیاری سال گذشته و در روز دوم نمایشگاه تعداد تراکنش ها 95 هزار و 689 مورد بوده است و حال آنکه امسال در روز دوم این تعداد به 125 هزار و 849 تراکنش رسیده است در مجموع تراکنش های دو روز اول نمایشگاه پارسال 104 هزار مورد بوده اما امسال این تعداد به 151 هزار تراکنش رسیده است.

اللهیاری همچنین درباره میزان خرید کتابی که این تراکنش ها در دستگاه های کارت خوان مستقر موجود در غرفه ها ثبت کرده اند گفت: میزان فروش کتاب با دستگاه های کارت خوان در دو روز اول نمایشگاه بیست و ششم دو میلیاد و 780 میلیون تومان بوده اما دو روز اول نمایشگاه بیست و هفتم این میزان به نزدیکی 4 میلیارد و 970 میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که فروش های نقدی 5 برابر تراکنش هاست و در مجموع این یک خبر خوب برای صنعت نشر ما محسوب می شود.

در این نشست خبری همچنین علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمهیداتی که این دفتر برای حضور بهتر ناشران در نمایشگاه امسال کتاب تهران اندیشیده، گفت: دفتر کتاب از حدود 5 ماه قبل مجدانه در بررسی کتاب های ناشران تلاش کرد تا آنها با رونق و تعدادی بیشتری از کتاب هایشان در نمایشگاه حضور داشته باشند همکاران من نهایت تلاش خود را کردند که مجوزها سریع تر صادر شود و شاید برای شما جالب باشد که در روز سه شنبه هفته جاری که روز افتتاحیه نمایشگاه بود، ناشران همچنان مراجعه می کردند و اصرار کردند مجوز کتاب هایشان را هر چه زودتر دریافت کنند تا آنها را حتی اگر شده به روزهای میانی نمایشگاه برسانند.

وی ادامه داد: ما در عرضه مجوز ها سعی کردیم تا حد ممکن ابهاماتی را که در خصوص کتاب ها وجود داشت در تعاملی صمیمانه با ناشران برطرف کنیم و خوشبخانه امسال مدیریت نمایشگاه  و ناشران همکاری خوبی با یکدیگر برای برگزاری یک نمایشگاه خوب داشتند.

شجاعی صائین همچنین گفت: امسال دو اتفاق خوب در حوزه انتخاب ناشر سال صورت گرفت اول اینکه ناشران برگزیده پس از سال ها در مراسم افتتاحیه و در حضور رئیس جمهور تقدیر شدند و این فرصتی بود برای خودنمایی آنها در نمایشگاه کتاب. در بخش ویژه هم کار فوق العاده ای که انجام شد، نو آوری در تدوین آیین نامه انتخاب ناشر سال بود.

در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران همچنین مجید صحاف مدیر کمیته فعالیت های جنبی این نمایشگاه از طراحی 64 برنامه جنبی و اجرای آن ها توسط تشکل های غیر دولتی و بخش موسسات فرهنگی خبر داد و همچنین گفت: سالن مربوط به حضور تیم ملی در جام جهانی برزیل که با همکاری فدراسیون فوتبال برپاشده است ، فردا افتتاح می شود.

به گفته صحاف، بخش های مربوط به سبک زندگی افزایش جمعیت پروژه های بین المللی در فضای جنبی صحنه و استیج کودک و نوجوان و نیز بزرگسال از دیگر فعالیت های این کمیته در سه روز اول این نمایشگاه بوده است.

صحاف گفت: حدود 60 درصد فعالیت های کمیته جنبی مربوط به حوزه کودک و نوجوان است علاوه بر این طرح هایی مانند معرفی شخصیت ها، نذر کتاب، کتابرانه، چرا کتاب می خوانیم، ثبت نام از گروه های مردمی برای حضور در جشنواره فیلم عمار، استقرار سه غرفه پرسمان و اجرای سرودهای مختلف و همچنین اجراهای دانش آموزی تحت عنوان مردان نقره ای  و نیز اجرای گروه های تئاتری 120 نفره و معرفی 53 نویسنده کتاب های درسی با درج تصاویر کودکی آنها از دیگر فعالیت های بخش جنبی بوده است.

در این نشست خبری همچنین سید مهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی از راه اندازی تلفن گویای نمایشگاه برای اولین بار خبر داد و گفت: هریک از شهروندان با شماره گیری تلفن 42553 می توان اطلاعات کامل مربوط به نمایشگاه و نیز کتاب های مورد نظرشان را دریافت کنند.

تا روز گذشته دو هزار و یکصد مورد با این تلفن تماس گرفته شد که اطلاع رسانی لازم به علاقمندان هم صورت گرفت.

وی همچنین از اختصاص 210 میز اطلاع رسانی در فضاهای مختلف نمایشگاه خبر داد و گفت: شهروندان می توانند با تماس با سامانه پیامکی به شماره 1000027 از اطلاعات مربوط به نمایشگاه آگاهی یابند و در پایان هم به قید قرعه به تماس گیرندگان این سامانه پیامکی هدایایی ارائه خواهد شد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا