گوناگون

ثبت 180 هزار مراجعه به کتابخانه های همدان/ تبديل كتابخانه‌ها به قرائت‌خانه باعث جذب افراد به كتاب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عرفاني مقدم صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران بيان داشت: ارتقا فرهنگ كتاب و كتابخواني از شاخصه‌هاي فرهنگسازي است و در اين راستا اداره كل كتابخانه هاي عمومي با بالا بردن امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كتابخانه‌هاي عمومي باید مردم را جذب كتابخانه‌ها كند.

وي با بیان اینکه در برخی موارد افرادي با ناديده گرفتن اهداف بلندمدت، كتابخانه‌هاي عمومي را به يك قرائت‌‌خانه تشبيه مي‌كنند و با اين تشبيه تمام اهداف را زير سئوال مي‌برند، گفت: تبديل شدن كتابخانه‌ها به قرائت‌خانه نیز مي‌تواند به نوعي باعث جذب افراد به كتاب شود.

عرفاني‌مقدم ايجاد قرائت‌خانه در كنار مخزن كتابخانه‌هاي عمومي را لازم دانست و گفت: از اين طريق با مراجعه افراد به كتابخانه، دسترسي تعداد فراوان كتاب در زمينه هاي مختلف در جذب آنها به سمت كتابخواني مؤثر خواهد بود.

عرفاني‌مقدم به آمايش آماري كتابخانه‌هاي عمومي در فروردين‌ماه سال 93 اشاره كرد و گفت: بیش از 180 هزار نفر به كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان مراجعه كرده‌اند كه اين آمار نشان از فرهنگسازي خوب در راستاي نشر فرهنگ كتاب دارد.

وی افزود: از 180 هزار مراجعه به كتابخانه‌هاي عمومي، 105 هزار و 600 امانت كتاب داشته‌ايم.

معاون مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان با بیان اینکه براساس آمار 60 درصد از مراجعين به كتابخانه‌هاي عمومي به بخش مخزن مراجعه مي‌كنند، تاكيد كرد: در بررسي يك ماهه تنها 40 درصد از مراجعين به كتابخانه‌هاي عمومي همزمان با استفاده از مخزن به قرائت‌خانه‌ها نيز مراجعه کرده اند.

عرفاني‌مقدم ادامه داد: در ابتداي فروردين‌ماه سال 93 تعداد اعضاي كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان 70 هزار و 573 نفر بود كه در پايان فروردين‌ماه سال 93 اين تعداد به 70 هزار و 804 نفر رسيده است.

وي با بيان اينكه 55 درصد اعضا كتابخانه ها خانم‌ها هستند، عنوان كرد: از اين تعداد اعضا، 60 درصد سواد متوسطه به پايين و 40 درصد تحصيلات ليسانس به بالادارند.

معاون مديركل كتابخانه‌هاي عمومي همدان با بيان اينكه 935 هزار نسخه كتاب در كتابخانه‌هاي عمومي وجود دارد، گفت: در اين كتابخانه‌ها هشت هزار و 700 منابع ديداري و شنيداري نيز وجود دارد.

وي با بیان اینکه تا زماني كه امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در كتابخانه‌هاي عمومي افزايش نیابد نمي‌توان مردم را به سمت كتابخانه‌ها جذب كرد، گفت: در حال حاضر در كتابخانه‌هاي عمومي چهار هزار و 200 صندلي براي مراجعه‌كنندگان وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا