گوناگون

ثبت 30 میراث معنوی خراسان‌جنوبی در فهرست آثار ملی

معاون پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون 30 میراث معنوی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی،«سیداحمد برآبادی» دیشب(سه‌شنبه هشتم مهرماه) در جشنواره میراث معنوی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون 30 میراث معنوی استان از شهرستان‌های مختلف استان ثبت فهرست ملی شده است.

وی ادامه داد: این تعداد نمونه‌های بسیار کمی از کل فرهنگ ناملموس و معنوی استان است و برنامه‌ریزی کردیم که 100 پرونده‌ی میراث ناملموس را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

معاون پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: 15پرونده‌ی میراث معنوی دیگر برای ثبت در فهرست آثار ملی بررسی شده که با ثبت این آثار تعداد میراث معنوی ثبت شده در فهرست ملی به 45 میراث می‌رسد.

برآبادی افزود: مراسم میراث معنوی جنبه نشاط‌ افزایی و جشن دارد و در همه‌ی مراسم روحیه‌ی صمیمی و جمعی است و با مشارکت و همدلی مشکلات موجود را برطرف می‌کردند.

وی «باران‌خواهی» را یکی از میراث‌های معنوی استان دانست و افزود: این میراث نیز ثبت شده است.

معاون پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این آئین مردم با گردهم آمدن برای برطرف کردن مشکلات خشکسالی چاره‌اندیشی می‌کردند و بدین سبب زودتر به نتیجه می‌رسیدند.

برآبادی مراسم «احترام به حقوق حیوانات» را یکی از میراث معنوی ثبت شده استان دانست و تصریح کرد: در کشورهای خارجی نیز حقوقی برای حمایت از حیوانات اهلی وجود دارد اما در بشرویه نگهداری حقوق حیوانات غیراهلی در کنار حیوانات اهلی مورد توجه است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا