گوناگون

جامعه را شاد کنیم تا….

‌یک روانشناس معتقد است: در صورت فراهم کردن بسترهای شادی در جامعه قطعا آمار خودکشی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

سعید عسگری به مناسبت روز جهانی “پیشگیری از خودکشی” در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه عوامل متعددی در رسیدن یک فرد به مرز خودکشی موثر هستند، گفت: نمی‌توان به طور مشخص عاملی را علت خودکشی یک فرد عنوان کرد، زیرا همواره مجموعه‌ای از عوامل فردی، اجتماعی و روانشناختی بصورت ترکیبی انگیزه خودکشی در فرد را ایجاد می‌کنند.

عسگری ناکامی، محرومیت‌های فردی و شکست‌ها را از جمله عوامل فردی زمینه ساز خودکشی عنوان کرد و افزود: در کنار این عوامل، مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی نیز می‌تواند انگیزه خودکشی در یک فرد را ایجاد کند.

این روانشناس به ارتباط مستقیم خودکشی با بیماری افسردگی اشاره و تصریح کرد: اگر بخواهیم آمار خودکشی را کاهش داده و افکار خودکشی را از جامعه دور کنیم، باید اقدامات موثری در جهت درمان بیماران مبتلا به افسردگی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در همین راستا فراهم کردن بسترهای شادی و نشاط در جامعه تا حد زیادی می‌تواند آمار افسردگی را کاهش داده و به تبع آن آمار خودکشی را نیز پایین بیاورد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه توقع و انتظارات نابجای خانواده‌ها از فرزندانشان را عامل زمینه ساز دیگری برای خودکشی عنوان کرد و افزود: در دین ما هم تاکید شده که از هیچ کس بیش از توان او تکلیف خواسته نمی‌شود و والدین باید در نظر داشته باشند که توان افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و نباید از فرزند خود چیزی فراتر از توان او بخواهند.

عسگری توقعات و خواسته های بیش از حد فردی که ریشه در طمع دارد را عامل دیگری در جهت ایجاد انگیزه خودکشی عنوان کرد و افزود: وجود این خصیصه در افراد موجب می شود تا آنها در شکست‌های زندگی کم آورده و به جای راه حل به دنبال خودکشی بروند.

وی ترویج فرهنگ قناعت را راه حل موثر در این زمینه عنوان کرد و افزود: وقتی آدم‌ها به داشته‌هایشان قانع باشند، قطعا استرس و اضطرابی در بالا و پایین شدن‌های زندگی نخواهند داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی دوری از معنویت را عامل دیگری در جهت افزایش آمار خودکشی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری کشورهای اروپایی نیز این مسئله محرز شده و در حال حاضر در این کشورها رویکرد معنویت درمانی در پیش گرفته شده است.

به گفته عسگری، فرد با داشتن ایمان قوی قطعا در مشکلات به خودکشی فکر نکرده و به دنبال راه حل مشکل خود می‌گردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا