گوناگون

جای کشتارگاه ‌شترمرغ در استان مرکزی خالی است ‌

سرپرست اداره‌ی طیور اداره ‌کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در پرورش صنعتی شترمرغ، تأسیس کشتارگاه مخصوص در این زمینه محسوب می‌شود.

مهدی جان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی در ارتباط با پرورش شترمرغ افزود: پرورش و نگهداری شترمرغ از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین می‌بایست در رعایت ‌دقیق ضوابط بهداشتی، استقرار اماکن( در مناطق کم‌تراکم دام و طیور) و همچنین مراعات مسائل قرنطینه‌ای تمهیدات ویژه‌ای اندیشید.

وی در ارتباط با ضوابط بهداشتی واحد‌های پرورش شتر‌مرغ خاطرنشان‌ کرد: سیستم پرورش شترمرغ در کشور به صورت بسته(محصور شده) بوده و پرورش شترمرغ تنها در شرایط صنعتی امکان‌پذیر است.

جان‌محمدی یکی از وظایف سازمان دامپزشکی را نظارت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در طیور عنوان کرد و گفت: به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از ابتلا و شیوع بیماری‌ها در واحد پرورش شترمرغ، احداث قرنطینه با رعایت فاصله مناسب ضروری تلقی می‌شود تا پرندگان تازه‌وارد در این محل نگهداری و کلیه اقدامات بهداشتی در مورد آنها اعمال و پس از اطمینان از سلامتی و کاهش خطر انتقال بیماری، به واحد منتقل شوند.

وی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پرورش صنعتی شترمرغ را تأسیس کشتارگاه عنوان کرد و افزود: کشتارگاه شترمرغ باید با استانداردهای سطح بالا ساخته شده و با دقیق‌ترین قوانین بهداشتی اداره شود.

جان‌محمدی به مزیت‌های وجود کشتارگاه اشاره کرد و گفت: احداث کشتارگاه شترمرغ نه تنها باعث افزایش عملکرد بالا می‌شود، بلکه تعداد و محدوده بازارهای قابل دسترس را برای صاحب کشتارگاه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به نبود کشتارگاه شترمرغ در استان گفت: کشتار شترمرغ در شهر‌هایی از قبیل تهران، اصفهان و قم انجام می‌شود و سپس گوشت آن به بازار عرضه می‌شود.

وی از فعالیت واحد پرورش شترمرغ شهرستان شازند با ظرفیت 700 قطعه جوجه‌کشی پروار و مولد اشاره کرد و افزود: این واحد دارای دستگاه تولید تخم‌ شترمرغ با ظرفیت 700 تا هزار قطعه جوجه است.

سرپرست اداره‌ی طیور اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با تأکید بر فعالیت بزرگ‌ترین مجتمع پرورش شتر‌مرغ کشور در شهرستان زرندیه تصریح کرد: این واحد تولیدی دارای 97 واحد است که از این تعداد بین 65 الی 70 واحد با ظرفیت 29 هزار و 100 قطعه جوجه فعال هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 70 واحد تولیدی در زرندیه به تولید 200 قطعه جوجه‌ی مولد، پیش مولد و پروار ‌می‌پردازد.

وی ادامه داد: تعدادی واحد‌ پرورش شترمرغ در شهرستان اراک و ساوه وجود‌ دارد، ولی در کل تعداد این مراکز در سطح استان مرکزی بسیار کم است.

جان‌محمدی اضافه کرد: در سال‌های اخیر توجه زیادی به پرورش شترمرغ شده است. نظر به اینکه عوامل اقتصادی یکی از ارکان هر حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد، در این حرفه نیز باید هزینه‌ها و درآمدها جهت برآورد اقتصادی ارزیابی شوند.

وی در پایان اظهار کرد: علیرغم اینکه گوشت شتر‌مرغ از ارزش غذایی بالایی برخوردار است اما، بازار مصرف آن هنوز در میان مردم ناشناخته است و شاید بالا بودن قیمت این محوصل نیز ناشی از کم بودن میزان مصرف باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا