گوناگون

جبارزاده: باورهای مشترک باعث افزایش دوستی‌های مردم تبریز و تاتارستان است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به باورهای مشترک بین مردم تبریز و تاتارستان و سابقه تاریخی روابط این دو منطقه، تاکید کرد: تعلق خاطر این دو منطقه نسبت به یکدیگر، افزایش دوستی‌ها و ارتباطات را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار با معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان که برای شرکت در برنامه‌های هفته نکوداشت تبریز به این شهر سفر کرده است، افزود:‌ آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌هایی است که در وهله اول با فرهنگ و تاریخ خود شناخته می‌شود و تبریز به عنوان مرکز این استان در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی و هنری دارای مکتب مخصوص به خود است.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اتفاقات مهم فرهنگی در ایران، از تبریز شروع شده و ما بنا داریم اول بودن تبریز در عرصه فرهنگ را حفظ کنیم.

جبارزاده گفت: در طول ماه‌های گذشته برنامه‌های فرهنگی مهمی در تبریز اجرا شده و هفته تبریز هم یکی از این اتفاقات مهم است که به روز بزرگداشت شهریار ختم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی آذربایجان‌شرقی به تاتارستان، گفت: در این سفر توافقات خوبی صورت گرفته است که ما خود را مصمم به عملیاتی کردن آنها می‌دانیم و گروهی را نیز مامور پیگیری این توافقات کرده‌ایم.

جبارزاده با دعوت از رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ تاتارستان برای سفر به تبریز، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی علاوه بر روابط فرهنگی، در عرصه‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی نیز علاقمند به توسعه روابط با جمهوری تاتارستان است و ما تمایل داریم از طریق تاتارستان روابط خود با روسیه را نیز افزایش دهیم.

فعالیت دو مرکز ایران‌شناسی در تاتارستان

معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان با اشاره به حضور پررنگ گروه‌های ایرانی در برنامه‌های مختلف فرهنگی در تاتارستان، گفت: در حال حاضر دو مرکز ایران‌شناسی در تاتارستان فعالیت می‌کنند و هر سال گروه‌های مختلف از دانشجویان این کشور برای آموزش زبان فارسی انتخاب می‌شوند.

گوزل نیگمتو للینا در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه روابط خوب تبریز و قازان به خاطر تلاش‌های گذشتگان ماست، افزود: فرهنگ آذربایجان‌شرقی و تاتارستان مشترکات فراوانی دارند که باید برای شکوفا شدن آنها تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم تاتارستان به خوبی با فرهنگ ایران آشنا بوده و نسبت به ملت ایران محبت دارند که یکی از دلایل آن مشترکات فرهنگی است.

نیگمتوللینا افزود: تاتارستان نقش مهمی در عرصه سیاسی و اقتصادی روسیه دارد و همان‌طور که تبریز دارای مرکزیت خاصی در ایران است، تاتارستان نیز در روسیه چنین وضعیتی دارد.

وی با اعلام آمادگی کامل وزارت فرهنگ تاتارستان برای ارتباط فرهنگی با تبریز، خطاب به استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: فرهنگ غنی آذربایجان و تبریز متعلق به تمام مردم دنیاست که وظیفه حفظ و حمایت از آن بر عهده شما قرار دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا