گوناگون

جبارزاده: قانون در بخش تعاون اجرا نمی‌شود

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این که عدم اجرای قوانین مهم‌ترین آسیب بخش تعاون است، گفت: قوانین و برنامه‌های خوبی در مورد تعاون وجود دارد که اگر اجرا می‌شد بخش عمده‌ای از مشکلات این بخش پیش نمی‌آمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار جمعی از مدیران و نمایندگان بخش تعاون استان گفت: بخش تعاون می‌تواند یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور و گذر از شرایط بحرانی باشد و بر این اساس سهم عمده‌ای از اقتصاد استان به این بخش واگذار می‌شود.

وی با بیان این که توصیه دکتر روحانی قانون‌گرایی و عمل دقیق به قانون است، گفت: اجرای سلیقه‌ای قوانین در دولت گذشته موجب شد که بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش تعاون متضرر شوند، لذا در این دولت ما خود را موظف به اجرای تمام قوانین می‌دانیم و معتقدیم در صورت عمل به قانون بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

جبارزاده اضافه کرد: بسیاری از خواسته‌های بخش تعاون در بستر قانون قابل تحقق است، بنابراین اولین شرط ما با این بخش، عمل به قانون است.

وی، آسیب‌شناسی بخش تعاون را ضروری دانست و گفت: نقش بخش تعاون در اقتصاد کشور آن‌طور که باید ایفا نشده و ادغام وزارت تعاون در وزارت کار و رفاه نیز عملا موجب توسعه این بخش نشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که بخش تعاون به همراه بخش دولتی و خصوصی، سه محور تمام مسائل کشور هستند که باید به صورت موزون به آنها پرداخته شود، افزود: عدم توجه به بخش تعاون دور از انصاف است و حتی در کشورهای پیشرفته که مهد سرمایه‌داری و بخش خصوصی هستند نیز بخش تعاون حضور فعال دارد.

وی با بیان این که یکی از دلایل عقب‌ماندگی بخش تعاون، خود تعاونی‌ها هستند، تاکید کرد: بخش تعاون باید نقش و تاثیر خود را در عرصه‌های مختلف باور و توانایی‌های خود را عرضه کند.

جبارزاده افزود: متاسفانه جایگاه بخش تعاون پایین آمده و تصوری که امروز اذهان عمومی از بخش تعاون دارد فروشگاه‌های توزیع اجناس ارزان است، در حالی که تعاون باید به عنوان یکی از شیوه‌های اداره جامعه و ارائه خدمات بهتر به مردم معرفی شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که از فعالیت تعاونی‌ها در هر زمینه‌ای حمایت می‌کنیم، گفت: باید تعاونی‌های موفق را معرفی و برجسته کنیم و این فرهنگ ایجاد شود که تعاون، یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان، خاطرنشان کرد: قانون برنامه پنجم توسعه در شرایطی شکل گرفت که منابع پیش‌بینی شده در آن امروز امکان تحقق ندارد، لذا باید برنامه‌ای داشته باشیم که متناسب با ظرفیت‌ها و منابع موجود بتواند گره‌گشای مشکلات باشد.

جبارزاده افزود: بر اساس سند توسعه استان، سهم عمده‌ای از اقتصاد استان به بخش تعاون واگذار می‌شود و این بخش می‌تواند یکی از روش‌های گذر از شرایط بحرانی باشد.

وی پیشنهاد کرد برای استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و استعدادهای مناطق مختلف استان، تعاونی‌های توسعه شهرستان‌ها تشکیل شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: خوشبختانه بانک توسعه تعاون در کنار تعاون‌گران است و تمام ملزومات حرکت قوی بخش تعاون از جمله نیروی انسانی زبده و کارآزموده و منابع مالی فراهم است.

وی با تاکید بر این که در تامین منابع مالی نباید به تسهیلات بانکی عادت کنیم، افزود: تسهیلات یکی از راه‌های تامین منابع است و ده‌ها روش دیگر برای این کار وجود دارد که تعاونی‌ها باید به کمک متخصصان اقتصاد آنها را شناسایی و بهره‌برداری کنند.

جبارزاده اضافه کرد: امروز شرایط بانک‌ها به گونه‌ای است که در اثر سیاست‌های دولت گذشته دیگر قادر به انجام ماموریت‌های خود نیستند و نمی‌توان روی تسهیلات بانکی حساب کرد.

وی با اشاره به این که مردم منابع فراوانی در اختیار دارند، افزود: اگر اعتمادسازی شود مردم منابع خود را به بخش تعاون می‌آورند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که بخش تعاون را می‌توانیم مجددا شکوفا کنیم، گفت: اکنون زمان آن است که تعاونی‌ها به صحنه بیایند و نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به این که برنامه‌ای برای ایجاد 200 هزار هکتار باغات دیم در استان تدوین شده است، افزود: تعاونی‌ها بهتر از هر بخش دیگری می‌توانند زمینه تحقق این امر را فراهم کنند.

جبارزاده همچنین به محدودیت منابع دولتی اشاره و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفته است که بخش عمده درآمدهای دولت صرف پرداخت یارانه و بودجه جاری می‌شود، به نحوی که در استان آذربایجان‌شرقی میزان پرداختی یارانه نقدی شش برابر بودجه عمرانی است.

وی با بیان این که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه استان هستیم، گفت: جایگاه استان با کارهای عادی و روزمره احیا نمی‌شود و باید همه بخش‌ها از جمله بخش تعاون به صورت ویژه در صحنه باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی هم در این دیدار از افتتاح 21 تعاونی با سرمایه‌گذاری 340 میلیارد ریالی در استان در طول هفته دولت خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها زمینه اشتغال 221 نفر را فراهم کرده‌اند.

میراحد حسینی اظهار کرد: در حال حاضر 4500 تعاونی فعال در استان وجود دارد که یک میلیون و 574 هزار نفر از مردم استان عضو آنها هستند.

وی افزود: در این تعاونی‌ها 55 هزار و 400 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که 4.8 درصد جمعیت شاغلین استان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا