گوناگون

جدیدترین روش بازسازی عضلات آسیب دیده با جراحی نجات اندام

سلامت نیوز: دبير انجمن علمي جراحان ارتوپدی شاخه مشهد به تبيين جزئيات عمليات “اعمال جراحي نجات اندام” پرداخت و گفت: اعمال جراحي نجات اندام به معناي بازسازي نسج نرم و بازسازي كمبود استخواني اندامهايي است كه در شرف قطع شدن و صدمه شديد هستند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرشید باقری افزود: اندام‌هايي كه متحمل صدمات شديد شده‌اند از لحاظ استخواني، عضلات و پوست نيازمند بازسازي براي حفظ اندام هستند.

وي با بيان اينكه حوادث غيرمترقبه و بلاياي طبيعي از جمله عوامل بروز آسيب‌هاي شديد در اندام‌ها هستند، گفت: مكانيسم بازسازي نسج نرم بر اساس استفاده از بافت‌هاي سالم مجاور يا دورتر از نقطه آسيب ديده است و ارتباطي با سلول‌هاي بنيادي ندارد.

دبير انجمن علمي جراحان ارتوپدی شاخه مشهد افزود: در واقع در اين عمليات نوعي پيوند از خود به خودي يا جايگزيني بافت از بخشي به بخش ديگر بدن انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه اين عمليات به صورت دومرحله‌اي انجام مي‌شود، گفت: اين اعمال جراحي پيش از اين نيز انجام مي‌شده اند اما جديدترين و سريعترين روش براي بازسازي بافت است و با انتقال فلپ عمليات به اتمام مي رسد. عمل ديگري تحت عنوان ميكروسرژي وجود دارد كه پيوند عضله همراه با عروق از نقاط دورتر است كه در يك جلسه و به صورت گروهي انجام مي شود.

اين متخصص ارتوپدي ادامه داد: به علت اينكه پيوند از خود بدن انجام مي‌شود معمولا شانس موفقيت پيوند بالاست، مگر آنكه بافت در محل جايگزين شده نكروز و لخته شود كه در اين صورت بلافاصله بافت پيوند از بين مي‌رود و معمولا در 15 تا 30 درصد موارد اتفاق مي‌افتد، ولي به معناي ترميم ناموفق است و نه رد پيوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا