اقتصادی

جرئیات توقف صادرات سیمان به خارج از کشور

به گزارش میهن پست –  افغانستان به عنوان یکی از مشتریان ثابت سیمان سیستان که بیش از 70 درصد سیمان مصرفی خود را در ولایات غربی و جنوبی از طریق این کارخانه تامین می کند در حال حاضر به دلیل افزایش عوارض در پایانه های مرزی و قیمت حمل، رغبتی برای خریداری سیمان ایرانی نشان نمی دهد و این اشکال موجب شده روند صادرات به افغانستان از طریق مرز میلک متوقف شود.
به  نقل از مهر، افزایش یکباره تعرفه های پایانه ای کالاهای صادراتی و ازدحام خودروهای ترانزیتی در مرز میلک و همچنین نبود ظرفیت لازم در پایانه مرزی میلک به منظور تردد خودرو های ترانزیتی موجب شده تا بسیاری از خریداران سیمان سیستان، عطایش را به لقایش بخشیده و به همین دلیل بیش از 55 هزار تن کلینکر تولیدی کارخانه سیمان سیستان بر روی زمین بماند.

صادرات سیمان سیستان متوقف شد

معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان با بیان اینکه در حال حاضر صادرات این کارخانه به کشور افغانستان متوقف شده است در گفتگو با مهر اظهار داشت: صادرات سیمان به میزان بیش از هزار تن توسط 70 تریلی روزانه از طریق این کارخانه به کشور افغانستان در حال حاضر به تعداد دو تریلی در روز رسیده است.

محمود رضا تاجیک با بیان اینکه سیاست های جدید دولت مبنی بر افزایش عوارض پایانه ای تاثیر مستقیم و غیر قابل توجیهی را بر روی قیمت حمل و افزایش نرخ سیمان صادراتی گذشته است، افزود: با افزایش نرخ عوارض ها امکان رقابت این کارخانه با کشورهای دیگر از جمله پاکستان سلب شده و این کارخانه را در آستانه ورشکستی قرار داده است.

هزینه حمل 3 برابر شده است

وی با بیان اینکه 60 درصد از کل سیمان صادراتی از طریق مرز میلک صادر می شود ادامه داد: متاسفانجرئیات توقف صادراته هزینه حمل از محل کارخانه سیمان سیستان تا شهر زرنج در افغانستان به ازای هر تریلی افغانی به ظرفیت 25 تن تا سال 89 به میزان 350 هزار تومان بوده است که با افزایش عوارض این رقم در حال حاضر به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه از این مبلغ 850 هزار تومان سهم سازمان حمل و نقل و پایانه ها است ادامه داد: عوارض های متفاوت و دریافتی از ناوگان حمل و نقل کالاهای صادراتی علاوه بر افزایش قیمت موجب شده است تا خودرو های افغانی رغبتی برای حمل بار از ایران نداشته باشند.

تاجیک به مهر گفت: در حال حاضر مبلغ 120 یورو به عنوان حق عبور جاده ای ، مبلغ 46 دلار بابت ماوالتفاوت سوخت ایرانی و مبلغ 104 دلار عوارض متقابل از خودرو های افغانی حامل کالاهای صادراتی ایرانی اخذ می شود که رقم حمل بار را به شدت افزایش داده است.

وی گفت: با وجود اینکه سازمان حمل و نقل پایانه ها اعتقاد دارد که این پول را از خودرو های افغانی می گیرد اما این رقم بر روی قیمت سیمان تاثیر مستقیم گذاشته و امکان رقابت را از این کارخانه با سیمان پاکستان سلب کرده است.

عوارضی که تمامی ندارد

وی با بیان اینکه عوارض دریافتی از خودرو ها تنها به این ارقام درشت ختم نمی شود افزود: علاوه برحق گمرک حتی سایر نهاد ها مانند شورای شهر زهک برای عبور هر خودرو از داخل شهر 20 هزار تومان عوارض دریافت می کنند که غیر قابل توجیه است.

تاجیک گفت: به دلیل ازدحام بیش از حد خودرو ها در مرز میلک و ناتوانی دستگاه های اجرایی در عبور خودرو ها لذا بسیاری از تریلی ها مجبور هستند که در وسط بیابان دو روز الی 15 روز برای رد شدن از مرز در نوبت قرار بگیرند که به ازای هر شب خواب از هر خودرو 25 هزار تومان اخذ می شود و لذا نیمی از کرایه تریلی راباید بابت خواب خودرو ها پرداخت کرد.

خداحافظی با بازار کابل

معاون بازرگانی سیمان سیستان گفت: در حالی که قیمت هر تن سیمان پاکستانی در کابل در سال گذشته 117 دلار بود سیمان سیستان به قیمت 103 دلار به صورت تمام شده در می آمد و از این رو امکان رقابت وجود داشت اما از زمانی که عوارض 120 یورویی از طرف سازمان حمل و نقل و پایانه ها وضع و دریافت می شود قیمت هر تن سیمان با محاسبه سود عمده فروش بیش از 117  دلار در کابل تمام می شود و این در حالی است که سیمان پاکستان در شهر کابل به قیمت 102 دلار عرضه می شود و لذا هیچ رغبتی برای خرید سیمان ایران دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته و در این فصل کارخانه سیمان سیستان بیش از 70 هزار تن محصول خود را پیش فروش کرد افزود: اما متاسفانه به دلیل افزایش عوارض جاده ای حتی یک تن امسال از محصول این کارخانه پیش فروش نشده است.

سهم فراموش شده صادرات

معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان همچنین اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان تعداد دو کارخانه سیمان از جمله سیستان و خاش فعالیت دارند که برروی هم رفته 2 میلیون تن سیمان در سال تولید می کنند.

وی بیان داشت: تنها یک میلیون تن از سیمان تولید شده توسط این دو کارخانه مصرف داخل داشته و مابقی سیمان تولیدی برای ادامه حیات این دو کارخانه باید صادر شود اما بی توجهی به زیر ساخت های لازم و افزایش عوارض مضاعف سد راه صادرات این محصول شده است.

رضا تاجیک گفت: سال گذشته 575 تن سیمان توسط کارخانه سیمان سیستان و 240 هزار تن از طرف کارخانه خاش به کشور های همسایه صادر شد که می بایست این رقم در سال جدید به یک میلیون تن برسد اما با افزایش عوارض پایانه ای رسیدن به همان میزان صادرات سال گذشته نیز محال به نظر می رسد.

وی گفت: این کارخانه برای حمل سهم سیمان روزانه به 80 تریلی برای حمل وعبور از مرز میلک نیاز دارد اما افزایش عوارض جاده ای، ازدحام خودرو های ترانزیتی در پایانه میلک موجب شده است تا روزانه تنها 2 الی 8 ماشین برای حمل سیمان به این کارخانه مراجعه کنند.

توجه دولت به ترانزیت معطوف است تا صادرات

تاجیک با اشاره به اینکه توجه دولت به ترانزیت کالا معطوف شده است تا حمایت از کالاهای صادراتی بیان داشت: در حال حاضر روزانه بیش از 300 تریلی حامل فراورده های نفتی شامل گازوئیل و قیر از پالایشگاه های عراق و سایر محصولات از جمله گوجه و هندوانه به مقصد افغانستان در پشت در های پایانه مرزی میلک صف کشیده اند که این ازدحام نیز به عدم رغبت رانندگان و یا تجار افغانی برای حمل سیمان از این مرز دامن زده است و هیچ راننده ای حاضر به 14 شب خواب در پشت در های این پایانه نیست.

وی در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه در زمان استاندار پیشین و استاندار جدید تاکید شده بود که روزانه 300 تریلی از این مرز باید عبور کند اما این پایانه توان عبور بیش از 100 تریلی را نیز نداشته و هر روز مشکلات آن حادتر می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد کالاهای پایانه مرزی میلک را کالاهای ترانزیتی تشکیل می دهد و کالاهای صادراتی ایرانی سهمی در آن ندارند.

وی تاکید کرد: از آنجا که پول ترانزیت کالا مستقیم به جیب دولت می رود لذا ظاهرا دولتمردان نیز عزمی در راستای حل مشکلات از جمله صادرات محصول سیمان و سایر کالاهای صادراتی ندارند و از این بابت سازمان پایانه ها فشار مضاعفی را به این کارخانه تحمیل می کند.

صادرات از میلک 60 درصد کاهش دارد

معاون بازرگانی کارخانه سیمان سیستان با اشاره به اینکه تا سال 89 صد در صد سیمان صادراتی از طریق این پایانه به کشور افغانستان حمل می شد افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات ذکر شده صادرات کارخانه سیمان سیستان از طریق این پایانه مرزی به کمتر از 40 درصد رسیده است.

وی گفت: ازدحام بیش از حد خودرو های ترانزینتی در پایانه میلک و صف های طولانی که بیش از 15 روز رانندگان را در انتظار می گذارد موجب فرار رانندگان و تجار از این پایانه شده است.

وی گفت: از همین رو بسیاری از خودرو های حمل سیمان مجبور هستند بیش از 400 کیلومتر راه خود را دور تر ساخته و به مرز ماهی رود در استان خراسان جنوبی سفر کنند و از طریق بازارچه میل 78 سیمان را به افغانستان صادر کنند.

وی بیان داشت: با وجود اینکه از کارخانه سیمان سیستان تا قندهار از طریق مرز میلک 470 کیلومتر است اما رانندگان مجبورند به منظور ارسال محموله خود از طریق بازارچه ماهی رود مسافتی بیش از 850 کیلومتر تا قندهار را طی کنند.

وی گفت: اختصاص پایانه میلک برای عبور کالاهای ترانزیتی در سال جاری به طور حتم سهم صادرات را بیشتر کاهش داده و به صفر خواهد رساند.

سیمان سیستان در آستانه سقوط

محمد رضا تاجیک با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید انتظار می رفت که امید بیشتری در دل تولید کنندگان و صادر کنندگان ایجاد شود افزود: افزایش قیمت سوخت، افزایش عوارض جاده ای، بالا رفتن قیمت سوخت و از طرفی کم کردن سهمیه سوخت و در نهایت متوقف شدن صادرات سیمان همه امید ها را به یاس و نامیدی تبدیل کرده است.

وی افزود:  کشور پاکستان هر تن سیمان را در مقابل کارخانه 60 دلار می فروشد و در نهایت در بازار کابل 102 دلار تمام می شود اما با وجود اینکه سیمان سیستان هر تن سیمان را 34 دلار و نیم درب کارخانه می فروشد اما به دلیل اخذ عوارض های فزاینده باعث شده تا قیمت سیمان در کابل 117 دلار تمام شده و قابل رقابت نباشد.

تاجیک گفت: در حال حاضر بیش از 55 هزارتن محصول تولیدی این کارخانه که قیمت تولید آن پرداخت شده است بر روی زمین مانده است.

وی اذعان داشت: در فروردین ماه سال گذشته بیش از 113 هزار تن سیمان تولید شد که از این میزان 66 هزار تن به کشور افغانستان صادر شد اما امسال متاسفانه کل محصول تولیدی به دلیل عدم وجود مشتری  ناشی از افزایش عوارض ها به کمتر از 90 هزار تن رسیده است.

قول هایی که عملی نشد

تاجیک بیان داشت: مدیر کل گمرکات کشور دو سال پیش در بازدید از پایانه مرزی هم چون استاندار اسبق و جدید سیستان و بلوچستان قول دادند که اگر روزانه 300 تریلی از این پایانه عبور نکند راه را بر روی کالاهای ترانزیتی خواهند بست اما این قول تا امروز عملی نشده است.

معاون بازرگانی سیمان سیستان گفت: آقای نوبخت نیز پس از بازدیدی که سال گذشته از این کارخانه داشتند در شورای اداری استان قول دادند تا از محل منابع در اختیار ماوالتفاوت  هزینه سوخت را پرداخت کنند اما این قول هم عملی نشد.

وی با بیان اینکه برای همین یک قول کفشم را در ساختمان آقای نوبخت پاره کردم ادامه داد: آقای نعمت زاده هم در سفرشان به استان از من خواستند به مشکلات جاری طی نامه ای اشاره کنم که پیگیری ایشان هم به همان شیوه قول های دیگر دولتمردان از نوع پوچ بود.

بازارچه میلک مشکلات فراوانی دارد

در این رابطه رایزن بازرگانی ایران در افغانستان نیز گفت: با وجودی که بازار افغانستان ظرفیت و فرصت بسیار مناسبی برای تجار ایرانی فراهم کرده است اما متاسفانه وجود تنها یک بازارچه فعال با نام میلک و با مشکلات فراوان صادر کنندگان را نیز با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

مهدی جوانمرد قصاب در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه سیمان سیستان از موقعیت و بازار بسیار خوبی در افغانستان برخوردار است افزود: کیفیت بالا و قیمت مناسب سیمان ایران بازار افغانستان را به خود اختصاص داده و موجب شده تا محصول ایران از سایر کشورها از موقعیت بهتری برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: نباید با برخی اقدامات مانند افزایش عوارض، هزینه صادرات را بالا ببریم و با دست خودمان به صادرات ضربه بزنیم زیرا برخی کشورهای همسایه افغانستان به سبب نداشتن ضوابط صادراتی کالاهایشان بدون عوارض وارد آن کشور می شود و با عرضه ارزانتر قدرت رقابت را از ما سلب می کنند.

وی ادامه داد: توسعه صادرات مهمترین محرکه های رشد و توسعه اقتصاد ملی کشورها است و زمینه ساز امنیت است و لذا با توجه به پتانسیل های موجود در این استان می توان نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کرد.

جوانمرد قصاب بیان داشت: امروزه رشد و توسعه تجارت، مبادله کالا و صادرات خدمات فنی و مهندسی سهم مهمی در تامین اقتصاد دارد به همین سبب باید از فرصت های موجود و ایجاد موقعیت های جدید بهترین بهره را گرفت نه اینکه با دست خودمان سد راه صادرات شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا