گوناگون

جزئیاتی از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان/ گام اول برای ارتقای صنعت برداشته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سفر رئیس دولت یازدهم و هیئت دولت به لرستان حامل 79 مصوبه بود، مصوباتی که دکتر حسن روحانی در پایان سفر خود عمده این طرح ها را اشتغالزا و کمک کننده به رفع بیکاری و ارتقای تولید در استان عنوان کرد.

وجود نرخ بالای بیکاری در استان لرستان موضوعی بود که رئیس جمهوری در سفر خود به لرستان آن را “رنج آور” توصیف کرد و از برنامه های ویژه دولت تدبیر و امید برای رفع این چالش خبر داد که تخصیص 100 درصدی اعتبارات عمرانی استان و تصویب پروژه های اشتغالزا و زیرساختی جدید از جمله تدابیر اندیشیده شده برای حرکت در این مسیر اعلام شد.

در این راستا هوشنگ بازوند استاندار لرستان شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با تشریح مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان اظهار داشت: مصوبات این سفر در دو بخش پروژه های عمرانی و پروژه های اقتصادی دسته بندی شده است.

IMG19500349

وی با بیان اینکه در مصوبات بخش پروژه های عمرانی یک نکته خوب این بود که هیچ دخل و تصرفی در اعتبار استانی و در مصوب کردن این پروژه ها هیچ استفاده ای از اعتبار استانی لرستان نشد، تصریح کرد: در سفرهای گذشته شاهد بودیم که اعتبارات استانی هزینه سفر می شد ولی خوشبختانه در این سفر هیچ دخالتی در اعتبارت استانی صورت نگرفت.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه اعتبارت استانی ما در دو بخش و به میزان 153 میلیارد تومان در قالب ماده 180 و 191 میلیارد تومان در قالب اعتبار استانی است، گفت: در این سفر هیچ تصمیمی راجع به اعتبارات استانی گرفته نشد و حتی یک ریال آن در اجرایی شدن مصوبات سفر در نظر گرفته نشده است.

تخصیص 100 درصدی اعتبارات برای نخستین بار

بازوند با بیان اینکه اعتبارت ملی لرستان 630 میلیارد تومان است، تصریح کرد: این اعتبار طی دو سال و به صورت تخصیص 100 درصد در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان اعتبار ملی در سال 93 به مقدار 300 میلیارد تومان و در سال 94 نیز به میزان 330 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: تا کنون سابقه نداشته است که تخصیص اعتبارت 100 درصدی باشد و برای اولین بار است که میزان تخصیص اعتبارت 100 درصدی می شود.

استاندار لرستان افزود: در سه سال گذشته سقف تخصیص اعتبارت 26 درصد بوده است و این امر که تخصیص اعتبار 100 درصدی شود یک اقدام موثر در پیشبرد اهداف و پروژه های استان خواهد بود.

67 طرح از  79 طرح مصوب سفر دولت تا پایان سال به اتمام می رسد

بازوند با اشاره به اینکه در سفر هیئت دولت 79 طرح مصوب شد که 67 طرح از این تعداد باید تا پایان سال 93 به اتمام برسند، اظهار داشت: برای اتمام این طرح ها 300 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین برای اجرای 12 طرح باقیمانده در سال 94 نیز 320 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: طرح هایی که در سال 93 به بهره برداری می رسند دارای پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد هستند و طرح هایی که به سال 94 واگذار شده اند از پیشرفت پایینی برخوردار هستند.

IMG19500404

استاندار لرستان ادامه داد: طرح های مصوب شده در سفر هیئت دولت شامل طرح های تامین آب، ورزش و جوانان، حمل و نقل، عمران شهری، عمران روستایی، فرهنگ و هنر، انرژی، علم و فناوری، حوادث غیرمترقبه و توانبخشی به اقتصاد هستند.

بازوند با اشاره به پروژه های اقتصادی مصوب شده در سفر هیئت دولت گفت: اشتغال پروژه های عمرانی تنها در حین ساخت است و پس از آن اشتغال چندانی ندارند اما پروزه های اقتصادی با توجه به میزان اشتغالی که ایجاد می کنند بسیار مهم تر هستند.

1500میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی استان در سفر مصوب شد

وی با بیان اینکه در لرستان یک هزار و 670 کارگاه صنعتی وجود دارد که 200 واحد از آنها تنها اسم هستند و یا فقط موافقت اصولی گرفته اند، تصریح کرد: تعداد زیادی از این کارگاه های اقتصادی نیز یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت کم کار می کنند که بر اساس آمارها صنعت در لرستان با 11 درصد ظرفیت کار می کند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه اینکه این صنعت تنها با 11 درصد ظرفیت فعالیت می کند نشان دهنده این است که درواقع این صنعت به کما رفته است، اظهار داشت: این صنعت بیمار است و نمیتواند خود را نگه دارد و نیازهای جامعه را تامین کند.

بازوند با بیان اینکه ما ناچار هستیم منابع لازم را برای کمک به این صنعت تامین کنیم، تصریح کرد: کل منابع بانکی استان لرستان سه هزار میلیارد تومان است و کل مصارف ما پنج هزار و 400 میلیارد تومان است که این بدان معناست که منابع ما نمی تواند پاسخگوی مصارف و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین مصارف استان نیازمند به دو هزارمیلیارد تومان پول هستیم و اگر این میزان پول اختصاص نیابد همین ظرفیت 11 درصدی را نیز از دست می دهیم، ادامه داد: همچنین 980 میلیارد تومان معوقه بانکی در لرستان وجود دارد که 42 درصد این میزان مربوط به بنگاه های زود بازده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در سفر هیئت دولت مصوب شد که یک هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی برای استان تعریف شود، گفت: بانک مرکزی تامین این اعتبار را تقبل کرده است و در حال حاضر لیست صنایع را تهیه کرده و در اختیار بانک مرکزی قرار خواهیم داد.

ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت 200 هزار حلقه

بازوند با بیان اینکه ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت 200 هزار حلقه توسط شرکت ایدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود، افزود: مکاتبه های ساخت این کارخانه انحام شده است اما هنوز مشخص نیست که مکان این کارخانه در کدام شهرستان باشد و ما هم هیچ اصراری بر مکان این کارخانه نداریم و مطیع نظر کارشناسی هستیم.

IMG19500458

وی ادامه داد: همچنین ساخت کارخانه فراوری سنگ، شمش منیزیم و فروسیلیکات توسط شرکت ایمیدرو نیز از دیگر مصوبات سفر هیئت دولت در لرستان بود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه وزارت صنایع در رابطه با زاگرس خودرو نیز مشارکت خواهد کرد، اظهار داشت: سال گذشته زاگرس خودرو 720 کارگر را اخراج کرد که امسال با توجه به تسهیلاتی که ما به زاگرس خودرو دادیم تعداد 253 نفر از کارگران برگشتند ولی هنوز این کارخانه وضعیت مطلوبی ندارد.

برداشتن سقف تسهیلات صندوق توسعه ملی برای لرستان

بازوند با بیان اینکه یکی دیگر از مصوبات خوب این سفر مربوط به صندوق توسعه ملی بود، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی اعلام کرد که هیچ سقفی را برای لرستان درنظر نمی گیرد و برای پروژه های دارای توجیه اقتصادی و کارشناسی تسهیلات ارزی و ریالی را در اختیار می گذارد.

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی نرخ صنعت را 16 درصد، نرخ سرمایه گذاری در کشاورزی را 11 درصد و نرخ گردشگری را 12 درصد اعلام کرد، گفت: در بخش گردشگری نیز اعلام کرد که میزان آورده سرمایه گذار تنها 30 درصد است و مابقی را از طریق تسهیلات پرداخت می کنند و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرد که 50 درصد یارانه های بخش گردشگری را از طریق اعتبارت سازمان میراث فرهنگی پرداخت می کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه در همین چند روز گذشته نیز پنج نفر برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری آمده اند و به دنبال فعالیت در این حوزه هستند، افزود: ساخت شهرک پتروشیمی از دیگر مصوبات این سفر بود که همه زیرساخت های این شهرک توسط وزارت نفت انجام می شود.

مصوبه سفر دولت برای افزایش باغات لرستان

بازوند با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی یکی از مصوبات سفر تبدیل 30 هزار هکتار از اراضی شیب دار به باغ در استان است، اظهار داشت: برای احداث این میزان باغ نیازمند به 150 میلیون مترمکعب آب داریم که البته پیشنهاد ما برای تخصیص آب 300 میلیون متر مکعب است ولی این مورد تا کنون نهایی نشده است.

IMG19510410

وی با بیان اینکه احداث این میزان باغ طی سه سال خواهد بود تصریح کرد: در سال 93 میزان شش هزار و 600 هکتار، در سال 94 میزان 10 هزار و 600 هکتار و در سال 95 میزان 12 هزار و 800 هکتار اجرایی می شود.

استاندار لرستان یادآور شد: برای احداث این میزان باغ نیازمند به 60 میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزان و 240 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت ها هستیم.

مصوبات بخش کشاورزی و شیلات

بازوند با اشاره به اینکه ایجاد شش هزار تن ظرفیت شیلات در لرستان طی سال یکی دیگر از مصوبات سفر هیئت دولت بود، تصریح کرد: برای محقق شدن این امر 33 میلیارد تومان اعتبار عمرانی و 42 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مصوبات سفر در بخش کشاورزی تکمیل 9 ایستگاه پمپاژ است که چهار هزار و 170 هکتار از اراضی دیم را به آبی تبدیل می کند، یادآور شد: این طرح ها با اعتبار 28 میلیارد و 700 میلیون تومان مصوب شده اند.

استاندار لرستان احداث و پوشش کانال های درجه سه و چهار را از دیگر مصوبات این سفر برشمرد و گفت: در حال حاضر دو هزار و 400 کیلومتر کانال در لرستان داریم که تنها 400 کلیومتر از آن احداث شده و دو هزار کیلومتر آن بلاتکلیف است.

برق رسانی به 153 روستا بالای 20 خانوارظرف دو سال آینده

بازوند با بیان اینکه در سفر هیئت دولت مصوب شد که ظرف سه سال هزار کیلومتر کانال مدرن با اعتبار 100 میلیارد تومان ساخته شود، یادآور شد: از دیگر مصوبات این سفر ساخت یک هتل چهار ستاره توسط بنیاد مستضعفان در لرستان است  که به احتمال قوی این هتل در خرم اباد ساخته می شود.

IMG19500212

وی با اشاره به تصویب طرح پنج هزار راس دام سنگین ظرف سه سال در لرستان گفت: این طرح نیز در هر سال یک فاز یک هزار و 500 راسی و در فاز آخر دو هزار راسی آن به بهره برداری می رسد.

استاندار لرستان همچنین با بیان اینکه ایجاد گاوداری دو هزار راسی در شهرستان الیگودرز را از دیگر مصوبات سفر برشمرد و ادامه داد: ایجاد کارخانه بسته بندی شیر نیز از دیگر مصوبات سفر است که توسط صندوق بازنشستگی کشوری احداث می شود.

بازوند با تاکید بر اینکه برق رسانی به 153 روستا بالای 20 خانوارظرف دو سال آینده را از دیگر مصوبات سفر دانست و اظهار داشت: همچنین در این مصوبات ذکر شده است که بانک رفاه کل تسهیلات فاز 4 کارخانه سیمان دورود را پرداخت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا