Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

خورشید گرفتگی ۸ اسفند ۹۵ در کدام کشورها قابل مشاهده است ؟

همان گونه که قبلا نیز در میهن پست خبرهایی در خصوص آخرین خورشیدگرفتگی سال ۹۵ را پوشش داده بودیم باید گفت که زمان آن فرا رسیده است که مردم بعضی از کشورهای جهان در روز یکشنبه ۸ اسفندماه ، شاهده این پدیده زیبای نجومی باشند که متاسفانه این رخداد نجومی دیدنی در ایران قابل مشاهده نیست. در ادامه با مسهن پست همراه شوید.

در این میان و قبل از بیان جزئیات خورشید گرفتگی ۸ اسفند ۹۵ باید گفت که خورشیدگرفتگی یا کسوف زمانی رخ می‌دهد که سایه ماه بر روی سطح  زمین می‌افتد. در این وضعیت ماه بین زمین و خورشید قرار دارد. در حقیقت خورشید گرفتگی اختفاء خورشید توسط ماه است.

خورشید گرفتگی ۸ اسفند ۹۵ در حالی رخ خواهد داد که ۲ هفته پس از وقوع ماه گرفتگی نیم‌ سایه در اواخر بهمن ماه و در روز یکشنبه ۸ اسفندماه جاری آخرین واقعه مهم نجومی سال ۱۳۹۵ رخ خواهد داد.

البته باید گفت که خورشید گرفتگی ۸ اسفند ۹۵ از نوع خورشید گرفتگی حلقوی است و این رخداد نجومی درست در ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه به وقت ایران به صورت جزئی آغاز می‌شود و در ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه گرفت خورشید کامل خواهد شد و زمان پایان مرحله اول این خورشیدگرفتگی نیز در ساعت ۲۰ و یک دقیقه خواهد بود و مرحله دوم آن نیز که با خورشید گرفتگی جزئی  همراه خواهد بود تا ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه ادامه خواهد داشت.

خورشید گرفتگی 8 اسفند 95

محل‌ های مشاهده نیز توسط منجمان مشخص شده است و طبق اعلانات این رخداد نجومی ، این خورشید گرفتگی در اقیانوس‌های منجمد جنوبی ، آرام ، اطلس و هند قابل مشاهده بوده و در بخش‌های خشکی نیز ساکنان آمریکای جنوبی و غرب و جنوب قاره آفریقا شاهد رخداد این پدیده نجومی هستند و باید گفت که این خورشیدگرفتگی از ساروس (دوره) ۱۴۰ است و بیست و نهمین گرفت از ۷۱ خورشید گرفتگی ساروس ۱۴۰ به شمار می رود.

این پدیده نجومی در هیچ نقطه از ایران قابل رصد نیست چرا که به دلیل کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین تنها نقاط محدودی از کره زمین شاهد خورشید گرفتگی ۸ اسفند ۹۵ خواهند بود.

البته در پایان نیز باید گفت که رصد پدیده زیبای خورشید گرفتگی باید تحت نظر افراد مجرب و با استفاده از عینک‌های ویژه و تلسکوپ و یا تجهیزات نجومی مجهز به فیلتر صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا