گوناگون

جشنواره تئاتر منطقه دو کشور به خط پایان رسید/ راه یابی سه اثر برگزیده به جشنواره تئاتر فجر

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره تئاتر منطقه دو کشور در مشهد از 22 مهر ماه با اجرای 17 گروه نمایشی در سه سالن تئاتر شهر و سالن هنرستان هنرهای زیبای مشهد کار خود را آغاز کرد.

در این جشنواره روزانه شش اثر در سالن های تئاتر در یک رقابت فشرده با هم به اجرا در آمدند و داوران در یک داوری مشکل نهایتا سه اثر را از بین این 17 اثر انتخاب و به جشنواره تئاتر فجر امسال معرفی کردند.

مراسم اختتامیه این جشنواره ظهر جمعه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مسئولان و مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، هنرمندان شاخص کشور  و هنرمندان خراسان رضوی برگزار شد.

اعلام آمادگی خراسان رضوی برای برگزاری بخش هایی از جشنواره تئاتر فجر

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این مراسم ضمن تشکر از مسئولان و دست اندرکاران اجرای این جشنواره برای برگزاری خیلی خوب آن در مشهد اظهار کرد: باورمان این است که اگر دوستان ما در شهرستان ها باعشق فعالیت می کنند و تنها انگیزه شان علاقه به تئاتر و فرهنگ سازی باشد، در تجلی گاه جشنواره منطقه ای شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی نخستین استان در کشور است که برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای اعلام آمادگی کرد، گفت: این استان برای برگزاری بخش‌هایی از جشنواره تئاتر فجر امسال هم اعلام آمادگی کرده است.

طاهری با اشاره به توانایی برخی دیگر از شهرهای کشور برای میزبانی جشنواره های تئاتر افزود: امیدواریم دیگر استان‌ها، خراسان رضوی را در این امر الگو قرار داده و در این حوزه فعال شوند.

راهی طولانی تا رسیدن به اوج در پیش داریم

 مدیرکل هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: تا رسیدن به اوج راهی طولانی در پیش داریم و برای رسیدن به جایی که بتوانیم از پاره فرهنگ ها به خوبی بهره مند شویم تلاش زیادی باید انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای داشتن نمایش خوب باید نمایش‌نامه‌نویسی ملی و بومی تقویت شود، ابراز کرد: اگر نمایشنامه نویسی و فقر بر تئاتر کشور از بین برود شاهد بالنده شدن دیگر بخش های هنری مرتبط با آن خواهیم بود.

طاهری ضمن تشکر از گروه هایی که بدون دریافت حمایت مالی خودشان را به این جشنواره رساندند، عنوان کرد: تئاتر مادر همه هنر‌هاست و امیدوارم دیگر دوستان ما را تنها نگذارند.

وی با بیان اینکه لازم است بودجه‌ای تخصصی برای تئاتر در نظر گرفته شود، ادامه داد: با حمایت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور می‌توان در این راستا گام‌های موثری برداشت.

تئاتر امروز کشور هنرمندان بزرگی دارد

طاهری تاکید کرد: تئاتر کشور امروز هنرمندان بزرگی دارد که برای رساندن آن به نهایت اوج تلاش فراوانی می کنند و ما باید برای حضور پررنگ‌ تر آنها در این عرصه تلاش خودمان را بکنیم.

دوتار نوازی استاد “عثمان محمد پرست” یکی از بخش های این مراسم بود که بسیار مورد توجه همه شرکت کنندگان و به ویژه مسئولان و هنرمندان قرار گرفت.

این استاد دوتار نواز برجسته کشورمان در این مراسم گفت: زمانی یک دوتار با سیم های پاره پیدا کردم و به خانه بردم اما با عکس العمل شدید از جانب والدینم مواجه شدم به طوری که پدر و مادرم مرا نفرین کرده و گفتند این فرزند ما نیست.

وی با بیان اینکه دوتار ساز مهمی است، ادامه داد: نباید ارزش اصلی فن دوتار را زیر سوال برود چرا که با همین دوتار که ساز بزرگی است خیران برای بهسازی هفتصد و پنجاه مدرسه کمک کردند.

دو تار نوازی دارای ارزش و جایگاه بسیار والایی است

محمد پرست افزود: موسیقی من مبتذل نیست و دارای ارزش و جایگاه بسیار والایی است و من تا کنون برای نوازندگی آن پولی نگرفته ام.

سعید سرابی مدیر کل ارشاد خراسان رضوی هم در این مراسم ابراز کرد: این جشنواره با 17 گروه نمایشی از 22 مهر ماه آغاز شد و تلاش بسیاری شد تا جدول برنامه‌ ریزی نمایش ها با وجود فشردگی از تنوع خوبی برای تماشاگران برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: خراسان رضوی ظرفیت بسیاری در زمینه هنرهای نمایشی دارد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در این استان سبب می‌شود، استعداد های هنرمندان این دیار  در عرصه  ملی به خوبی دیده شود.

آثار نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه دو کشور

آثار نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه دو کشور در مشهد هم به این شرح اعلام شد:

مقام اول کارگردانی به همراه اهدای دیپلم افتخار به نمایش “دردسرهای مرد مرده” برای کار گروهی و کارگردانی کامران شهلایی از کرمانشاه تعلق گرفت.

مقام دوم کارگردانی نمایش”بیتل ها” به کارگردانی مهدی سالاری از کرمانشاه انتخاب شد.

و مقام سوم کارگردانی نمایش “غزل پری دریایی” برای کارگردانی علیرضا داوری از بندر عباس مورد انتخاب هئیت داوران قرار گرفت.

مقام اول نمایشنامه نویسی به کامران شهلایی برای نمایشنامه “دردسر های مرد مرده” از کرمانشاه تعلق گرفت.

مقام دوم نمایشنامه نویسی به مهسا غفوریان برای نمایشنامه “دو یک به نفع بارسلونا” از بجنورد اختصاص یافت.

مقام سوم نمایشنامه نویسی به علیرضا داوری برای نمایشنامه “غزل پری دریایی” از بندر عباس انتخاب شد.

جایزه طراحی لباس به سمیه دهقان برای طراحی لباس نمایش”غزل پری دریایی” از بندر عباس اهدا شد.

عبدالرضا بلوچ برای بازی در نمایش “غزل پری دریایی” لوح تقدیر و جایزه گرفت.

مهدی ملکی برای بازی در نمایش”دودمان” و روح الله کمالی برای بازی در”کبیسه های مردادی” به طور مشترک جایزه رتبه سوم بازیگری را دریافت کردند.

آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

حامد هنری پور برای بازی در نمایش “دو یک به نفع بارسلونا” و سجاد دیله برای بازی در نمایش”زمستان است” مشترکا رتبه دوم بازیگری و دیپلم افتخار هم به ابراهیم مرادی برای بازی در “دردسر های مرد مرده” تعلق گرفت.

غزل جعفرزاده بازیگر خردسال “دو یک به نفع بارسلونا” لوح تقدیر گرفت و ساجد حاجی زاده بازیگر “غزل پری دریایی” لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

اکرم یدی از کرمانشاه برای بازی در “بیتل ها” و آسیه سلطانی برای بازی در “دودمان” لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

فریده گرمساری بازیگر “غزل پری دریایی” و آزاده حیدر زاده بازیگر “دو یک به نفع بارسلونا” رتبه دوم بازیگری زن و لوح تقدیر دریافت کردند.

نمایش های “درد س های مرد مرده” و “بیتل ها” از کرمانشاه و “غزل پری دریایی” از هرمزگان در نهایت به سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در سال جاری راه پیدا کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا