Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

جلیقه ضد اشعه برای سفر به مریخ مورد آزمایش قرار گرفت

اشعه گاما بزرگترین تهدید برای مسافران سیاره مریخ محسوب می شود و به همین دلیل ناسا به تازگی اقدام به ساخت جلیقه ضد اشعه کرده و حالا آن را مورد آزمایش قرار داده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

جلیقه ضد اشعه در حقیقت به این دلیل ساخته شده که بدن مسافران سیاره مریخ را از اثرات اشعه گاما حفظ نگه دارد . همانطور که می دانید ناسا پروژه ای تحت عنوان اسکان بشر در مریخ برای سال ۲۰۲۵ تعریف کرده است . این سازمان قصد دارد تا آن زمان به رفع چالش ها و موانع موجود در اجرای این پروژه بپردازد .

باید گفت که اکنون بزرگترین تهدید برای مسافران سیاره مریخ همین اثرات اشعه گاما است . این اشعه می تواند به مرور زمان بدن این افراد را ضعیف و ضعیف تر کرده تا جایی که آنها را از پای در بیاورد .

جلیقه ضد اشعه که توسط محققان ناسا طراحی و ساخته شده از جنسی غیر آهنی بوده و دارای لایه های مختلفی است . این جلیقه که AstroRad نام دارد می تواند اندام های فضانورد را از آثار مضر اشعه گاما حفظ نماید .

ناسا قصد دارد تا در اواخر سال ۲۰۱۸ در سفری به دور کره ماه این جلیقه ضد اشعه را بصورت آزمایشی مورد استفاده قرار دهد . البته این آزمایش عملیاتی بر روی انسان ها انجام نخواهد شد و هنوز مشخص نیست که روند آزمایش به چه صورتی انجام خواهد شد . اما طبق گفته ناسا اگر همه چیز به خوبی پیش برود جلیقه AstroRad تا اواخر سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می گیرد .

جالب است بدانید نوآوری‌ های قابل توجه و مهم می‌توانند برای سفر بشر به کره مریخ بر موانع حاکم غلبه یابد. ورود به اتمسفر با سطح کم و اندک مشکلات زیادی به بار می‌آورد این مشکلات زمانی که فضاپیمایی شامل انسان‌ها و همچنین تجهیزات بسیار مهم و حیاتی مورد استفاده آنان باشد، دو چندان خواهد شد. اگر از سپر ضد حریق در فضاپیما استفاده شود، حجم فضاپیما بسیار بیشتر می‌شود. راکت‌های یکپارچه ساز با سیستم عامل نیز می‌توانند استفاده شوند، اما وزن فضاپیما را به شدت افزایش می‌دهند. سفر بی بازگشت از مریخ به زمین نیاز به یک فضاپیمایی دارد که بتواند خدمه داخل آن را از سطح مریخ بلند کند و در مدار قرار دهد. این موشک می‌تواند به طور قابل توجهی کوچکتر از مدل زمینی باشد تا در مدار قرار گیرد. به زمین نشاندن یک فضاپیما در حال صعود کاری دشوار و همچنین وارد کردن یک فضاپیما به جو مریخ و خارج کردن دوباره آن نیز بالطبع دشوار است.

باهم در میهن پست تصاویری از جلیقه ضد اشعه AstroRad را تماشا می کنیم .

منبع : businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا