گوناگون

حجاب تامین کننده امنیت اجتماعی

81233354 5816177

حجاب در فرهنگ معین به نقابی که زنان چهره خود را با آن می پوشانند معنا شده است وبه معنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد است ، که یک بعد آن پوشش بدن و بعد دیگر، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است، این دو بعد باید درکنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود.

بطور کلی حجاب به معنی پوشش است، حفظ حجاب ، حفظ شخصیت زن مسلمان است زیرا اسلام می خواهد، بستری برای حضور تاثیر گذارزن مسلمان در اجتماع فراهم کند که بتواند به وظیفه اجتماعی خود عمل نماید و دربرابرنگاه نامحرمان محفوظ بماند.

استاد شهید ˈمرتضی مطهری ˈ در کتاب مسائله حجاب می نویسد : زن مسلمان باید چنان رفت و آمد کند که علائم و قار و عفاف از او هویدا باشد ، حجاب یک تکلیف است و نشانه یک خصلت انسانی یعنی عفاف است.

برای آشنایی بیشترمردم به ویژه بانوان با فلسفه، تاریخچه و تاثیر حجاب در جامعه آنهم درآیین های مختلف به بیان نظر تعدادی از کارشناسان حوزه دین و فرهنگ در این گزارش می پردازیم .

حجاب در آیین زرتشت :

ˈ سید غنی افتخاری ˈ استاد دانشگاه می گوید: پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند دارای حجاب کامل چون پیراهن بلند چین دار ، شلوار تا مچ ، چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها بوده اند.

وی گفت: در زمان زرتشت و قبل و بعداز آن زنان ایرانی از حجاب کامل برخوردار بودند و طبق متون تاریخی در همان زمانها پوشاندن موی سر ، داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان در محیط بیرون از خانه همپای مردان به کار می پرداختند و این امور باحجاب کامل و پرهیزاز هرگونه اختلاط های فساد انگیز همراه بوده است .

وی در ادامه به جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین در دوران سلطه کامل شاهان که حتی حاضر نشدند حجاب خود را کنار بگذارند اشاره کرد وافزود: خشایار شاه به ملکه وشی دستور داد تا بدون پوشش در بزم وی حضور یابد اما این زن از دستور شاه امتناع کرد و به خاطر این سرپیچی عنوان ملکه ایران را از دست داد.

افتخاری خاطرنشان کرد: تجلیات پوشش در میان زنان ایرانی آنچنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران ، ایران را منبع اصلی حجاب و ترویج آن در جهان معرفی می کنند.

حجاب در آیین یهود :

حجت الاسلام ˈ ثابت حا تمی ˈ کارشناس علوم دینی دراین زمینه گفت : بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود آیات تورات بوده که بر حجاب تاکید کرده است .

وی اظهار کرد: در این دین واژه چادر و برقع به معنای روپوش است که در آیات تورات کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می دهد.

وی دراین زمینه به برخورد حضرت موسی (ع) با دختران شعیب که به آنان فرمود تا پشت سر او حرکت کرده و از پشت سر اورا به منزل پدرانشان هدایت کنند و سیره عملی یهودیان مبنی بر استفاده از چادر، برقع و روبند، جدا بودن محل عبادت زنان از مردان و ایراد خطابه توسط زنان از پشت پرده بیانگر کیفیت شدید و سخت گیرانه حجاب نزد یهودیان است، اشاره کرد.

حجاب در آیین مسیحیت :

حاتمی گفت: درآیین مسیحیت نیز قوانین حجاب سخت تر شد، بنابراین مسیحیت برای از بین بردن زمینه هر گونه تحریک و تهییج، زنان را به رعایت کامل پوشش و دوری از هر گونه آرایش و تزئین فرا خواند.

وی ادامه داد: دراین آئین برابر متون تاریخی ، چادر و روبند برای همگان حتی برای خاتون ها اشراف ضروری بود و در اعیاد نیز کسی آن را کنار نمی گذاشت و با حجاب و حیای کامل در مجالس شرکت می کردند.

حجاب در آیین اسلام :

امام جمعه ساوجبلاغ در زمینه حجاب اسلامی و ضرورت آن در جامعه گفت : پوشش زن در برابر مردان نامحرم یکی ازضروریات دین مبین اسلام است.

حجت الاسلام ˈ محمد تقی ناطقی ˈ به سوره نور آیه 21 اشاره کرد و افزود : این آیه می فرماید: به بانوان با ایمان بگو چشم های خود را فرو پوشند و خود را از نگاه دیگران پوشیده و زینت های خود را جزآن مقداری که ظاهر است آشکار نسازند و روسری های خود را بر سینه خود افکنند و زینت های خود را آشکار نسازند ، مگر برای شوهرانشان ، پسرانشان ، پسر همسرانشان ، برادرانشان ، پسر برادرانشان ، پسر خواهرانشان ، زنان هم کیششان ، کنیزانشان و مردان سفیحی که تمایل به زنان ندارند و کودکانی که از امور جنسی بی اطلاعند و پاهای خود را برزمین نکوبند تا زینت های پنهانشان آشکار شودو همگی به سوی خدا توجه کنید ای مومنان ،باشد که رستگار شوید.

وی ادامه داد: در آیات دیگری از قرآن کریم بر پوشیدگی کامل اندام نیک وشایسته ، با وقارو به دوراز تحریک سخن گفتن و دوری از آرایش های جاهلیت نخستین توصیه شده است.

ناطقی اظهارکرد: در روایات نیز پوشیدن جامه بدن نما و نازک نزد نا محرم ، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه ،اختلاط فساد برانگیززن و مرد، دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده است و مردان با غیرت به هدایت و کنترل همسر و دختران، عفت نسبت به زنان مردم و دوری از چشم چرانی توصیه شده اند.

وی تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته را این گونه بیان کرد: اسلام وجوب پوشش زنان رامتناسب با شئونات انسان با تعدیل و نظم مناسب و به دوراز افراط و تفریط ،سهل انگاری یا سخت گیری بی مورد به جامعه بشری ارزانی داشته است.

امام جمعه ساوجبلاغ یادآور شد: حجاب در اسلام برای دستیابی به تزکیه و طهارت ،عفت و پاکدامنی است که هدف آن استحکام و گسترش امنیت اجتماعی در جامعه است .

حجاب و امنیت :

امام جمعه نظرآباد گفت : امنیت در فرهنگ فارسی به معنای امین شدن و درامان بودن است که قدمت آن به آغاز حیات بشری و زیست اجتماعی بر می گردد.

حجت الاسلام ˈ علی اکبر وثوقی ˈ افزود: حجاب دارو و درمان امنیت و صفای روح جامعه است به درستی اگر زنان جامعه پرهیزگار باشند و این مسائل را درک و رعایت کنند می توانند ضامن امنیت فردی و اجتماعی شوند.

وی افزود: در تاریخ 500 ساله کشورهای استعمار گر غرب و امپریالیسم درکنار استعمارفیزیکی و جغرافیایی هر کشور به افول کشاندن باورهای دینی و اسلامی و کم رنگ کردن اعتقادات و معنویات مردم تحت استعمار خود می پرداختند.

وی به وضعیت مسائله بی حجابی و ترویج آن به شیوه های جدید تری در میان مردم اشاره کرد و افزود: غرب برای تسلط بر کشورهای مستقلی چون ایران اسلامی به ترویج بد حجابی در جامعه از طریق رسانه های مختلف می پردازد زیرایکی از پرتگاه هایی که شیطان مردان را به گمراهی و فساد می کشاند وجود زنان بی حجاب در جامعه است .

وی می گوید : دین اسلام به درستی بر حفظ حجاب در جامعه تاکید دارد تا جامعه پاک و سالم بماند.

وی تاکید می کند اگر زنان به ارزش و منزلتی که خداوند و دین مبین اسلام به آنها ارزانی داشته است توجه کامل داشته باشند و حجاب واقعی را با اراده و از روی ایمان بپذیرند هرگزمرتکب بی حجابی نخواهند شد.

فواید حجاب در تحقق امنیت اجتماعی :

ˈ سبحان کیان ˈ روانشناس دراین زمینه گفت: حجاب باعث آرامش روحی و روانی برای خود فرد و افراد جامعه می شود زیرا نفس انسان دارای خواسته ها و تمایلات فراوانی است که تنها راه آرام شدن انسان در مقابل این خواسته ها رعایت حجاب است .

وی بیان کرد : حجاب تحریکات جنسی افراد ضعیف النفس جامعه و اجتماع را سرکوب و خنثی می کند چرا که سلامت روح افراد در جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل کنترل دارد.

وی ادامه داد: حجاب موجب حفظ نیروی کار سالم ، حضور فعال و معنوی زنان در محیط اجتماع ،جلوی فساد و ناهنجاریها را می گیرد ، باعث حفظ ارزش های انسانی مانند عفت ،متانت و حیا در جامعه می شود.

وی داشتن حجاب را یک نوع مقابله با تهاجم فرهنگ غربی، مصونیت زنان در همه مکان ها و زمان ها و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی دانست.

این روانشناس گفت : حجاب یکی از عوامل استواری خانواده و اجتماع است چرا که اسلام با توجه به فواید حجاب، استحکام و تداوم هسته اصلی جامعه یعنی خانواده را مورد نظر قرار داده است.

21 تیرماه روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است.ک/4

2819/ 691

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا