گوناگون

حرفهای جنجالی مارادونا در آستانه جام جهانی

مارادونا در گفت و گویی که با روزنامه الإتحاد امارات داشت درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد؛ از فیفا گرفته تا جام جهانی قطر و بکن باوئر و پله.

به گزارش ایسنا، جام جهانی 2014 برزیل چهار روز دیگر آغاز می‌شود. وقتی سخن از جام جهانی به میان می آید اذهان خود به خود متوجه بعضی از ستاره‌هایی می شوند که در ادوار مختلف جام جهانی درخشیدند و به یک قهرمان ملی تبدیل شدند. یکی از این ستاره ها دیگو آرماندو مارادونا است که یک تنه تیم ملی فوتبال آرژانتین را قهرمان جام جهانی 1986کرد و همین باعث شده است تا همگان او را یک فوق ستاره بدانند و خیلی‌ها از او به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان یاد کنند.

مارادونا قبل از سفر به برزیل گفتگویی اختصاصی با روزنامه الإتحاد امارات انجام داد و در آن سخنان بسیار شنیدنی و در عین حال جنجالی بر زبان آورد. او از اختلاف آشکار خود با سپ بلاتر سخن گفت همچنانکه درباره جام جهانی 2022 قطر که شایعه های زیادی درباره تبانی شیخ نشینان قطری به گوش به می رسد اظهار نظر کرد.

اسطوره فوتبال آرژانتین سخنان خود را با انتقاد تند از فیفا و سپ بلاتر آغاز کرد و گفت: مدت‌ها است که من درباره وجود ساخت و پاخت و تبانی در فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا صحبت می کنم. از بس در این باره صحبت کرده ام که دیگر خسته شده ام، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و فوتبالی‌ها از جمله میشل پلاتینی که رئیس اتحادیه فوتبال اروپا است سکوت کرده اند و پرچم سفید را بالا برده اند. پلاتینی و دیگر فوتبالیها با وجود پیرمردهایی چون بلاتر و گراندونا تسلیم شده اند و کاری انجام نمی دهند. به کسانی که در فیفا کار می کنند می گویم کاسه صبر ما از این رفتارهای غیر ورزشی و ناجوانمردانه شما لبریز شده است. امیدوارم که فوتبال از رشوه و تبانی پاک شود و به حالت طبیعی خود برگردد تا همه از دیدن آن لذت ببرند.

ال دیگو ادامه داد: باید بگویم که رشوه در فیفا بیداد می کند و باید هر مسئولی در فیفا بازخواست شود و پاسخگو باشد به ویژه درباره پرونده میزبانی جام جهانی 2022 قطر که گمانه زنیهای زیادی درباره آن وجود دارد. باید همگان بدانند این همه پول به جیب چه کسانی رفته است. واضح و مبرهن است که بعضی از مسئولان انگار در یک کافه نشسته اند و هر نوع نوشیدنی را که بخواهند می خورند و فوتبال را آنگونه که می خواهند اداره می کنند و می چرخانند. آنها چیزی از فوتبال نمی‌دانند و هیچ شناختی از آن ندارند و بدون هیچگونه تلاشی پول به جیب می زنند. بسیاری از تصمیماتی که در فیفا گرفته می شود به خاطر پول است. متاسفم که بعضی از فوتبالیها که به فیفا وارد شده اند سکوت کرده اند و نمی توانند کاری انجام دهند بلکه آنها هم به این پروسه ناجوانمردانه روی آورده اند.

بلاتر چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد برای پنجمین بار خود را برای انتخابات ریاست فیفا نامزد کند. نظر مارادونا در این باره شنیدنی است. او گفت: اگر بلاتر خود را باردیگر نامزد کند این نشان می دهد که همه ما دیوانه هستیم. اختلاف من با بلاتر بیش از اندازه است و البته اختلاف شخصی نیست چرا که بلاتر به فوتبال به عنوان یک بیزینس نگاه می کند اما من معتقدم که باید در فوتبال به بازیکنان و طرفداران آن توجه کرد. برای این که یک بازیکن جوان به ستاره تبدیل شود و همگان را شگفت زده کند کارهای زیادی می توان انجام داد.

او ادامه داد: پول بسیار زیادی در مناطق مختلف جهان از جمله قاره آفریقا صرف می شود بدون آنکه نتیجه ای وجود داشته باشد. اگر بلاتر نگاه بیزینس گونه به فوتبال نداشت بدون شک این مبالغ هنگفت کمک زیادی به بازیکنان جوان و با استعداد می‌کرد. اگر بلاتر گزارشی درباره این پول ها و نحوه مصرف کردن آنها بدهد بسیار از او تشکر خواهیم کرد.

مارادونا از حضور در امارات بسیار خوشحال است. او می‌گوید: امیدوارم 10 سال دیگر در امارات بمانم چرا که احساس می کنم جزئی از این کشور شده ام. حضور من در میان شما بسیار مرا خوشحال می کند. امیدوارم بتوانم به پیشرفت فوتبال در کشور شما کمک کنم.

اسطوره فوتبال آرژانتین در ادامه سخنان خود درباره گل جنجالی خود به انگلیس و رفتار تماشاگران ایتالیایی در جام جهانی 1990 صحبت کرد و گفت: از پیتر شیلتون و انگلیسی ها به خاطر آن گلی که به ثمر رساندم هرگز عذرخواهی نخواهم کرد و همچنین از طرفداران تیم ملی فوتبال ایتالیا. وقتی طرفدارن ایتالیا سرود آرژانتین را شنیدند فریاد تمسخر سر دادند و من هم برابر دوربین ها زیادی خشمگین شدم و فریاد زدم و به آنها دشنام دادم. وقتی این حرکت آنها را دیدم اشک در چشمانم جاری شد چرا که من عاشق کشورم هستم و اصلا نمی توانم توهین به سرود ملی را قبول کنم به همین خاطر چنین واکنش فی البداهه ای را به خاطر عشق به کشورم انجام دادم و اصلا پشیمان نیستم.

مارادونا در ادامه سخنان خود درباره جام جهانی 2014 برزیل هم سخن گفت: جام جهانی رویداد بزرگی است و باید از این رویداد نهایت استفاده را برد. منظورم این نیست که تنها از حوادث شیرین آن از جمله گلزدن و دیدن ستاره‌ها لذت ببریم بلکه باید مربیان و بازیکنان جوان از اشتباهات ساده اما تاثیرگذار خود درس گیرند. این اشتباهات اگرچه ساده هستند اما می توانند مرگبار باشند مثل اشتباه من در جام جهانی 2010. نباید خط دفاعی اشتباه کند. تیمی که می خواهد قهرمان شود باید بدون اشتباه باشد.

مارادونا درباره ناآرامی‌های برزیل گفت: طبیعتا جام جهانی 2014 برزیل حرارت و حساسیت بیشتری نسبت به دیگر ادوار جام جهانی دارد چه به خاطر ناآرامی‌ها و تظاهرات اخیر برزیل و چه به خاطر رقابت بسیار زیاد بین تیم های شرکت کننده. پیش بینی می کنم که رقابت بسیار تنگاتنگی در برزیل وجود داشته باشد.

ال دیگو درباره عدم تمدید قرارداد خود با بارسلونا در زمان ‌بازیگری‌اش هم سخن گفت: با هیچ کس در بارسلونا دشمنی نداشتم، اما مدیری در بارسلونا وجود داشت که دوست داشت در هرکاری دخالت کند. او اصلا با کارهای اداری آشنا نبود و دخالت هایش کاملا بی مورد بود و اصلا به تیم کمک نمی کرد. ما بازیکنان به او گفتیم که در کارهای فنی دخالت نکند اما او گوش نداد و این زمینه جدایی من شد. پیشنهاد تمدید شش ساله قرارداد به من داده شد اما اختلافم با خوزه لوئیس نونیز رئیس باشگاه بارسلونا باعث شد تا این تیم را ترک کنم این درحالی بود که من در اوج دوران فوتبالی خود بودم و بازی های زیبایی را به نمایش می گذاشتم.

روزهای بسیار خوبی را با بارسلونا پشت سرگذاشتم. بارسلونا در آن وقت بهترین تیم جهان بود. انتقال من به ناپولی در آن زمان بزرگترین چالش برای من بود، چرا که این تیم برای سقوط نکردن می جنگید. در نظر بگیرید که من از بهترین تیم جهان جدا شدم و به تیمی پیوستم که برای سقوط نکردن می جنگید. من توانستم با کمک هم تیمی هایم تیمی را بسازییم که همگان را شگفت زده کند. ما توانستیم قدرت های بزرگی چون یوونتوس، رم و میلان را زمین بزنیم و این اصلا آسان نبود. من بهترین دوران لژیونری خود را با ناپولی گذراندم. در تیمی بازی می کردم که طرفداران آن عاشق فوتبال بودند. وقتی چندی پیش از این شهر دیدن کردم دیدم که مردم این شهر هنوز عاشق من هستند. بچه ها در هتل محل اقامت من جمع شده بودند و این برایم بسیار جالب بود. این بچه‌ها چیزی درباره من نمی دانستند و پیدا بود که پدرهای آنها درباره افتخارات من با ناپولی سخن گفته بودند.

مارادونا درباره دوستان فوتبالی خود و هم دوره‌ای‌هایش هم صحبت کرد. او گفت: اختلاف زیادی با پله و پلاتینی داشتم. پله دوست دارد به سیاستمداران نزدیک شود اما بارها در این هدف خود شکست خورد. او دوست دارد به کرسی در فیفا دست یابد اما در این کار هم ناموفق بوده است. درباره پلاتینی باید بگویم که او بسیار متفاوت با پله است. او انسانی بسیار باهوش است و در کار خود در اتحادیه فوتبال اروپا موفق بوده است. اما درباره بکن بائر نمی توانم قضاوت کنم و اصلا علاقه ای به آشنایی با او ندارم. درباره والتر زنگا هم باید بگویم که او دروازبانی بزرگ و مربی است. زنگا انسانی خوب هم هست و من او را دوست دارم.

ال دیگو در پایان به انتقاد از فدارسیون فوتبال آرژانتین هم پرداخت و گفت: آنچه در فدراسیون فوتبال آرژانتین اتفاق می افتد یک مصیبت است. باید گراندونا هرچه زوتر برود چرا که هدف اول و آخر افرادی که در فدراسیون عمل می کنند تنها و تنها پول است. آنها اصلا به مصلحت کشورشان توجه نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا