گوناگون

حزب‌الله از دانه‌های کاشته شده توسط شهید چمران برای مقاومت اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران عصر چهارشنبه در همایش بسیج اساتید نیشابور در تالار شیخ عطار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، افزود: ما باید راه شهدا را دنبال کنیم در این صورت همانند شهدا پیروز خواهیم بود.

وي با اشاره به شخصيت والاي شهيد مصطفي چمران گفت: چمران شخصیتی دانشمند، عارف، عابد زاهد، سیاستمدار، جنگاور، مدیری توانمند و هنرمند زبردست بود.

وي با اشاره به اینکه «شهادت انسان‌ساز سردار پرافتخار اسلام» جمله‌ای است که حضرت امام راحل در مرثیه شهادت دکتر چمران نگاشته‌اند، یادآور شد: دو سال پیش به پیشنهاد تعدادی از مهندسان بسیجی و تصویب مقام معظم رهبری، سالروز شهادت دکتر چمران به نام روز بسیج اساتید ‌نام‌گذاری شد.

برادر وزیر اسبق شهید دفاع از کشورمان در ابتدا به به بازگویی وقایع زندگی علمی او در ایران و آمریکا پرداخت و خاطرنشان کرد: دکتر چمران یک دانشمند بزرگ فیزیک و مهندسی بود، طوری که تز علمی شهید چمران در رشته پلاسما در آمریکا جهش علمی ایجاد کرد.

چمران افزود: او به گفته خودش حتی دانش را برای ارضای علمی دنبال نمی‌کرد بلکه به‌دنبال این بود که نشان دهد یک ایرانی و مسلمان می‌تواند در بالاترین نقاط علمی قرار گیرد و علم را برای تکامل مسیر الهی بخواهد.

وی با بیان اینکه در کنار این دانش، او یک عارف، یک عابد زاهد و یک متواضع خاشع بود، تصریح کرد: عرفان او در میدان عمل نه در فضای گوشه‌نشینی بود؛ عرفان او بالاترین خاصیت زندگی و شاخص حیات بود.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه او هر کجای دنیا رفت سازماندهی کرد، تاکید کرد: بنده نمونه کامل مدیریت جهادی را در شخصیت دکتر چمران می‌بینم.

چمران از بازرگان به‌عنوان مرد مسلمان متدینی یاد کرد که اتاقی را در دانشکده فنی دانشگاه تهران در فضای آن روز دانشگاه که از دین خبری نبود و کمونیست‌ها فضای دانشگاه را در دست گرفته بود در اختیار شهید چمران قرار داد که شهید آن را به نمازخانه تبدیل کرد و در دانشکده فنی، انجمن اسلامی دانشجویان را راه‌اندازی کرد.

وی یادآور شد: در آمریکا، انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، انجمن اسلامی دانشجویان کشورهای اسلامی و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا را تاسیس کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه چمران در مصر سازمان مخفی «سوما» را راه‌اندازی کرد که نه «سیا» و نه «ساواک» از آن خبری نداشتند، گفت: پس از مرگ سادات به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و در آنجا اول حرکت المحرومین را تشکیل داد که از دل آن سازمان امل را ایجاد کرد که پس از دو سال از تشکیلش به ناگهان اعلام موجودیت کرد.

چمران تصریح کرد: دانه‌هایی که چمران برای مقاومت اسلامی غرس کرد امروز به درخت تناور حزب‌الله تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه اینها یک رزمنده توانمند بود تا جایی که قبل از انقلاب اسلامی با یک گروه 45 نفره با شبیخونی جانانه تعداد زیادی از تانک‌های رژیم صهیونیستی را در جنوب لبنان به آتش کشید و ارتش این رژیم را به خارج از مرزهای لبنان راند که صدای آن در جایی شنیده نشد زیرا باورکردنی نبود یک گروه کوچک شیعه بتواند کاری را انجام دهد که فلسطینی‌ها با آن همه نیرو و تجهیزات و ارتش‌های عربی نتوانسته بودند انجام دهند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: شهيد چمران به همراه مقام معظم رهبری به‌عنوان نمایندگان حضرت امام راحل در شورای عالی دفاع و نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ستاد جنگ‌های نامنظم را شکل داد و اهواز را از خطر سقوط حتمی نجات داد و اتفاقات خوبی را رقم زد.

چمران خاطرنشان کرد: علاوه بر مدیریت، یک سیاست‌مدار بزرگ بود البته نه به معنای سیاست‌بازی؛ او مذاکرات متعدد سیاسی با جمال عبدالناصر، حافظ اسد، عرفات و ابوجهاد داشت و حتی در یک سخنرانی، فروپاشی شوروی را پیش‌بینی کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به اینکه او یک هنرمند بزرگ بود در حالی که روحیه هنری در کنار روحیه جنگی سخت است کنار بیاید، گفت: شهيد چمران استاد خط، نقاشی زبردست، عکاسی ماهر با بیش از هزار و 600 اسلاید و سخنوری توانا بود تا جایی که سخنرانی شش ساعته او در موضوع لبنان در جمع دانشجویان کلن آلمان به‌یادماندنی است.

چمران تاکید کرد: مردان بزرگ تاریخ مردان چندوجهی‌اند و صفات متضاد را با هم جمع می‌کنند که می‌توان به حضرت امیرالمومنین(ع) اشاره کرد که جامع اضداد بودند تا جایی که وسط جنگ، خطبه‌ای ‌خوانده‌اند که آن خطبه جزء زیباترین خطبه‌های زبان عربی است و شاگردان مکتب علی(ع) نیز چنین هستند.

وی اظهار كرد: اگر مولا علی(ع) را ندیدیم و در تاریخ خوانده‌ایم ولی شاگردان مکتب او را دیده‌ایم که به شاگردی امیرالمومنین(ع) افتخار می‌کنند.

نرگس ‌سادات اکرامی دانشجوی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور با دو غزل، اشعارش را به امام رضا(ع) و شهید دکتر چمران تقدیم کرد.

نماهنگی از آخرین روزهای زندگی شهید چمران با صدای اخوی ایشان مهندس مهدی چمران پخش شد.

حاضران در همایش پس از حضور در گلزار شهیدان گمنام مدفون در دانشگاه آزاد نیشابور و عرض ادب به آنها، نماز را به جماعت در مسجد شهدای دانشگاه مذکور اقامه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا